Kaninproblem

T

Tofslan

Jag har för ungefär fyra veckor sedan skaffat min första kanin. :D Det är en tjej på ett år som tidigre har bott i ett stall men har nu blivit innekanin hos mig. Det är en underbar kanin som älskar att få all uppmärksamhet alltid av alla. Fram till för en vecka sedan hade vi det jättebra, nu har hon helt plötsligt börjat gnaga på allt, mina kabelskydd, lister och dörrar. Varför gör hon detta och vad kan jag göra för att hon ska sluta? Nu säger jag Nej! skarpt åt henne och slår handen i golvet och jag vet att hon förstår att hon gör fel men ändå fortsätter hon. Jag har oxå provat att gnida in sakerna med ättika men det verkar inte heller hjälpa. Hon har kvistar både i buren och ute i lägenheten att gnaga på.

När hon är lös använder hon sin kattlåda som toalett men nu har hon börjat bajsa och kissa på köksmattan? Jag har tvättat den och använt ättika för att det inte ska lukta toalett om den men ändå fortsätter hon. Om jag ser när hon kissar eller bajsar utanför lådan så tar jag upp henne (om jag får fast henne, hon springer nämligen iväg eftersom hon verkar veta att hon inte får göra sina behov utanför lådan) och sätter henne i lådan. Hon har oxå börjat kissa på sängöverkastet till min säng när hon busar där. Vad kan jag göra mera för att få henne att inte kissa på sängen och mattan?

Till en början trodde jag att det var för att få uppmärksamhet men jag tror inte att det är det längre eftersom hon tex. kissar och bajsar utanför lådan i köket när jag inte är där. Kan hon vara i någon trotsålder eller testar hon mina gränser?

Tacksam för alla tips eftersom mina egna idéer är helt slut nu.

Sv: Kaninproblem

Kaniner är väldigt smarta o har de en gång lärt sig ovett...fortsätt som du gör o var enveten. Jag tror hon brunstar och då blir de jobbiga, gnälliga eller överenergiska. Doftmarkerar gärna och boar dvs gnager o håller på. Kastrering även av hona, hjälper.

Aha, brunst hade jag inte ens tänkt på! :idea: Måste läsa in mig mer på det. Ska jag förhålla mig på något speciellt sätt till henne då? Hur länge varar brunsten?

Finns det ingen som kan berätta för mig hur länge brunsten varar? Min lilla söta kanin är inte speciellt söt alls nu hon är mer ett litet "monster" och bara provocerar mig hela tiden. Klart att jag älskar henne ändå men mitt tålamod börjar ta slut när jag måste bråka med henne hela tiden. Snälla har ni nått tips så skulle det vara bra...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 234
Senast: annie_cool
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka