Vad jobbigt! Nej jag har förstått att IBS är väldigt klurigt på det viset. Men många verkar ändå ha hittat sätt som lindrar problemen och det är ju skönt i så fall.
När min Crohns är lugn brukar jag få IBS istället (tydligen rätt vanligt, jag frågade min läkare). Det som hjälper är att ta dimetikon och Probimage kapslar (jag märker stor skillnad om jag inte gör det, på ett negativt sätt ).
Genom trial and error har jag kommit fram till vilken mat som fungerar: Absolut ingen paprika i någon form, mycket begränsat med torkade baljväxter (kikärtor, linser osv), kålväxter och kostfibrer. Av någon underlig anledning kan jag dock äta obegränsade mängder rå lök utan problem, det kunde jag inte tidigare
Mjölk har jag inte druckit på många år men jag kan tänka mig att mycket mjölk skulle ställa till min mage rejält. Jag har dock inget generellt problem med mjölkprodukter, a-fil fungerar alldeles utmärkt och jag använder ofta creme fraiche i matlagningen och det går bra.
Jag hade kunnat få hjälp av en dietist om jag hade velat det men det kändes som om jag hade så mycket kunskap själv (med stöd av min behandlande läkare) så det gick bra ändå.