Kantig buk?

Z

Zen

Jag har en häst som nu idag ser mycket konstig ut tycker jag, hennes buk är kantig, svårt att förklara, men det känns hårt och spänt bakom revbenen än på ena än på andra sidan och hon har när hon svänger som en linje på buken.
känns även som ngt utstickande vid sista revben eller ev precis bakom, tänkte först att hon kanske blivit sparkad och fått trasigt revben men hon visar ingen direkt smärta när man tar där, möjligen lite obehag..

hon är pigg, glad och äter fint, ingen feber.
hon visar inga tecken på sjukdom förutom att hon är grinig idag,vanligen brukar jag lätt få känna över hela hästen men idag sparkade hon när jag försökte ta på juvret.

är hon sjuk?

har flera gånger under sommaren fått tanken "dräktig" i huvudet pga att hennes buk mkt snabbt blivit stor men skjutit bort den eftersom hon inte blivit betäckt vad jag vet.

hon har i vinter varit mager och dålig i magen och allmänt ur form, är inte tränad på 4 år heller, bara skrittad senaste tiden.
bukig är hon och har antagligen protein brist än eftersom hon är (enligt mig) mkt tunn uppe på, hon går på bete (kan tillägga att övriga 3 i hagen är rätt runda..) och revbenen syns ej och hon har fett över dem så vitt jag kan känna, har fodrat med lusern men det har inte fungerat så bra med magen.. ska prova krafft protein var tanken..

veterinär har inte varit ute nu, hade senast ut vet. innan sommaren då hon sa att hästen var frisk men mager.

ahh jag får ta ut vetten och kolla henne, annars oroar jag ihjäl mig. men har någon några idéer?

har googlat massa bilder men inte hittat ngn på en häst med kantig buk.. ej heller ngn information om sådana symptom.. det syns inte när jag fotar henne iheller direkt, men känns mkt underligt.

har även köpt testkitt för träckprov för mask så det ska jag skicka in.
 
Sv: Kantig buk?

kan tillägga att dräktighet kanske inte kan vara helt uteslutet eftersom hon var på bete på nytt ställe länge förra året och jag har eg inte haft 100% koll på henne före november förra året, mellan betet och nuvarande stall var hon på ytterligare ett ställe i ca en månad lite mer kanske, men de litar jag på att de skulle ha sagt om det hände ngt och om hon blivit dräktig mystiskt på betet så bör hon föla i slutet av denna månaden eller början av nästa..

men det måste vara ngt annat.. men något är där i som inte är som det brukar..

hoppas vetten kan komma ut och kolla henne nu i veckan, det verkar ju inte vara ngt akut eftersom hon verkar ok i övrigt...
 
Sv: Kantig buk?

nu har jag tittat och letat och tittat lite till, det enda jag hittar är att ngn liknande rand kan ha med kvickdrag att göra.. iaf om jag fattar beskrivningen rätt, men det förklarar ju inte hårda sakerna man kan känna i buk /flank området.. eller??

hoppas inte att pållan är sjuk, fick inte tag på våran vet nu idag, men får prova igen imorgon blir mer & mer orolig att hon ska vara riktigt sjuk utan att jag uppmärksammat det tillräckligt :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 541
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 920
Senast: shia
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 831
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 509
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp