T
Tofslan
Jag har för ungefär fyra veckor sedan skaffat min första kanin. Det är en tjej på ett år som tidigre har bott i ett stall men har nu blivit innekanin hos mig. Det är en underbar kanin som älskar att få all uppmärksamhet alltid av alla. Fram till för en vecka sedan hade vi det jättebra, nu har hon helt plötsligt börjat gnaga på allt, mina kabelskydd, lister och dörrar. Varför gör hon detta och vad kan jag göra för att hon ska sluta? Nu säger jag Nej! skarpt åt henne och slår handen i golvet och jag vet att hon förstår att hon gör fel men ändå fortsätter hon. Jag har oxå provat att gnida in sakerna med ättika men det verkar inte heller hjälpa. Hon har kvistar både i buren och ute i lägenheten att gnaga på.
När hon är lös använder hon sin kattlåda som toalett men nu har hon börjat bajsa och kissa på köksmattan? Jag har tvättat den och använt ättika för att det inte ska lukta toalett om den men ändå fortsätter hon. Om jag ser när hon kissar eller bajsar utanför lådan så tar jag upp henne (om jag får fast henne, hon springer nämligen iväg eftersom hon verkar veta att hon inte får göra sina behov utanför lådan) och sätter henne i lådan. Hon har oxå börjat kissa på sängöverkastet till min säng när hon busar där. Vad kan jag göra mera för att få henne att inte kissa på sängen och mattan?
Till en början trodde jag att det var för att få uppmärksamhet men jag tror inte att det är det längre eftersom hon tex. kissar och bajsar utanför lådan i köket när jag inte är där. Kan hon vara i någon trotsålder eller testar hon mina gränser?
Tacksam för alla tips eftersom mina egna idéer är helt slut nu.
När hon är lös använder hon sin kattlåda som toalett men nu har hon börjat bajsa och kissa på köksmattan? Jag har tvättat den och använt ättika för att det inte ska lukta toalett om den men ändå fortsätter hon. Om jag ser när hon kissar eller bajsar utanför lådan så tar jag upp henne (om jag får fast henne, hon springer nämligen iväg eftersom hon verkar veta att hon inte får göra sina behov utanför lådan) och sätter henne i lådan. Hon har oxå börjat kissa på sängöverkastet till min säng när hon busar där. Vad kan jag göra mera för att få henne att inte kissa på sängen och mattan?
Till en början trodde jag att det var för att få uppmärksamhet men jag tror inte att det är det längre eftersom hon tex. kissar och bajsar utanför lådan i köket när jag inte är där. Kan hon vara i någon trotsålder eller testar hon mina gränser?
Tacksam för alla tips eftersom mina egna idéer är helt slut nu.