Känslig häst, skiljas eller inte?

Sablar22

Trådstartare
Åskhästen är en jättemysig häst på alla vis och väldigt snäll som hingst. Det stora problemet jag har är att han är så otroligt lyhörd för kroppsspråket.
Ibland tänker jag mig inte för och gör en för yvig gest, då stampar han i backen och tycks säga "Hallåå!!!! Jag gör ju redan som du sagt åt mig.. du behöver inte skrika *fnys*" :o

Han är en sån himla mysig häst som vill så väl, men slappnar man av aningens för mkt så är han där och testar (tar tag i tröjan el likn.)
Gillar INTE att ledas vid sidan om den som leder, då bråkar han massor. Om han däremot får gå bakom är han som en filbunke.
Däremot så känner inte jag mig riktigt säker med att ha en hingst bakom mig.. ja jag är feg!

Har mer och mer funderat på att ge bort honom till någon som är duktig på det här med NH eller liknande. Jag kan inte det språket, men han talar det flytande.
Drömmen vore att han fick hamna hos en mysig tjej som pysslar hur mkt som helst osv.

Fast hur skiljer man sig från en väldigt fin kompis utan att gråta ihjäl sig :(
Han är ju Åskhästen, som mullrar när man kommer till hans box.. som glatt ropar HEEEEEJ :) när någon går till hans hage!

Sv: Känslig häst, skiljas eller inte?

Varför inte passa på att lära dig om NH istället? Låt din häst lära dig. Ta hjälpa av någon NH tränare (eller vad det kallas, har själv aldrig "tränat" NH).

/Maria - som tycker det är konstigt att man måste hitta på namn åt sunt förnuft

Jo jag håller med dig om att det är knepigt att hitta på ett namn åt sunt förnuft.
Men det är lättast att förklara det så, annars börjar folk kika konstigt när jag försöker förklara :D

Visst kan jag lära mig.. men kan man lära sig egentligen?
Borde det inte sitta i ryggmärgen?
Jag har aldrig haft att göra med en så här känslig häst tidigare.
Visst funkar det med "vanlig" hantering.. men jag tycker inte att det är rätt mot hästen. Han tar åt sig sju gånger hårdare på sånt som en annan häst knappt reagerar på.
Går han bakom dig och du sätter upp handen så tvärnitar han, vänder du dig om och rör på grimskaftet så backar han.. går du mot honom då så backar han i 750 knyck tills du säger stopp.
Gör man likadant med ngn av dom andra pojkarna så är det inte alls samma reaktioner.

Vet av två tränare här, den ene tar bara emot hästar för träning eller har träningar i grupp, och gruppträning är vi inte redo för. Iaf inte jag!
Den andra vill jag inte ta i med tång ens :crazy:

Visst kan jag lära mig.. men kan man lära sig egentligen?
Borde det inte sitta i ryggmärgen?
Visst ska det sitta i ryggmärgen men det gör det också på alla. Vi måste bara ta reda på hur man hämtar det därifrån och använder det. ;)

Jag lärde mig av min häst och det gick aldeles utmärkt. Det gäller att ha en tydlig inställning och sen är det bara att vara öppen och lyhörd. Läs hur ranghöga resp. låga hästar agerar mot varandra och använd det. När jag inte vet längre så lämnar jag över kommandot till min häst. Jag blir den ranglåge som följer honom och när jag förstår så kan jag åter igen ta över ledningen.

Det enda du måste göra är att vara ödmjuk och lita på hästen.
Våga göra helknäppa saker och sluta tänka. :p ;)

Absolut.. men det är bättre att vänta tills det har frysit på och snön har kommit!
Dessutom är det inte hingstigheten som är problemet

Jag tror ändå att lite av hans beteende ändras om han kastreras, tex det där du beskriver om att han stampar eller strular vid ledning. Dessutom behöver du inte känna dig osäker på att han tex går bakom dig. Hingstar försöker hela tiden att klättra i rang och det kommer du ifrån. Det går bra att kastrera lite senare i denna månad. Vi brukar göra det medan de fortfarande kan gå ute på natten för att slippa att de svullnar. Det är dessutom renare ute.

Skulle jag vara du så skulle jag lära mig NH, verkar vara en toppenhöst det där.
Min kan gå både bröve mig å bakom, jag brukar låta henne gå bakom, hon är ko lugn när hon går där, oavsett om det är storm eller inte så går hon å latar sig lite smått där bakom å trivs med det. Det är enligt mig i princip lika falrigt att ha hästen brövid som bakom sig när man leder, händer det någonting så kan hästen lika väll hopa åt sidan på en som att hopa på en bakifrån, då har den nästan större chans att kunna undvika en. Å om din häst blir lite farligare att leda på sidan så blir det ju defenitivt säkrare att leda honom bakom en.
Vissa hästar behöver man alltid hålla lite extra koll på även om man kastrerar dom eller inte, det är lite individuelt tycker jag.

Din häst verkar vara en på tusen =) Tycker inte du ska göra dig av med den!
Om du inte kan gå på nån NH- kurs nu, försök lära dig vilket kroppsspråk du ska använda för att erat "förhållande" ska fungera. Prova olika saker och se vad som fungerar.
Han verkar ju veta och tycka att du är hans ledare och gilla dig som ledare, så jag skulle inte vara rädd att ha hästen bakom tex, för sålänge du är hans ledare så "ger han sig inte på dig" det är precis rätt, går du så följer hästen efter, stannar du så stannar hästen, ber du han med ditt kroppsspråk att flytta sig bakåt så gör han det, Perfekt - redan en bra bit på väg.
Att han är så känslig är bara bra, man får försöka att va lugn och använda sig av små små, mjuka hjäper. Har haft en precis likadan häst, ett fullblod, och det är oerhört roligt att jobba med dem, finns inget bättre =)
Jobba mkt med ledarskap, du kan lära dig mkt av din häst, bara du provar lite. Är du sträckt, rak rygg, men ändå avslappnad, visar du en "hållning" som ledare. Är du istället hängig så är du mer lågrang.
Går du mot hästen och visar gest att han ska backa och han gör det, så stanna efter bara några steg, det är hans belöning. Går du åt vänster ska han vända efter dig åt vänster - av sig själv. Går du mot han åt höger ska han flytta sig för dig, sen får man prova sig fram lite.
Mycket kan du lära dig själv, och sånt här e roligt, tillslut kan man dansa med sin häst, fullständig harmoni =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka