kapson grimma eller träns

Sv: kapson grimma eller träns

Jag vänjer hästarna vid träns, men själva inridningen sker på grimma med tyglar. Vill inte riskera att behöva ta/rycka i munnen på dem i början ifall nåt händer.
Eftersom hästarna byter sina bakre tänder just i den normala inridningsåldern så brukar jag sen ta större delen av grundridningen på Hackamore innan jag börjar rida dem på träns.

/JES
som ridit in/gjort om inridningen på 5 hästar

Träns:D
Ska kanske prova i grimma när han blivit pensionär:angel:

Min förra brukade jag rida i grimma när jag betade in honom (det är ju jobbigt att gå:o ) men det gick inte att RIDA i grimma eftersom han så sin chans att gå sig han ville:o

Jag har sidepull men träns under nu när jag sitte in min 2½ åring.

Jag provar i bland att bara sitta på stallplanen i styra i träns, men bara i ca 4-5 min.
Till våren blir det träns, det är ju det som gäller vid 3-års.

Träns.
Mina är tömkörda sen länge vid tidpunkten då man börjar rida, så de förstår samtliga tygelhjälper och är vana vid både ledande och förhållande. Inget märkvärdigt då att rida med bett alls för dom.

Ge ett bra tipps på hur man lär in tygel tagens hjälper.

Min gubbe vill inte förstå riktigt Jag vill en sal han en annan

Mount Never Rest skrev:
Träns:D
Ska kanske prova i grimma när han blivit pensionär:angel:

Min förra brukade jag rida i grimma när jag betade in honom (det är ju jobbigt att gå:o ) men det gick inte att RIDA i grimma eftersom han så sin chans att gå sig han ville:o
Ok, inte undra på att jag tyckte det var en konstig fråga!
Jag missade IN
Jag läste: När ni rider era hästar:o :o :o
Nåja, han blev inriden med träns så jag hade ju rätt ändå:D

Jag satt på hästen i grimma första gångerna :p men jag har ridit henne med träns sen dess. Jag använder både tömkörning och ridning och har på så sätt lärt hästen att svänga.

Rotterö skrev:
När ni rider in era hästar . Vad använder ni då?
kapson , grimma träns

Jag brukar använda vanligt träns med hannoveransk nosgrimma. Då kan du även ha tyglarna i ringarna på nosgrimman, så undviker du dra hästen i munnen en onödigt massa.

Går alltså åt två par tyglar!;)

/K.A

Hej

har haft kapson på vid longering, tömkörning och longering med inspänningstyglar.
Har sedan gått över till träns, med ett snällt tränsbett, har hästen varit orolig så har jag satt tyglarna i nosgrimman (remontgrimma).

Det är så olika från häst till häst hur dom accepterar bettet, jag tror att man får anpassa det väldigt efter varje individ. Har du haft problem?

Rotterö skrev:
Ge ett bra tipps på hur man lär in tygel tagens hjälper.

Min gubbe vill inte förstå riktigt Jag vill en sal han en annan

jag har gjort så att jag haft medhjälpare först vid tömkörning, som gått brevid hästen och "styrt" samtidigt som mig som gått bakom med tömen. man kan även gå brevid hästen och lägga armen över och hålla tyglarna på det sättet (om man är någorlunda lång :D och når "över" halsen, men det gör man ju ofta om man börjar när de är runt året eller så.) då använder du ju mycket av din egen kropp mer än tygel tag i början, dvs du använder tryck eller flyttar undan dig själv från hästen när du vill att den ska svänga beroende på vilken riktning. Har aldrig haft några problem på dessa sätt, - allt har kommit väldigt naturligt på det sättet, dvs endera medhjälpare i början och sen själv succesivt allteftersom det funkar. Å andra sidan har alla mina unghästar varit mycket hanterade redan från början, gått med mamma på promenader lös i skogen, när de blivit för kaxiga för att gå lösa, gått som handhäst i skogen osv. du får gärna pm:a mig om det är ngt jag kan hjälpa dig med!

Liknande trådar

Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Utrustning Är det någon mer än jag som syr i läder? Jag gick en helgkurs där vi lärde oss sy en grimma och har blivit stammis hos sadelmakaren...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 175
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
590
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama