Känner han sig hotad?

Veronika

Trådstartare
Tog hem lilla unghingsten från betet igår, släppte honom med mina andra 2 som han gått med innan betet. Men rätt vad det var så började valacken jaga lillen utav bara f*n. Trots att lillen tydligt visade att han var underlägsen så fortsatte valacken att jaga och han anföll rejält med "mord i blicken". Valacken som annars är världens snällaste trängde till sist in lillen i ett hörn så att han tog ett 4-fota hopp över staketet som lyckligtvis gav vika så han hamnade ute på gatan. Satte sedan lillen med stoet o valacken fick gå i egen hage o detta var inga problem. (hon är dräktig, så moralpredikningar undanbedes)
Tanken var ju att valacken o hingsten skulle gå ihop sen så att stoet får vara ifred.
Känner valacken sig hotad o vill ha ensamrätt på stoet o skydda henne eller vad beror det på? Tycker det är jättekonstigt då han alltid annars är så gudasnäll samt att de ju gått ihop hela våren utan några som helst problem.
Nån som har nån bra förklaring?

Sv: Känner han sig hotad?

Precis samma sak hände för mig med, när jag skulle släppa ihop mtt hingstföl tillsammans med min valack, som alltid är världens snällaste och på mina 10 år som jag haft honom så har det inte funnit en enda häst som han inte gått tillsammans med.
Och hingsten visade verkligen underläge när han hälsade på valacken. Det var nästan så fölet kröp fram till valacken och ställde sig framför honom och stod och du vet så där så han nästan såg ut som en fisk som står och gapar och stänger munnen hela tiden.
Min egen teori i det här fallet tror jag att min valack kände sånt "obehag" eller vad jag ska kalla det inför sånt mycket underlägsenhet att han tyckte det var obehagligt och inte riktigt visste hur han skulle hantera det.
Hoppas bara att det går över snart, så att dom kan gå tillsammans snart.

Det är väl ändå "hingsten" i din vallack som talar, där jag har min unghingst så går även en treårshingst i en egen hage, det räcker att jag leder min på stallgården, så vill hingsten bara mörda min lilla, den ryker ur näsborrarna och glöder ur ögonen. Vi har väldigt bra staket och det är jag glad för. För annars huuu!

Min ettårshingst gick med dräktiga ston, bättre uppfostrare kan du inte hitta. Jag skulle bara avvakta, du bör ju märka om vallacken vill mörda om du tex bara går förbi med "valpen", då skulle jag inte släppa ihop dem. Nackdelen att bara att tanter kan vara väl tråkiga att spendera dagen med om man är "valp", om än så nyttiga.

Finns det ingen lösdrift i närheten där han kan vara med jämngamla kompisar?

Senast ändrad:

shampiz skrev:
Det var nästan så fölet kröp fram till valacken och ställde sig framför honom och stod och du vet så där så han nästan såg ut som en fisk som står och gapar och stänger munnen hela tiden.
Min egen teori i det här fallet tror jag att min valack kände sånt "obehag" eller vad jag ska kalla det inför sånt mycket underlägsenhet att han tyckte det var obehagligt och inte riktigt visste hur han skulle hantera det.
Ja, min kröp oxå ihop o föltuggade hela tiden o det gjorde han ju i våras oxå när dom gick ihop o då brydde sig inte valacken. Men lillen har ju växt till sig o skaffat sig en liten hingstnacke så kanske tycker valacken att han nu blivit "för stor" o inte vet hur han ska hantera det..
En annan aspekt i det hela är att innan stoet blev dräktig så var det hon som var kaxig o "basade" över alla i hagen, även över valacken som är väldigt låg i rang i vanliga fall. Sen hon blev dräktig så har hon förändrats o blivit mer tillgiven o gosig o inte alls så bossig i hagen så den senaste tiden är det valacken som styr o ställer över henne så det kanske spelar in, att han liksom tagit över hennes roll o inte riktigt vet hur han ska hantera det ansvaret då han inte varit bossen innan?

Blandrastik skrev:
Det är väl ändå "hingsten" i din vallack som talar?
Ja, kan vara så..

Min ettårshingst gick med dräktiga ston, bättre uppfostrare kan du inte hitta. Jag skulle bara avvakta, du bör ju märka om vallacken vill mörda om du tex bara går förbi med "valpen", då skulle jag inte släppa ihop dem. Nackdelen att bara att tanter kan vara väl tråkiga att spendera dagen med om man är "valp", om än så nyttiga.

Finns det ingen lösdrift i närheten där han kan vara med jämngamla kompisar?
Ja, det verkar ju funka jättebra med stoet. Hon tog sig an honom när han kom till mig som 7 månaders-fölis så hon är ju lite adoptiv-mamma till honom men hon leker ju inte precis med honom..
Pojkarna står i boxar snett emot varandra o där verkar inte valacken vara speciellt sur, i morse gick han tom fram till lillens box med öronen spetsade så kanske det ger sig o kanske man kan prova att bara släppa ihop pojkarna så att inte valacken känner att han ska skydda stoet. Men jag avvaktar ett tag o ser vad som händer. Det är ju lite trist nu för valacken får gå ensam o han är så social av sig o tycker inte att det är roligt att gå själv så han går bara o gnäggar på flickan hela tiden.
Vet faktiskt inte om här är nån lösdrift för unghingstar i närheten men en kompis till mig har en 8 månaders hingst, kanske kan jag fråga om jag får låna honom eller nåt.. :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: exotic
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama