Karelsk björnhund

C

Clintan

Någon här som har erfarehet av karelsk björnhund? Min sambo söker en ny jaktpartner och en kompis till honom har en karelare som han är mycket nöjd med, men svårt att bedömma en ras utifrån en hund.
Hunden ska användas till älg- och vildsvinsjakt. Sambon har haft två gråhundar innan, en riktigt bra och en som inte var så bra och så har vi ju jämten som tyvärr inte kan jaga pga sjukdom, däremot var han mycket lovande som unghund och de sköt vildsvin för honom när han var runt året. Ni som har erfarenhet av dessa raser vad tycker ni? Gärna åsikter om vad som skiljer raserna åt. Vår jämte t ex är ju en mycket stöddig och kaxig herre när han ser andra hundar vilket tyvärr är ett dilemma, men förövrigt har ett hjärta av guld och min sambos förra gråhund var en riktig enmanshund men mycket snäll och lydig, men den andre var svårare i temperamentet. Vet inte riktigt vad som är mest rastypiskt för de olika raserna, men som sagt vill gärna höra andras erfarnheter.

Sv: Karelsk björnhund

Hej! de Karelare jag stött på har varit typiska enmanshundar, kopierade detta från älghundsklubben o tycker det stämmer mkt bra;

UPPFÖRANDE/ KARAKTÄR:
Ett jämnt temperament, något inbunden och modig med sisu. Mycket självsäker, kan uppföra sig aggressivt mot andra hundar, men aldrig mot människor. Stark kamplust.

Det man ska tänka oxå på är att en karelare lämpar sig bäst till mkt stora marker, gråhund kan jag inte uttala mig om då jag i princip aldrig haft med dem att göra men tycker naturligtvis att han ska skaffa en Jämte. då jag tycker att de är de bästa jakt o familjehundarna.

Har haft en del kontakt med karelare. Underbara, goa hundar MOT FOLK DE KÄNNER. Kan vara väldigt reserverade mot främlingar. Vet en underbar familjehund och jättebra jakt hund som högg en kille svårt i ansiktet vid jakt. Killen gick INTE fram till älgen utan stog en bit bort, men hunden kände sig nog hotad ändå.
Jag tycker ju gråhunden är den bästa, då vi har sådana :love:. Men grannens jämthund är inte dålig den heller, en jättetrevlig individ.

Har bara träffat trevliga karelare, men de har varit lite sena i jakten.

Huruvida detta är typiskt för rasen kan jag inte uttala mig om, då det inte är "min" ras ;)

Tack för svar. Sambon ska träffa karelaren nästa helg då de kommer ner ifrån Jämtland, de ska då prova släppa den på vildsvin. Storleken på mark är nog inga problem eftersom markerna han jagar på är tillräckligt stor för en jämte. Jakten i Småland är på runt 1 700 ha om jag inte minns fel och i Jämtland vet jag inte hur stort det är, men betydligt större än den smålänska marken är det iallafall. Jag vill ju helst ha en jämte, men om det blir det så har vi bestämt att det ska bli en tik denna gången, sambon ville nog helst ha en gråhund igen. Vill ha en hund som både fungerar i jakten och vara en bra familjehund. Ska kunna umgås med barn, blev lite tveksam då jag läste att karelaren är lite reserverad emot främlingar, kommer här barn i framtiden för att leka med sonen, vill man ju inte ha en hund som man kanske inte kan lita på fullt ut och den hade inte blivit gammal i detta hemmet om fallet varit så. Jämten är ju tålig, vår iallafall och kan ta om sonen råkar få fatt i honom. Detta blir ett svårt val.

Vill ha en hund som både fungerar i jakten och vara en bra familjehund. Ska kunna umgås med barn, blev lite tveksam då jag läste att karelaren är lite reserverad emot främlingar, kommer här barn i framtiden för att leka med sonen, vill man ju inte ha en hund som man kanske inte kan lita på fullt ut

Då tycker jag nog att ni ska välja jämthund helt klart!

Jag har varit dagmatte åt en karelare och hon var definitivt ingen enmanshund. Mysigare, snällare och mer följsam hund har jag inte mött - förutom min egen gosehund då förstås...;)
Kanske var hon ett undantag, men ett trevligt sådant i alla fall!
Mycket jaktinstinkt dock, jag kunde aldrig ha henne lös ens de få meterna mellan hundhagen och huset, men så var det inte mitt jobb att fostra henne heller, det ville ägaren förstås göra själv.

Då tycker jag nog att ni ska välja jämthund helt klart!

Jag får nog övertala sambon. Läste någonstans att jämten är en av de mest "barnvänliga" hundraserna. Nu ska ju barn lära sig umgås med hundar och behandla dem med respekt, men barn är barn. Vår jämte är som jag skrev väldigt tålig och man kan grabba tag i honom utan han blir sur, han brukar bara gå därifrån så står man där med pälsen i handen. Det roligaste han vet är att brottas med sambons son som numera är vuxen och det brukar gå rätt vilt till, men aldrig han blir sur även om sonen ibland måste ta tag i honom rejält för att inte bli nerbrottad.

Senast ändrad av en moderator:

Vi kan aldrig ha jämten lös ute heller så det är inget problem. Vi är vana.;) Det jag är lite ute efter är hur mycket enmanshundar de är. Gråhunden är ju också mer enmanshund jämfört med jämten. Vill hellre han en hund som är glad i alla människor än en man kanske inte kan lita på fullt ut. Hunden ska kunna fungera både med mig och sambon, alltså här hemma till vardags ska den lyda mig också, då jag mycket hemma själv med hundarna.

Jämtar är underbara hundar :love:

Forsta_veckan_2_2.jpg_ram.jpg

Sot_3_v5_2.jpg_ram.jpg

Barnvakten_2_v6_2.jpg_ram.jpg

Bus_v_7_2.jpg_ram.jpg

Rix_huvud_20070925%20015_mindre.jpg

IMG_4608-Mindre.jpg

100_2390.jpg_Cujo_snygg_liten.jpg

Jag står inte ut!! Ska jag måsta börja jaga för att få ha en Jämte, undrar jag... Suck! Har alltid älskat dem, de är SÅÅÅÅ fina!!!

Precis det jag menade... Suck. Får väl ta jägarexamen då...och se till att gården vi vill köpa har jaktmark också...!:smirk:

Jämtar är underbara hundar

Visst är dem och så otroligt söta som valpar. Får nog övertala sambon. Nästa helg ska han ju jaga med karelaren så vi får se vad han tycker efter det. Jag tycker inte det är akut att skaffa ny hund, vi har tre, men sambon vill gärna ha en ny älghund eftersom den vi har inte orkar jaga. Iofs ska han ta bort taxen, eftersom den har ryggproblem, men han drar sig lite då hunden varit en otroligt duktig jakthund. Vill tillägga att hunden inte har ont av skadan här hemma till vardags, så han går inte och lider.

I dagsläget skulle det nog vara ännu mysigare, då just de 7 småttingarna snart (om 14 dagar) är ett år gamla :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Drago
·
Hundavel & Ras Jag börjar redan nu att klura på en ny ras efter att mina nuvarande hundar inte finns längre om sisådär tio år ;) Har bestämt mig för...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka