Kastningar pga abortvirus

Antiqua

Trådstartare
Om ett sto kastar pga abortvirus (vet ej om virus eller ej), och de andra dräktiga stona (vaccinerade) har oturen att också vara smittade, brukar kastningarna komma tätt i följd eller kan det dröja månader emellan?
Hur länge finns smittan kvar i luften?:confused:
Mitt sto är i månad 9, kan man andas ut om hon inte kastat om xx veckor tex?

Dumma frågor som säkert inte finns några riktiga svar på men jag undrar på ändå:p
Finns nån statisktik på sånthär? Statistik på hur många som kastat trots vaccinerade? Vet att vaccinet ger ca 70% skydd, så nån statestik måste väl finnas som man kan läsa om?

/Petra - orolig som vanligt

Senast ändrad:
Sv: Kastningar pga abortvirus

Till att börja med bör man ta prov för att kontrollera OM det är virusabort.
Fram till provsvar så ska ju hästarna isoleras.
Har man nu inte tagit provet så skulle vi isolera fram till att sista stoet fölat utan trassel.
(vilket kan betyda LÅNG isolering)
Tillägger att allt ska saneras.
Mest virus finns i det dödfödda fölet, fostervatten och efterbörd.
Bränning.

Ston kastar oftast i slutet av dräktigheten.
Kan även föla fram ett levande föl som då har prematura tecken och den överlever inte i en vecka trots insatser.
(detta trots hon har smittats långt tidigare)

När ston kastar på rad kallas det abortstorm.. Ett stuteri i närheten råkade ut för detta för några år sedan.
Jag säger bara en sak: Fy så hemskt.

Statistik har jag ingen aning om förutom att risk för virusabort är större bland vaccinerade hästar OM det finns "resande" hästar.

Ett stall som är isolerat men ej vaccinerat har större chans att klara sig undan smittor..så klart.

AM

Tack för svar!

Jag vet att att man ska ta prov, men tyvärr kan vi inte påverka det då stoägaren tog med sig fölet hem och flyttade sitt sto 2 dagar efter kastningen.
Vi har frågat ägaren om prover gällande virus, men h*n säger att vet. sagt att det är/var försent att skicka in med tanke på helgerna. Men man borde väl kunnat fryst en bit av navelsträng eller liknande och fryst och sen skickat?

Vi kommer nog inte att få svar på vad som orsakade kastningen tyvärr:(, så nu blir det till att ha ont i magen 3 månader till. Vi har 4 dräktiga kvar i stallarna, min ska ha i mars och övriga 3 i juni.

Stoet som kastade har inte haft "närkontakt" med övriga dräktiga, gått i annan hage(även innan kastningen) men det är ju samma personer som hanterat (in/utsläpp).
Vi har inga som tävlar hos oss, däremot fick vi några nya inackorderade för ett tag sen, men dom har inte gått i hagar nära de dräktiga heller, och står i andra änden av stallet. Däremot hanteras ju även de av samma peroner vid in/utsläpp som de dräktiga.

Boxen där det kastades är rengjord och sanerad, står ingen häst där nu.

Usch, det är jobbigt att inte veta:crazy:

Senast ändrad:

Jag kan ge dig lite hopp!

En vän till oss hade ett dräktigt sto som gick i samma hage som ett annat dräktigt sto. Detta sto kastade sitt föl pga. abortvirus och vår väns sto var framme och nosade på fölet, veterinären berättade att det är ca. 99% risk (eller dylikt, hög risk iaf) att stoet kastar men 2 månader senare dök det upp ett perfekt litet föl!!

Hoppas verkligen inget händer, lycka till!

Oj, där kan man snacka om tur:bow:
Härligt att höra att det kan gå så bra trots "taskiga odds":banana:

Det kankse inte ens var abortvirus stoet i mitt stall kastade av, men eftersom vi inte vet så är det ju väldigt lätt att oroa sig:crazy:
Mitt sto kastade förra året pga tvillingar, gud förbjude att hon kastar igen:(

Jag håller tummarna för ditt sto också, det är nog ingen fara!
Usch det är en nervös väntan det här, men förhoppningsvis har vi en varsin liten unge längre fram i vår:love:

Jag håller tummarna för ditt sto också, det är nog ingen fara!
Usch det är en nervös väntan det här, men förhoppningsvis har vi en varsin liten unge längre fram i vår:love:

Tack själv:)
Det går säkert bra för oss båda. Det går fort nu. Min foderhäst har mindre än tre månader kvar.

En vän till oss hade ett dräktigt sto som gick i samma hage som ett annat dräktigt sto. Detta sto kastade sitt föl pga. abortvirus och vår väns sto var framme och nosade på fölet, veterinären berättade att det är ca. 99% risk (eller dylikt, hög risk iaf) att stoet kastar men 2 månader senare dök det upp ett perfekt litet föl!!

då måste jag tyvär berätta om mitt sto som stod i ett stall med en valack som bar på viruset och gav smittan till mitt sto och fölet föddes men dog dag 2 pga viruset..

då måste jag tyvär berätta om mitt sto som stod i ett stall med en valack som bar på viruset och gav smittan till mitt sto och fölet föddes men dog dag 2 pga viruset..

:cry:, fy så hemskt! Det är jobbigt med kastningar men att förlora en född levande fölis måste vara otroligt mkt värre:(
Hade valacken symptom, hosta/snor?

Hur länge sitter vaccinationen kvar i kroppen?
Min blev vaccinerad förra säsongen(-06) med Duvaxyn i oktober och december. Tredje sprutan hann hon aldrig få då hon kastade sen.
Sen fick hon första för denna säsong i sep-07, andra i nov-07 och den sista här i dagarna.
Kan sprutorna från förra säsongen ha haft kvar ett visst skydd, eller har det gått för lång tid emellan?

Usch, jag har sån ångest över detta, jättejobbigt att inte veta vad stoets kastning berodde på:crazy:
Men än lever fölis iaf, den är helt galen i magen, tror det blir en vildbassing om nu allt går vägen:love:

:cry:, fy så hemskt! Det är jobbigt med kastningar men att förlora en född levande fölis måste vara otroligt mkt värre:(
Hade valacken symptom, hosta/snor?

Hur länge sitter vaccinationen kvar i kroppen?
Min blev vaccinerad förra säsongen(-06) med Duvaxyn i oktober och december. Tredje sprutan hann hon aldrig få då hon kastade sen.
Sen fick hon första för denna säsong i sep-07, andra i nov-07 och den sista här i dagarna.
Kan sprutorna från förra säsongen ha haft kvar ett visst skydd, eller har det gått för lång tid emellan?

Nej han hade inga symptom, de visas ju inte spec ofta hos vuxna hästar om man inte tar blodprov. Utan det är fölens första 3 dagar som är mest kritiska.
Denna koll gjordes för att valacken skulle flytta och då var blodprov obligatoriskt till nya stallet.

Jag har inte så jättestor koll på sprutorna, men eftersom du inte tog den tredje sprutan skulle jag nog vaccinerat vid denna fölning för säkerhetsskull, som du gjort.. De borde räcka.. tar man för mycket kan det ju bli resistenta oxå.. Det är bara hoppas!
din fölis kommer säkert överleva och bli jättefin!

när våra ston kastade förra säsongen (antagligen p.ga abortvirus) så tog det inte ens en månad från det att första stoet kastade, tills det andra också gjorde det.

I ett stall som jag stod i för några år sedan stod det 4 dräktiga ston. Alla gick i samma hage och en var vaccinerad och resten ovaccinerade. Ett av dom ovaccinerade stona kastade i ca 9:e månaden. Ett av dom andra födde ett levande föl men som dog strax efter födseln. Det tredje ovaccinerade och det vaccinerade stoet fick varsitt friskt föl.

Håller tummarna för ditt sto!

Håller tummarna att allt ska gå enligt planerna för dig och hästen!

Nu har du tyvärr lyckats göra MIG jättenervös... Mina är vaccinerade, men man vet ju aldrig, mina stalltjejer håller till på flera stall och jag misstänker att de inte är jättenoga med kläder osv...:crazy:

*kl*

hur länge kan hästar bär på det viruset?

Mitt ena sto ska betäckas till våren men nu är alla unghästar i mitt stall förkylda pga smitta på en klinik vi besökte.

Tur man har eget stall iaf och kan kontrollera sina hästar.

Problemet blir till höst/vintern då ena hästen ska sättas i träning igen och kommer då att besöka andra anläggningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka