Kanintjuvar - vad göra?

Zanuzzi

Trådstartare
Hej!

Jag bor i närheten av en stad där det har skett flera kaninstölder. Polisen vet inte om kaninerna stjäls eller bara släpps ut, vem som håller på med dessa dumheter eller varför.

De stackars kaninägarna får väl aldrig veta vad som har hänt med deras kaniner :cry:

Jag vill _inte_ bli en av dem som går ut på gården en morgon och upptäcker att kaninernas burar gapar tomma. Så, vilka åtgärder kan man ta till?

Vi bor ca en halvmil utanför stan, en bit från vägen och kaninernas burar står nära huset. De är ”obevakade” väldigt få timmar om dygnet, eftersom jag är uppe sent nu på sommaren och mina föräldrar går upp tidigt på mornarna. Att någon ska stjäla dem är väldigt osannolikt. Men grejen är att jag inte vet om jag pallar med att leva vidare om kaninerna försvinner och man inte ens får veta vad som händer med dem.

Hur skyddar ni era kaniner med skurkar? Räcker det med hänglås på burarna?

Tacksam för svar!

Sv: Kanintjuvar - vad göra?

Jag skulle nog gå så långt att jag hade mina kaniner innomhus när jag inte har 100% koll på dem.

Tror inte att hänglås hjälper om det är någon som verkligen vill åt dem. :(

Jag skulle nog gå så långt att jag hade mina kaniner innomhus när jag inte har 100% koll på dem.

Tror inte att hänglås hjälper om det är någon som verkligen vill åt dem. :(

:cry: :cry: :cry:

Jag vet inte vad jag ska ta mig till... helt paranoid.

Jag är villig att göra vad som helst för att de inte ska försvinna, utom att göra något som får negativa effekter för dem, bl a att ta in dem.
De skulle få sitta i trånga transportburar hela nätterna eftersom vi har trångt inne och det känns inte ett dugg bra.

Jävla människor som ställer till det så! :(

Det finns inte någon bod eller lekhus du kan låsa in dem i då? Med kraftigare lås.

Förstår att du är orolig :(

Sätta upp en övervakningskamera en kraftig lampa med rörelsedetektor?

Sker stölderna på natten så tänds lampan OCH tjuven blir filmad på en gång.:idea:

kl
Vart har stölderna skett någonstans? Du verkar ju bo lite... avsides ;), så sannolikheten att nån går in och chansar på att det finns kaniner på tomten är kanske inte sådär jättestor. Övervakningskamera är väl rätt dyrt, men hänglås och stark lampa med rörelsesensor låter som bra idéer. Du kan ju också sätta upp dekaler att du har övervakningskamera, även om du inte har det. :)

smart idé, men borde inte lampan då tändas när kaninerna skuttar omkring i sina burar? ;)

Hänglås hjälper inte, de tar sej in på annat vis.
Har tyvärr inga andra råd än att flytta på dom till säkrare område :(.

// _satelit_93 som har alldeles för mkt erfarenhet av kaninstölder och allmänt jävelskap :cry::cry:

smart idé, men borde inte lampan då tändas när kaninerna skuttar omkring i sina burar? ;)

Hänglås hjälper inte, de tar sej in på annat vis.
Har tyvärr inga andra råd än att flytta på dom till säkrare område :(.

// _satelit_93 som har alldeles för mkt erfarenhet av kaninstölder och allmänt jävelskap :cry::cry:

Åhh gud... har någon stulit dina?
Hur kan folk? Hur vågar dom???
Vill gråta... :cry:

Vill inte ha lampor om de tänds så fort kaninerna rör sig. Dels för att det kommer störa kaninerna, och dels för att jag själv kommer bryta ihop så fort kaninerna rör sig, eftersom lampan då kommer tändas och jag då kommer att tro att det är tjuvar i farten. Så starka nerver har jag inte...

Senast ändrad:

Sätta upp en övervakningskamera en kraftig lampa med rörelsedetektor?

Sker stölderna på natten så tänds lampan OCH tjuven blir filmad på en gång.:idea:

Somliga är klyftiga :bow:

Som någon nämnde är nog övervakningskameror ganska dyrt, och det skulle krävas tre st för att filma alla burar (kaninerna står lite isär så att de inte ska störas av varann - alla kan inte hålla sams :angel:).

Men lampa! Toppen! :idea:

kl
Vart har stölderna skett någonstans? Du verkar ju bo lite... avsides ;), så sannolikheten att nån går in och chansar på att det finns kaniner på tomten är kanske inte sådär jättestor. Övervakningskamera är väl rätt dyrt, men hänglås och stark lampa med rörelsesensor låter som bra idéer. Du kan ju också sätta upp dekaler att du har övervakningskamera, även om du inte har det. :)

Ja, jag bor ju lite avsides :D
Bor ca en halvmil ifrån stället där stölderna har skett. Att någon skulle komma hit och leta efter kaniner är ju inte särskilt troligt.
Grejen är att jag är väldigt mycket i stan där stölderna har varit, går i skola där, har vänner och släkt som bor där osv, och jag brukar prata ganska vitt och brett om kaninerna. Lixom... man tänker ju inte "oj, jag ska nog inte prata så högt om att jag har kaniner hemma för då kanske någon kommer och stjäl dem."

Jag är helt på det klara med att det är osannolikt att någon stjäl dem, men jag gör det här mest för min egen skull. Skulle kännas bättre för mig om jag visste att jag ahde gjort det jag kan för att skydda mina kaniner (_om_ de mot all förmodan stjäls, och jag inte har gjort allt som står i min makt för att förhindra det, hur ska jag då kunna leva med mig själv? :cry:).

Jag blir helt paranoid av det här. Vanligen är de ute i hagar på dagarna, men nu ska jag snart åka och vara borta tills i eftermiddag. Och vågar inte släppa ut dem :crazy:
Av någon anledning känns det säkrare att de sitter i sina burar, trots att de nog skulle vara betydligt svårare att få tag på i sina rymliga hagar. Ett par av dem har ett djävulskt humör och till dem sticker inte främlingar ner händerna hur som helst :devil:

Men ändå...

Hur skyddar ni era kaniner med skurkar?

Vart är världen på väg när man måste ställa frågor som dessa?

Under alla år som vi har haft kaniner här på gården (och det är ganska många år...) har jag, eller någon annan, någonsin bekymrat sig över stölder eller hur man skyddar sina kaniner mot skurkar.

Det här är ju inte klokt! Det blir värre och värre tror jag...

när du sätter upp rörelsedetektorn, sätt en bit hylla under så att burarna täcks av den, då är all rörelse I burarna osynliga för rörelsedetektorn men allt utanför fångas..

en blinkande diod på kaninburen vid dörren är också ganska effektivt.. samt hänglås..

Vi har lite problem förut med att grannens ungar gick in på vår tomt i tid och otid och tittade på kaninerna, så nu är kaninhuset utrustat med lås på dörren ;)
Det blir ju lite svårare om man inte har dem inne i ett hus men råden du har fått låter bra.

ja tre st av mina, för ungefär ett år sen, en fick avlivas :cry::cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka