Kära Emilia

Sv: Kära Emilia

Mamman Yankee Nanny togs in samma år som Emilia föddes så kanske ägaren till Nanny som är uppfödare?
Ingen aning. Men kan kolla upp det.

Övriga.
Är Varenne helt galet stam-mässigt på Emilia?

AM

Jag är ju ingen expert men jag tycker det är en intressant korsnng.
Inavelsgraden blir lite hög men det är ju rätt individer att linjeavla på (Speedy Crown i första hand, övriga blir så liten del).

Sedan att du även i stoet har Modern Yankee på mödernet vilken i Lord Capar har visat sig fungera lysande tillsammans med Varenne gör ju inte saken sämre.

Hade jag pengarna och det stoet skulle jag inte tveka. Kanske kan vara en ny "golden-cross"? ;)

Ja, han lär ju bli fullbokad snart.

Tycker det verkar vara en bra kombination linjeavelsmässigt. Att linjeavla på Speedy Crown (dessutom balanserat) sägs ju vara bra och 14,7 i inavelsprocent är fortfarande OK tycker jag.

Hej på er stam-experter och rådgivare. :bow:

Nu är Emilia bokad till Varenne.
Ska bli mycket intressant att se i fall
"simmarna" är av det snabba slaget i mikroskåpet.;)

Kanske ska ta och plocka ut den bästa?? :D:D

AM

Ägaren har frågat och det var ok.

Däremot får man ju alltid ha i baktanken att om det skulle bli spermabrist så går alltid ston som står på stuteriet, alltså Menhammar, före i prioritet.

Men Varennes sperma har varit bra enligt info.
Men hingstar är ju levande varelser och allt kan hända.

Åker du med din märr dit?
AM

OK. Jag trodde inte det var lönt att fråga ens, men då ska jag också göra det. Jag vill helst inte köra dit henne. Jag hoppas ju att hon ska ha ett föl vid sidan då och jag gillar inte att skicka bort sto med föl. Vi bor alldeles nära Brodda och det borde väl inte vara några problem att få transport dit, kan man tycka.

Vet att det bär emot dig att kolla Ronden..
Men i näst-sista numret så står det:

...en mycket bra dräktighet med både färsk trp. eller fryst sperma.

Kör du märra till Brodda så fixar det sig. :D

Ring Menhammar om du funderar på nåt.

Annars kan jag säga att om man ska ta sitt sto och föl nånstans så är just Menhammar en av dom bästa ställena. :)
(ifall det krånglar med hingst eller om dom inte kan skicka)

AM

Jag behöver ju inte läsa den där skittidningen längre eftersom ni här på Buke är så vänliga och berättar det jag behöver veta. :bow:

Jag är helt övertygad om att Menhammar är toppen. Men de kan inte göra något åt att det krävs transport och acklimatisering till en ny miljö och att jag inte kan ha kontakt med fölet när hästarna inte är hemma hos mig.

Jag behöver ju inte läsa den där skittidningen längre eftersom ni här på Buke är så vänliga och berättar det jag behöver veta. :bow:

Jag är helt övertygad om att Menhammar är toppen. Men de kan inte göra något åt att det krävs transport och acklimatisering till en ny miljö och att jag inte kan ha kontakt med fölet när hästarna inte är hemma hos mig.

Hamnar bebis på Menhammar så kommer den att lära sig att gå fot, sitta fint och räcka vacker tass... ;)
Dom mår som kungligheter där med nogranna kontroller och fantastiska beten..
Ett sto som kommer dit väger alltid minst 100 kilo mer vid hämtning.
Borstade, verkade och maskade.

Bara så du vet. ;)

AM

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under 18 år var Linda Rosenquist ett välkänt ansikte i trav-tv. Intresset för ridning har också alltid funnits genom livet – och för sju...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: CarroT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka