Kastration av vbl - stående eller kastad?

Gawotka

Trådstartare
Har tidigare låtit kastrera x antal vbl-hingstar med amerikanst blod och veterinärerna i norr har aldrig ens viljat diskutera att göra det stående pga risk för framfall.

Nu är jag involverad i ett köp av en treåring i skåne vars ägare säger att "här nere kastrerar alla veterinärer stående och de bryr sig heller inte om att vi är på väg in i röten".

Kan det finnas någon substans i det han säger eller kan det faktum att vi sagt att inget köp kommer att göras förrän hästen är kastrerad inverka?

Sv: Kastration av vbl - stående eller kastad?

De hästar vi kastrerat har alla blivit kastrerade stående, både stora och små. Jag bor i mellan sverige och vet inte om veterinärerna gör olika på olika ställen... Men jag vet endel veterinärer som inte vill kastrera stående för deras egen räkning, sliter ju på ryggen. Skulle nog vänta nu i rötmån om det inte är akut.

Visst är risken för framfall större på stående än på sövd med betäckt funikel men man skall inte underskatta risken med att söva en häst.
PL

Ja min fråga gäller väl mest hur landets olika veterinärer diskuterar angående då det är amerikanskt blod i hingstarna. :confused:

Har bara varit med vid kastrering på sv hbl och "svenska vbl"...

Alla utom en var stående och alla har skett innan år 3.
Jag vill helst inte göra om den liggande (gjorde hemma i box) iom att jag tyckte han rörde sej "kantigare" efter "kastningen" då han (fortfarande enl oss) måste legat knasigt under sövningen...
(ET å kiropraktorer var lixom inte vanliga på den tiden ;) )

Ska jag kastrera min hingst kommer jag "puffa" för stående som jag däremot aldrig haft problem med...

Har en varmblodskorsning som kastrerades för snart 5 år sedan.

Då jag pratat med alla möjliga vet och blivit nekade stående fick jag ta honom till u-tuna där han blev söv.

Strömsholm vägrade ultuna vägrade och samtliga hemma veterinärer vägrade.

Fick svaret av alla att på alla varmblod så ska de sövas och ej tas stående..

Allt gick bra och det vart inga problem.

Lycka till Mvh Sofie

Ja nu klev hästen i fråga av finkan i norrland, kastas på klinik efter röten...

Var bara nyfiken på ifall någon annan hört talas om att det var andra "rutiner" i söder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka