Kastration på tik vs försäkringsbolag

lady_vip

Trådstartare
Jag har nämligen länge funderat på detta, att sterilisera min ena tik, men eftersom försäkringsbolaget inte ersätter en enda krona så drar jag på det.

Hon är nämligen 8 år nu, och har en del bekymmer med sina löp. Riskerna för livmodersinflammation ökar och även juvertumörsrisken ökar ju. Jag vill ha en frisk och glad hund som lever länge och jag tror att genom att ta bort hennes livmoder (eller iaf "snipsnappa" lite) så kan jag höja hennes livskvalité.

Men det kostar 7-8000 kronor här i krokarna (delvis hörsägen) och med tanke på min övriga djurfauna (bla 2 hästar som behöver ditten och datten alltid och en allergihund som kostar skjortan) så åker alltid denna operation under mattan.

Nu idag ringde jag runt lite, ingen svarade såklart, så några priser har jag inte att komma med. MEN varför ersätter inte försäkringsbolagen detta hyffsat enkla ingrepp som hade förbättrat så många hundars hälsa...?
När min andra tik fick akutoperera bort sin livmoder kostade detta 8000 kronor och det var 1998, något som försäkringsbolaget snällt fick hosta upp och vi höll på att förlora vår hund. En operation på tik innebär väl krasst sett en narkos (alltid en risk som vi vet), lite "snipsnapp" som borde vara ett rutiningrepp, sy ihop, uppvak och antibiotika, borde knappast gå på mer än 4000.
Men inget bolag ersätter. Är det så att de inte vill höja medelåldern på våra hundar eller de tänker inte tanken att många hundar ändå får genomgå kastration/sterilisering genom ett akutingrepp som kostar så mycket mer...?

Vet ju att till ex på berner sennen så är det väl upp till varannan tik som får livmodersinflammation...?

Vad tycker ni?? Lobba för ersättning av bolagen på kastration av tik?

//E

Sv: Kastration på tik vs försäkringsbolag

En del försäkringsbolag ersätt kastrationer om det är ett led i div behandlingar för olika åkommor som tex: diabetes, varig/infekterad livmoder, förlossninsskador osv. Att kastrera en fullt frisk hund tro jag nog ingen ersätter..det måste vara mera bakomliggande orsaker som gör att kastration är enda lösningen på hundens problem. Fast nog tycker jag att f-bolag gott och väl kan ersätta en kastration oavsett varför den görs.

min tik fick juvertumör trots kastrering så det kan du nog inte komma undan...visserligen var det några år sedan jag kastrerade men det gick på under 4000 då iallafall...jag hörde om kastrering på hanhund och det låg ung lika, men försäkringen kan täcka om det finns medicinska skäl...

Att ersätta förebyggande åtgärder på friska djur är inte rimligt, premierrna skulle skena iväg ngt vansinnigt. Tvivlar på att det ens är möjligt enligt försäkringslagen.
PL

Så det är därför... Jag tänkte att många hundar få ju just problem med livmodern och hormonrelaterade problem, speciellt när de kommer upp i åldrarna. Ett akutingrepp är ju oftast mycket dyrare och mer komplicerat så kanske hade man ändå sparat pengar på att iaf komepensera lite. Dessutom hade vi kanske sluppit många tjuvparningar.

Har iaf beställt tid nu och få betala 4900 kronor för detta. Känns rimligt med tanke på att min hund kommer slippa sina skendräktigheter och jobbiga löp.

//E

Försäkringen gäller ju inträffade sjukdomsfall inte att man valt att ha en tik.
Skaffar man en tik har den oftast en livmoder, det är ingen sjukdom.
PL

Varför är det så himla mycket dyrare att kastrera hund än katt?

Ren nyfikenhetsfråga... Vi fick akutkastrera vår tik pga livmoderinflammation, och jag kan absolut tänka mig att kastrera nästa hund i förbyggande syfte.

4 900 är ju ett bra pris. Jag betalade över 11 när jag tog bort livmodern på min tik för ett par år sen. Men det var förstås på jourtid och det fördyrade ju en hel del.

peter_lundin skrev:
Skaffar man en tik har den oftast en livmoder, det är ingen sjukdom.
PL

:D :D :D :D Vitsigt värre, men jag förstår din poäng, dock är det ju så att MÅNGA har hormonrelaterade problem som kanske kan tas bort genom en kastration.

//E

Det är rätt så billigt ja, men krasst sett hade det blivit billigare om jag hade väntat tills hon blir sjuk och då akutopererat henne, för då tar försäkringen det...

Min labbe kostade som sagt 8000:- 1998 och det har ju höjts en del. Men det kostade oss självrisken.

//E

Nä, jag vet...fast premierna skenar ju ändå tycker jag ;). Frågade F-bolaget en gång: Varför höjer ni premierna hela jäkla tiden ? Ni skriver..pg ÖKADe omkostnader. Vad är ÖKADE omkostnader egentligen ? Det kunde hon inte riktigt svara på :(.

Man kan ju undra... Min lilla tik exempelvis, henne har jag aldrig utnyttjat försäkringen på så den är lite lägre, men jag betalar ändå mer per år för en blandrastik i Folksam än jag gör för en renrasig hund i If, där jag jämt och ständigt ska ha pengar...

//E

lady_vip skrev:
:D :D :D :D Vitsigt värre, men jag förstår din poäng, dock är det ju så att MÅNGA har hormonrelaterade problem som kanske kan tas bort genom en kastration.

//E

Då betalar försäkringsbolaget om det anses vara en sjukdom.
Skendräktighet anses normalt inte som sjukligt.
PL

Sassy skrev:
Varför är det så himla mycket dyrare att kastrera hund än katt?

Ren nyfikenhetsfråga... Vi fick akutkastrera vår tik pga livmoderinflammation, och jag kan absolut tänka mig att kastrera nästa hund i förbyggande syfte.

Därför att det är ett mkt större o mer komplicerat jobb.
PL

Mynta2 skrev:
Nä, jag vet...fast premierna skenar ju ändå tycker jag ;). Frågade F-bolaget en gång: Varför höjer ni premierna hela jäkla tiden ? Ni skriver..pg ÖKADe omkostnader. Vad är ÖKADE omkostnader egentligen ? Det kunde hon inte riktigt svara på :(.

Djursjukhusen utför mer o mer komplicerade o dyra behandlingar.
PL

Det kostar ju nästan 10 ggr så mycket som en kattkastrering, och hur stor är skillnaden mellan en liten hund och en stor katt? Att det är mer komplicerat med en 40-kilos hund än med en 4-kilos katt kan jag vara med på, men det är ju en ganska grov generalisering att säga att hundar alltid är mycket större. Hur ser priserna ut på hansidan? *snippsnappa* ett par testiklar gör man ju på nolltid även på häst.

Med tanke på hur de gör i USA och säljer med "SPAY/NEUTER AGREEMENT"...undrar man vad de betalar för detta?

Jag menar skulle någon begära det här....till vad det kostar här så skulle väl folk skrika rakt ut antar jag?

Annars tycker jag den idén är god och minskar anledningen till att hundar som inte ska vara i aveln försvinner och uppfyller sin uppgift enbart som sällskapshund så som det bör vara....såvida man inte sysslar med seriös avel förstås-men då kostar ju hundarna därefter förstås vid inköpet.

Vad tror ni om detta system i Sverige?

Ett alldeles utmärkt system.

Vill man av någon anledning ändå avla på sin hund senare (Ja, om man bestämmer sig innan det är gjort alltså ;)), så diskuterar man det med uppfödaren och SKK, och då ska man kunna häva det kontraktet, om där finns skäl. Typ.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tik blir 14 år nu i november. Hon har ett gott allmäntillstånd och är som en unghund till sättet. Vi har senaste åren gjort...
Svar
12
· Visningar
7 957
Senast: Sel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar