Känslig i ansiktet

Loretta713

Trådstartare
Hej!

Jag är just nu medryttare på en häst och jag trivs jättebra med den! Men hästen gillar inte när man håller på i ansiktet, eller aa, den har lite svårt att lita på nya människor när det gäller hans ansikte. Jag har pratat med ägaren till hästen och hon köpte han av uppfödaren och vad hon hört om han så har han inte skadat sina hästar på något sätt. Just nu försöker jag bara ta det lugnt med han och försöker få han att lita på mig eller vad man ska säga. Har ni haft detta problemet? Har ni tips på hur man borde hantera det?

Vissa hästar är sådana helt utan att ha blivit misshandlade. I ansiktet har hästen sina oerhört viktiga ögon, sina oerhört viktiga näsborrar och längst upp på huvudet sitter ett par öron som även de är livsviktiga. För vissa individer så är det därmed väldigt privat att bli tagna i ansiktet. Det är bara att acceptera.

En av våra som vi haft sedan hon var föl är också sådan. Hon hatar att bli klappad på huvudet, accepterar det med oss men visar att hon inte gillar det, och försöker man borsta luggen kör hon upp huvudet och ser ut som en förnärmad ponny. :D

Jag tycker också att du ska låta bli att pilla i ansiktet på hästen om du absolut inte måste, alltså vid skador och dylikt. Alla hästar uppskattar inte beröring överallt, det är bara att acceptera och det behöver inte bero på något speciellt. Framför allt inte misshandel.
Så länge de tolererar att man gör något när det är absolut nödvändigt, så tycker jag att man ska respektera dem och låta dem ha sitt space.

Min medryttarhäst tycker inte heller om att man pillar i hans ansikte. Han är inte direkt huvudskygg, men uppskattar det inte. Jag har som de andra har skrivit låtit bli att greja med huvudet i onödan. När jag har borstat pannluggen och i ansiktet har jag använt en liten borste och varit väldigt försiktig. Med tiden har han insett att jag är just försiktig och nu kan jag till och med klia honom i pannan och pussas med honom. (på hans villkor givetvis)

En jag hade innan var inte så förtjust i att någon pillade i ansikte, ställde jag mig på en pall gick det bättre men oklart varför.

Hej!

Jag är just nu medryttare på en häst och jag trivs jättebra med den! Men hästen gillar inte när man håller på i ansiktet, eller aa, den har lite svårt att lita på nya människor när det gäller hans ansikte. Jag har pratat med ägaren till hästen och hon köpte han av uppfödaren och vad hon hört om han så har han inte skadat sina hästar på något sätt. Just nu försöker jag bara ta det lugnt med han och försöker få han att lita på mig eller vad man ska säga. Har ni haft detta problemet? Har ni tips på hur man borde hantera det?
Hästen jag hade gillade inte att bli borstad vid öronen. Jag accepterade det, borstade försiktigt och när hästen ryckte undan huvuden, borstade jag på annat ställe där hästen ej reagerade, sen en stund senare tillbaka på öronen igen. Fick ta det successivt, vi övade mycket, när jag inte borstade var det klappa försiktigt, när hästen ryckte undan huvudet klappade jag t ex på halsen istället, å så höll vi på.
Sista tiden kunde jag hålla i örat och borsta, hade hästen i 4 år, förvisso höll vi på varje dag. Men jag tyckte det hjälpte att ge hästen lite rum för att inte förvärra och få hästen att förstå att jag inte ville något illa (visste ej vad hästen hade varit med om tidigare).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 398
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 271
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar