Kapsonproblem

_Yggdrasil_

Trådstartare
Jag blir snart tokig på kapson skrället! Fick en kapson av sambon i födelsedagspresent den var inte jättebillig tror den kostade runt 800 kr.
Det är en med fast nosjärn och tre ringar. Problemet är att den kanar ner när jag spänner i grimskaft eller longerlinan den blir liksom för tung verkar det som och kanar ner och då om jag tar i den ligger den inte still utan snurrar sig. Har funderat på om det kan vara så att det är en ridkapson jag köpt eller att jag spänner den för löst? (spänd så jag får emellan 2 fingrar på nosryggen)
Jag vågar inte använda den för jag är rädd att skada pållan om hon far iväg när den kanat ner för långt.

Sv: Kapsonproblem

Kan den glida ner över nosen sitter den för långt ned och snurrar den runt så har du den för löst.

Skaderisken ökar när kapsonen glappar. om du sätter dina egna fingrar tätt mot din näsa
och sen trycker till några gånger (hårt) så känns det på ett sätt
Använd samma kraft och "bonka" på din näsa - så känns en glappande kapson
Det är bara att spänna den. Tycker du det känns för skarpt - sätt ett nosludd under.

Jag använder mycket sällan "riktiga" kapsoner, då jag tycker att de gör precis som du beskriver; antingen är för "tunga" eller kasar runt. Jag vill inte spänna åt nosgrimman eftersom jag vill att hästen ska kunna gapa, tugga och slappna av utan att det stramar åt.

Jag använder istället en remontnosgrimma med ett fastsatt järn(aluminium, platt och ca 2½ cm bred samt böjd efter norryggens form) vid nosdelen och en käkrem på. Järnet är ca 2/3 av nosremmens längd. Sen fäster jag tyglarna i sidoringarna på remonten. Funkar jättebra, behöver aldrig spänna åt den hårt.

Longerar gör jag knappt alls med lina, jobbar med long reins istället.

/Migo

Senast ändrad:

Nä så känner jag oxå den blir ju väldigt hårt spänd om den ska sitta helt still.
ska kolla om jag har någon gammal remontgrimma liggandes som jag kan exprimentera lite med men det jag vill komma åt är framförallt ringen mitt i fram men jag kanske han luska ut någon fin lösning.

gör ett provosirkt spanskt pannband elelr vad det kan tänkas heta. Fäst en rem från mitten öglan till pannbandet:idea:

Hej Migo, kan man få se en bild på din remont-kapson på hästen?

Du kanske kan binda ett snöre mellan pannbandet (eller nackstycket) och nosgrimman för att hålla det på plats?

Piggy

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka