Kardborre på schabrak - Bu eller Bä?

TheRedLightning

Trådstartare
Vad tycker ni om (nu kommer jag inte på vad de kallas) dom där stropparna man tar sadelgjorden igenom, att de är delade och sätts ihop med kardborre (se bild nedan)?

13578995_1340326405998202_1770785427_n.jpg

Har något upplevt något positivt med dom?
Jag har bara upplevt negativt, då kardborren gick upp (trots att det var nytt och rätt satt) så schabraket gled iväg. Det enda positiva jag kommer på är att man inte behöver trä sadelgjorden igenom utan bara knäpper upp och stänger, men samtidigt tänker jag också vad som kommer hända när kardborren blir smutsig och gammal. Kanske är jag gammalmodig och vill ha gamla hederliga. Hur resonerar ni och varför?

Jag gillar stropparna! Särskilt de med kardborre (har bara ett schabrak med!), så himla smidigt när man byter schabrak :up:
Skulle jag inte ha stroppar där och "uppe" på schabraken skulle de ligga still i 1 min. I bästa fall.

Jag använder aldrig hällor och stroppar på schabrak, sadlar alltid med en del i taget, schabrak, ev pad och så sadel.

• Gilla
Reactions: Ray
Borde börja använda dem eftersom jag pillar igenom pulsmätaren där hela tiden :laugh:

Har dem på lemieuxschabraken. De har även en ögla innanför som är fast och delad så man kan trä en stropp för sig igenom också om man så vill (om man har kort gjord). Det är bra kvalité så de går nog inte upp bara sådär.

Vanliga "billiga" (mina hsr varit billiga där de inte funkat :D ) som på bild håller jag med om är kass, ivägen och bara går upp. De gillar jag inte alls!

Jag gillar dom skarpt! Jag är bekväm av mig och tycker det är smidigt att inte pilla med hällor varje gång jag ska sadla.

Jag klipper alltid bort de övre stropparna och använder enbart den nedre stroppen som du visar på bild.
Jag avskyr när det är kardborre på den nedre, äger inget med kardborre i dagsläget och jag skulle aldrig köpa ett. :D Jag är alldeles för petig med kvalitet och passform i det läget.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag gillar stropparna med kardborre men de som är för sadelgjorden är kassa. De blir ofta slitna och går sönder. Har jag schabrak med dessa brukar jag inte knäppa upp dem för att slippa slitage.

Jag klipper alltid bort de övre stropparna och använder enbart den nedre stroppen som du visar på bild.
Jag avskyr när det är kardborre på den nedre, äger inget med kardborre i dagsläget och jag skulle aldrig köpa ett. :D Jag är alldeles för petig med kvalitet och passform i det läget.
Precis så gör jag också.

Jag har inget emot kardborre där uppe, för det gör det smidigt att byta schabrak utan att behöva ta loss sadelgjorden om man nu vill, och som på min sadel sitter det fast "läderlappar" på sadelgjordsstropparna så svårt att få stropparna dit man vill om man måste trä. Så där tycker jag kardborre funkar, men är nog fortfarnde lite anti kardborre vid sadelgjorden på schabraket.
Har varit inne på att sy igen det kardborret på mitt schabrak, men inte fått tummen ut, då jag tänkt att jag kanske bara fått fel uppfattning om det och att det egentligen kanske är superbra?

Jag tar oftast loss sadelgjorden från sadeln när jag sadlar av, så för egen del ser jag ingen poäng alls med att ha kardborre vid sadelgjorden.

har det på ett schabrak, använder dock inte kardborren så den håller sig där den ska :).
tar alltid av schabrak och gjord från sadeln, har inte ens schabraken i samma sadelkammare som sadlarna :rofl:, vill inte ha in håriga och stöviga schabrak i min rena sadelkammare :angel:. så då spelar inte den nedre stroppen ngn roll, de där uppe räcker dock aldrig till sadelgjords stropparna så de klämmer jag bara fast under kåpan.

Jag tar oftast loss sadelgjorden från sadeln när jag sadlar av, så för egen del ser jag ingen poäng alls med att ha kardborre vid sadelgjorden.

När man har långa stroppar...

Jag gillar kardborre då jag oftast tar av schabraket helt efter varje ridtur. Sadelgjorden tas också av men med långa stroppar så är kardborren behändig. Dock inte lika viktig som uppe.

Jag använder aldrig stropparna där uppe.

Jag gillar mest när det är kardborre där nere, har en pessoasele så då är det väldigt smidigt med den. (Använder vanliga schabrak på vintern till den, så blir det ingen glipa mellan läntäcke och schabrak). Annars byter jag alltid schabrak och tar av sadelgjorden efter varje ridtur, då kvittar det om det finns kardborre eller inte. Men kardborren har aldrig gått upp, funkar jättebra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka