Känslig mage eller värre?

Lyrisk

Trådstartare
Har senaste veckan märkt (uäk, svårt att missa) att Mogge börjat bajsa riktigt riktigt illa.

För ca två månader sen bytte jag foder till honom, från 'riktig' kattmat (Royal C, indoor) till Mjao, det var inte riktigt genomtänkt, (var helt säker på att jag hade en extra påse när det tog slut, men jag hade redan använt den, jag fick helt enkelt ila iväg till närmaste ICA och köpa deras mat istället), men så fick det bli då djuraffären hade stängt.

Det fungerade bra, han åt glatt och bajsade som vanligt trots det snabba bytet, så jag fortsatte helt enkelt köpa Mjao. Det är ju mer lättillgängligt (och billigare) så jag tänkte inte mycket på det.

Men nu, nu bajsar han så det stinker i halva lägenheten!

Använder toalätt i bajshuset, så en idé var att han inte kan gräva ner det ordentligt och att det luktar därför (i vanlig bajsanda), men jag har ju haft det hela tiden så det tror jag inte på.

Oftast är det vanliga bajskluttar, men det har hänt att det är koblajjor (senaste veckan alltså) också.

Kan det vara pga foderbytet, eller kan det vara något annat?

Allmäntillståndet är precis som vanligt, han är på hugget och lattjar precis som han brukar, det är bara bajset.

På helgerna när farsan kommer och hälsar på får han även nån burk tonfisk, om det kan ha betydelse, men det har han alltid fått, sen han var liten (han fjäskar in sig magvägen ;) ).

Förlåt en lätt hypokondrisk kattägare, men har ni några andra idéer än fodret (som jag givetvis tänker prova byta tillbaka till nu)?

Sv: Känslig mage eller värre?

Så vart det för min katt också, när han kom hit åt han iams men eftersom vi hade mjau vart det fordret han fick gå över till, han åt ju även hellre maju än iams. Till en början gick det bra men efter ett par veckor skiter han riktigt illa och det är jätte löst han drar sig även som en hund längs golvet men baken i golvet och drar sig fram med framtassarna. Har bytt till royal nu och får se om det blir någon förbättring, än har inte så mycket skett.

Med min andra katt har det inte hänt något liknande med fast han ätit mjau i över ett halvår.

Ska även be vetrinären kolla på katten när vi ska skicka in honom för kastrering.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka