Känner hästen igen sig?

L

Lollo25

Visste inte vad jag skulle lägga den här tråden. Nu undrar jag bara om det finns några studier på hästens beteende då det gäller nya o gamla miljöer, om en häst som kommer tillbaka till ett gammalt stall känner igen sig osv.
Jag tog hem min häst för 1 vecka sen, han har varit borta i 10 månader. Jag är säker på att han kände igen mig (inte för att han blev superglad men han nosade o puffade på mig som han brukar) och jag har ju haft honom i ca 4 år så det borde han tycker man.
Sen kom han hem till sin förra hemomgivning, i princip, Han står i ett stall 1 km bort från sitt gamla (= där han stått i 3 år). Han kom ut på stallbacken och verkade väldigt lugn. Dagen efter släpptes han ut i hagen så han kunde se sitt gamla stall o sina gamla stallkompisar; hästarna ställde sig i ett hörn, och han sprang o visade upp sig för dem (gamla stallets hage sträcker sig nästan ner till hans nya stall).
Sen gick jag med honom i grimskaft o han nosade på dem, o ledaren sa ifrån, men nyfikna var de alla. På tillbaka vägen gick vi förbi hans gamla kompis som stod själv, o de nosade länge på varandra o ingen sa ifrån, o sen satte den hästen iväg i full fart i glädjesprång i hagen o min häst ville följa med. Sen några dagar senare nu gick vi till skogen o där gick han på som vanligt ( är van vid att han annars är istadig där han inte känner igen sig så han måste väl känt igen sig?) och på hemvägen stannade han till utanför gamla stallet, och luktade även lite på marken. Stannade han bara för att det var hästar där? Eller för att han känner igen sig? Jag är så nyfiken, för han är ändå lite orolig och bråkig, som om han inte acklimatiserat sig ännu (fast det blir väl så även om det skulle varit helt i gamla stallet, för han har ju varit borta ett tag trots allt). Men han är himla pigg o glad i alla fall!!

Sv: Känner hästen igen sig?

klart att de måste göra
det märker man ju på hästarna
min gamla häst hade varit ifrån sin barndomskompis ett tag
märktes lång väg att de kände igen varann.
man märker ju ibland när man åker till gamla miljöer att de visar
sej lite hemma som det har varit där förr

Jag vill passa på och berätta en sak som hände mej för länge sen.

Först hade jag min häst i ett stall och sedan flyttade jag och även hästen men efter ett år kom vi tillbaka till samma stall. Och när jag tog in henne i stallet så verkade det som om hon kände igen sej hon brydde sej liksom inte om någonting utan gick bara helt lugnt in i boxen precis som om hon varit där i går. Det var dock inte samma box.
Nästa dag när vi släppte ut henne i hagen så brydde sej inte dom hästar som hade funnits där ett år tidigare dom tittade inte ens på henne medans dom andra som kommit dit under det här året var jättenyfikna på henne och ville lukta på henne och jaga runt henne lite men sen gick den som var ledare bara emellan och sa stopp och sen fick min häst vara ifred. Ledaren var kvar sen tidigare och hon blev sedemera också kompis med min häst.

Känner inte till några studier men av egen erfarenhet och logiskt tänkande kan jag säga att de absolut känner igen gamla omgivningar.

Om man talar om hästar i vilt tillstånd så vandrar de mellan olika platser och det skulle ju vara konstigt om de inte utvecklat ett medvetande som känner igen de gamla omgivningarna - framförallt som de följer ett mönster med samma platser.

Min egen häst har stått på två ställen under den tid jag har haft honom. Det ena är sommarstallet där han står på bete, och det andra vinterstallet där han är installad. Dessa två ligger ca 2 mil ifrån varandra. Han har alltid vetat vad som ska hända när han kommer fram, och han hittar direkt överallt. Dessutom red jag från sommarstallet hem till vinterstallet förra hösten. Första biten gick långsamt och han ville vända hem till sommarstallet, men när det var ca 5 km kvar (där vi ibland rider när vi står i vinterstallet) började han gnägga som en tok och satte av i rätt riktning - han slutade heller inte skrika förrän vi kom fram. ;)

Så visst känner de igen sig.

jag tror absolut att domk äner igen sig!
köpte min häst från ridskola där hon stått i 8-9 år, när vi åkte tillbaka dit på tävlingar osv verkade hon alltidkänna igen sig och gåoch spana efter gamla kompisar.

en annan häst jag red var jag pås amma ridskola med på klubbtävling, efter ritten stodhonochhalvsov utanför ridhuset när en häst kommer skrittandes ner mot stallet efter en uteritt, på typ 30 m håll slänger hon upp huvudet och börjar tokgnägga!
visade sig att dom två stått som boxgrannar i ett annat stall för 5-6 år sen, dom var hur glada som helst över att se varandra.
charmigt tycker jag!

Jag har hört av en tränare (det lät som han citerade en studie, men jag har inga belägg för det) att det enda djur som har bättre minne än hästen är elefanten...:)

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama