Karpaltunnelsyndrom

Glimm

Trådstartare
Min häst har vad jag fattat det något som motsvarar karpaltunnelsyndrom i handled på människa i sitt ena framknä. Dessutom skada på retinaklet mot radius och svullen i knäleden, det ena ger väl det andra förmodligen.
Någon som haft det och som det läkt utan operation? Finns det något som kan hjälpa läkningen, läste om att laser kunde vara bra. Vet har bara ordinerat vila och 30 minuter skritt om dagen på plant,rakt spår i 5 månader för retinaklet och då kanske karpateltunnelsvullnaden också lägger sig, annars blir det operation. Vanligt på travare som överansträngts men min är en 4 årig islandshäst riden ca 10 ggr bara så vet visste inte hur han lyckats få det, aktiv fritid sa han.

Min häst har vad jag fattat det något som motsvarar karpaltunnelsyndrom i handled på människa i sitt ena framknä. Dessutom skada på retinaklet mot radius och svullen i knäleden, det ena ger väl det andra förmodligen.
Någon som haft det och som det läkt utan operation? Finns det något som kan hjälpa läkningen, läste om att laser kunde vara bra. Vet har bara ordinerat vila och 30 minuter skritt om dagen på plant,rakt spår i 5 månader för retinaklet och då kanske karpateltunnelsvullnaden också lägger sig, annars blir det operation. Vanligt på travare som överansträngts men min är en 4 årig islandshäst riden ca 10 ggr bara så vet visste inte hur han lyckats få det, aktiv fritid sa han.

Min islandshäst på 15 fick det och blev opererad. Han är helt återställd.
Jag antar att det inte var till så mycket hjälp, men jag tänkte att eftersom det ändå är så pass ovanligt på islandshästar kan jag lika gärna skriva. Min häst var konvalescent i 2 år (flera hältor), jag vet inte hur många av de åren han hade karpaltunnelsyndrom men vi hade ju måååånga 20 min promenad+vila under den tiden.

Han har varit halt ett bra tag, behandlats i båda knäna men utan att hältan försvunnit, röntgade bog och armbåge denna gången men vid ultraljud av knäet upptäcktes detta igår. Vet vill inte operera förrän vi provat vila om det inte är detta som gör honom halt, tydligen kan man först vid operation veta säkert om hältan kom från tunneln enligt honom. Hade din häst fler problem i knäet också? Vi vet ju inte vad som är hönan eller ägget.

Mitt halvblod (50%fullblod) hade det i höger framben för ca 5år sen. behandlades och vilade ett bra tag innan väldigt lugn igångsättning - räknar med att det tog ca 1½-2 år innan hon var fullt igång igen och hade en del "följdproblem" som troligen blev pga att hon var så omusklad. Blev bra utan operation.

Han har varit halt ett bra tag, behandlats i båda knäna men utan att hältan försvunnit, röntgade bog och armbåge denna gången men vid ultraljud av knäet upptäcktes detta igår. Vet vill inte operera förrän vi provat vila om det inte är detta som gör honom halt, tydligen kan man först vid operation veta säkert om hältan kom från tunneln enligt honom. Hade din häst fler problem i knäet också? Vi vet ju inte vad som är hönan eller ägget.

Min hade en senskada på hb, men inget annat fram än just karpaltunnelsyndromet (bf).
Vi röntgade för att hitta orsaken. För oss var det tydligt att hältan kom från karpaltunneln och vet rådde operation.

Jobbig sits! Kanske få en second opinion från annan veterinär? Jag vet faktiskt inte vad jag skulle ha gjort. Tror veterinären verkligen att det kommer bli bättre trots att hästen ändå stått ett tag? Vad är det för behandling på din hästs övriga skador? Om vila, skulle en operation förvärra eller är det kanske bara bra att hästen står stilla som efter operationen?

Rent krasst, ett par månader till med vetbesök kan nästan kosta lika mycket som operation. Jag hade försökt fråga ut veterinären mer, min erfarenhet är att de gärna "segar" i sådana här fall. Varför vet jag inte, men jag har lagt ut kanske 50 000 på veterinärer som drar ut på processer så jag är partisk här.

De jag vet som haft karpaltunnelproblem så ingen har blivit bra utan op. Efter op har alla blivit bra, och återkommit till tidigare arbete.

De jag vet som haft karpaltunnelproblem så ingen har blivit bra utan op. Efter op har alla blivit bra, och återkommit till tidigare arbete.
Operation var inget vet ville göra i detta skedet. Han var inte helt säker på om det är därför han är halt, trist och vänta så länge om det ändå kräver operation i slutänden. Får leva på hoppet. Kan laser ha någon effekt? Tror han väntar på att den andra skadan ska läka så den inte påverkar.

Operation var inget vet ville göra i detta skedet. Han var inte helt säker på om det är därför han är halt, trist och vänta så länge om det ändå kräver operation i slutänden. Får leva på hoppet. Kan laser ha någon effekt? Tror han väntar på att den andra skadan ska läka så den inte påverkar.

De fall jag vet så de två som är närmast mig så det första så det vilades och behandlades och alternativbehandlades. Samma där, vet inte säker på det var det som gav hältan. Efter 2 år med bara strul opererades hästen. Går i full träning sen dess utan problem. Häst 2 är samma ägare som häst 1 och även där ville man vänta men ägaren krävde (och bekostade) op direkt. Hästen i träning.

De övriga är andra ägare men i samtliga fall har man försökt med vila, behandling osv innan op.

Min fråga till vet skulle vara om hen tror karpaltunnelproblemet automatiskt ska försvinna. Även om det inte är hältutlösande ensamt nu så är väl risken stor det blir? Ska hästen ändå villa för det andra kan den väl op och vila? Har dock noll erfarenhet om der andra problemet så möjligen om det är kontraindicerat att operera pga det.

Nu har han vilat sammanlagt 7 veckor, sprutats två ggr i knäleden och lika halt verkar det som.
Han gillar inte att promenera utan stannar hela tiden och igår vek sig knäet i en nedförsbacke. Vet inte om det är "hemlängtan" eller att det är obehagligt från knäet som gör honom så ovillig att gå de där 30 minuterna. Tråkigt att hålla hästarna åtskilda för att de inte ska leka så länge som han ska drälla omkring i sjukhage innan ev. operation. Har ett återbesök 20 okt. får ta ett snack om operation om han är lika halt då. Dessutom har jag för mycket energi i höet för att inte göra någonting så han går stadigt upp i vikt och det är ju inte bra, svälter honom i princip för att han inte kan motioneras :(

Nu har han vilat sammanlagt 7 veckor, sprutats två ggr i knäleden och lika halt verkar det som.
Han gillar inte att promenera utan stannar hela tiden och igår vek sig knäet i en nedförsbacke. Vet inte om det är "hemlängtan" eller att det är obehagligt från knäet som gör honom så ovillig att gå de där 30 minuterna. Tråkigt att hålla hästarna åtskilda för att de inte ska leka så länge som han ska drälla omkring i sjukhage innan ev. operation. Har ett återbesök 20 okt. får ta ett snack om operation om han är lika halt då. Dessutom har jag för mycket energi i höet för att inte göra någonting så han går stadigt upp i vikt och det är ju inte bra, svälter honom i princip för att han inte kan motioneras :(

Jag hade om det var min varken väntat till 20 oktober eller "tvingat" den att promenera. Jag hade sett till att (om möjligt) få komma in till vet nu.

Är den bara riden 10 gånger så har den ju ingen träning att vila ifrån, den har ju vilat hela livet hittills. Om den blir halt av en "aktiv fritid" så känns det ju som att hältan kommer att komma tillbaka/förvärras när den sätts i träning sedan. Jag hade nog också propsat på operation.

Liknande trådar

Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 911
Senast: Glimm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar