Känslig mage

B

burton

Jag har en häst med lite känslig mage, han blir lätt lös i magen av ex. foderbyten trots försiktiga övergångar.
Finns det nåt bra tillskott (eller annan huskur) som jag kan ge för att underlätta lite för magen när jag ser att han blivit lite dålig eller vet att ett foderbyte kommer att ske?

Sv: Känslig mage

Har du testat protexin? Annars kan du ge typ A-fil eller proviva men på min häst hjälper det bara för tillfället. Men protexinet som man köper av sin veterinär funkar perfekt, gav även mag och tarm till honom i en 20 dagar så det var helt balanserat.

Sv: Känslig mage

Min häst har oxå jätte känslig mage, jag brukar börja ge foderjäst ett par veckor innan foderbyte och sluta ett par veckor efter. Fungerar kanon på honom. A-fil, Proviva, MagTarm osv använder jag om han blir riktigt dålig i magen av oförutsedd anledning, men får han jäst så brukar det inte behövas. Kanske ska tillägga att han även behöver mycket fibrer, så eftersom han står på spån så får han även halm att äta.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama