Känslig vinterpläs.

C

Choklad

Jag ahr en häst som under vinterpälsperioden får väldigt mycket skav under sadeln och vid skänklarma, under sadeln har gåt att rädda med ett renskin men vad man göra åt den försvunna pläsen vid skänklarna, där den är nästan helt borta.

Under sommarpälspeiroden finns inte dessa problem alls.

Några tips?? liknade erfarenheter?

Sv: Känslig vinterpläs.

Det som funkade för mig för en massa år sedan var att rida i termobyxor med vida byxben utanpå stövelskaften. Skönt när det var kallt, men :devil: halt! Nuförtiden finns det väl termoridbyxor med "skinnrumpa"?

Annars borde det gå att konstruera vida, halkiga shortshaps som ligger still mot hästen och halkar mot stövlarna :smirk:

Lena_B skrev:
Det som funkade för mig för en massa år sedan var att rida i termobyxor med vida byxben utanpå stövelskaften. Skönt när det var kallt, men :devil: halt! Nuförtiden finns det väl termoridbyxor med "skinnrumpa"?

Annars borde det gå att konstruera vida, halkiga shortshaps som ligger still mot hästen och halkar mot stövlarna :smirk:

hmmm.. det är det om jag har funderat på om det är just det som är problemet att jag 19 dagar av 20 just rider med termobyxor den här årstiden... utan dem fryser jag ju ihjäl..:crazy:

Har du nåågra andra tips/teorier?? :)

usch , precis samma sak är det för mig :(
min häst har också skav vid skänklarna .

min häst får också känslig päls nu på vintern, jag har haft på pälsglans där det blir nött, och det har hjälpt lite iallafall.

har likadant problem,min får skav på ryggen där sadeln ligger+ efter schabraket blir det en rand där bak.. Endast när vinterpälsen finns,annars inget skav...

Vinterpälsen är som regel av sämre kvalité. Ger mina Linfrökaka (året om). Man får skydda ev. utsatta ställen med nå´t skinn.
Att få skav av skänkeln är kanske en signal att släppa den lite.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur