Kaninungar

Jenka

Trådstartare
Efter flera försök och mycket väntan började äntligen Siri boa igår eftermiddag när jag precis skulle gå hemifrån. Under kvällen föddes 6 små underverk :)

Siri gör än så länge ett jättebra jobb som mamma och ungarna ligger varma och mätta i boet.

IMG_4588.JPG

Mamma Siri

IMG_4596.JPG

Siri högdräktig (i söndags, dag 28)

100428.JPG

Ungarna i boet.

Fler och bättre bilder kommer givetvis efterhand de blir äldre. Ungarna är kollade men jag vill inte rota allt för mycket. Honan har inget emot det men ungarna ska ha lugn och ro och dessutom är det kallt ute.
Det ser i alla fall ut att vara 2 viltgrå (med tanke på stammen troligen lite rödförstärkta), 2 svarta eller järngrå och 2 blå eller järnblå.

Välkommen att följa denna kull med hoppkaniner/sverigeharar!

Sv: Kaninungar

Såå spännande kull :love: Harkorsningar och med en farfar som jag bara avgudar :love:

Kommer att följa kullen med stooor förväntan!

Fy, det får inte vara någon järnblå.
Jag som är en sådan sucker för just järnblå!
Då kommer jag ju inte kunna hålla mig undan från att sitta och dregla. :angel:

Haha, ni är så välkomna att sitta och dregla =) De är helt underbara!

5 dagar idag, jag börjar misstänka att det inte blev några järnfärgade men är inte säker än, vet inte riktigt vilken ålder det börjar synas.
Har kollat könen men är väldigt osäker på att det stämmer. I så fall är det bara en hane.

IMG_4643.JPG

IMG_4639_1.JPG

IMG_4630.JPG

IMG_4645.JPG

IMG_4655.JPG

Viltgrå japanen:
IMG_4663.JPG

Ungarna är nu 13 dagar gamla, alla har öppnat ögonen och de börjar göra korta turer utanför boet. Hur söta som helst!

juni%20%282%29.JPG

Grönängens Juniperus, blå hona. Lutar åt att det blir denna jag behåller, men har ännu inte bestämt mig mellan de två blå. Hon sprang runt i soffan ett bra tag (och nästan upp på hundens nos) innan hon la sig och somnade bredvid min arm.

fraxinus.JPG

Grönängens Fraxinus, blå hona. De ser identiska ut i princip.

picea.JPG

Grönängens Picea, järngrå hona. Jättefin färg, men ev. blir hon lika mörk som sin mor när hon blir vuxen.

IMG_4732.JPG

IMG_4743.JPG

Grönängens Quercus, kullens enda hane. Viltgrå med japantecken. Verkar hittills som en ganska lugn kille jämfört med syrrorna, jättesöt!

betula.JPG

Sist men inte minst, Grönängens Betula. Svart hona som på samma gång verkar som kullens lugnaste men mest nyfikna.

Ingen järnblå (möjligtvis enfärgade) men sitta och dregla kan man lätt göra över de här ungarna, speciellt när de blir lite äldre!

17 dagar gamla idag, man börjar kunna se allt större skillnad på de i både kroppsbyggnad och temperament.

picea%20(2).JPG

picea%20(4).JPG

Picea, snyggast kropp hittills!

juniperus%20(1).JPG

Juniperus, klart mest energisk i dagsläget.

fraxinus%20(1).JPG

fraxinus%20(2).JPG

Fraxinus, snygg kropp och väldigt mysig.

quercus%20(2).JPG

quercus%20(3).JPG

Snygga Quercus! Ser ut att bli riktigt fin, tycker om färgen också. Kan han ha lite rödförstärkning tro?

betula%20(1).JPG

Betula, ganska dålig bild men även den som ser ut att bli lugnast och mest vädurslik.

Fraxinus! Jag är kär <3<3 Man kanske skulle, men aa valp tar ju tid, men hon är ju så fin! Sluta lägga ut bilder Jenny *måste blunda* Jag vill ju ha henne, gah, måste tänka förnuftigt. Bäbis, hundvalp och kaninunge - det blir för mycket jobb - eller hur?

Åh lilla Betula ser mysig ut! :love: Men ändå med lite attityd i bakfickan! ;)

Säger som ovan, häst, jobb och kanin, man ska ju hinna med!

Hundvalp och kaniner funkar. Bebis kan jag inte uttala mig om, men klart att Isaac vill ha en kanin att växa upp med ;)

Men självklart ska man känna att man hinner med, annars blir det inte lyckat för någon.

Det är verkligen underbart med kaniner! Jag hade alltid kaniner när jag var liten, gud vad vi åkte på hopptävlingar och sånt! :laugh:

Man blir allt sugen på en! :laugh:

Jag älskar kaniner! Har hållt på i 12 år nu och inte tröttnar man heller. Lättskötta djur som det går att göra en massa med. Ruskigt personliga blir de också, har en kompis som blev jätteförvånad häromdan när jag berättade om en kanin jag hade tidigare som alltid hoppade upp i soffan för att lägga sig i mitt knä och blev sur om det var för fullt i soffan så han inte kom upp.

Jag hoppar ju med mina också och avlar bland annat för att få fram duktiga hoppare.

Spännande! Jag hade en ruskigt fin avelshane som fick sina ungar sålda bla till Tyskland osv (innan han kom till mig), men så en dag lyckades min mormors unghund få upp hans utehage och jagade honom tills hjärtat inte orkade mer! Mycket tragiskt, han var nått av det vackraste jag sett! :love::cry:

Annars har jag nästan bara haft honor, och nån enstaka son till dessa att hoppa med! :)

Är riktigt sugen på att ha kanin igen, mamma och pappa är väl sådär sugna efter alla våra ungar genom åren! ;):D

Visst är dem? :)

Det är så underbart att ha kaninungar här hemma igen, men allt tar lite längre tid än vanligt :p Bara måste stå i 20 min extra och leka med de när buren ska städas, och bara måste stå och gosa en kvart när de får frukost...

De är jättesociala och mysiga. Keligast är nog Betula, Picea är kaxigast, Juniperus piggast och de andra två nånstans mitt emellan. Alla är väldigt nyfikna och springer runt och smakar på allt hela tiden.

3 veckor gamla och blir bara snyggare! Hoppade upp på sitthyllan för första gången idag, provsmakar allt, kommer gärna fram och hälsar, är orädda och hundvana redan. Tycker de ser ut att bli stora och fina =)

IMG_4888.jpg

Fraxinus, eller Fixa som hon ska kallas.

IMG_4889.jpg

Picea

IMG_4921.jpg

Picea igen

IMG_4905.jpg

Fick ett gäng bilder liknande den här. De sitter inte still många sekunder! Picea och Juniperus mitt i ett glädjeskutt.

IMG_4906.jpg

Fixa; Vad är det här för spännande? (sekunden efter var hon uppe).

IMG_4909.jpg

Juniperus

IMG_4922.jpg

Bebismys (Quercus och Betula)

IMG_4895.jpg

Snygga Quercus =)

IMG_4900.jpg

Quercus ur en inte fullt lika snygg vinkel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka