Kaninproblem

S

Sonita

En av mina kaniner, kastrerad hanne som är åtta år, har börjat magra av rejält. Han är utekanin och behöver ju lite fett för att inte frysa ihjäl i vinter. Är lite orolig för honom, han har alltid varit "lite" rund, men nu är han rejält smal. Iom att båda kaninerna vart dåliga i magen av morötter har vi tagit bort det helt efter veterinärens order, så nu äter de bara pellets, torkade morotsringar och hö. Vad beror det på? Är det åldern, eller beror det på något annat?
Nån som har en aning?
Kompisen, kanintjej på två år börjar växa om honom rejält nu.

Sv: Kaninproblem

Kan vara svårt att svara på. Kanske bör veterinären undersöka kaninen!?!?
Kan ju vara nån tumör.... :( . Men jag är såklart inte säker!!
Jag tycker att kaninen bör bli undersökt av vet. om den inte redan är det.

Nä, och det väger ju åt det hållet. Man vill ju att den gamla gubben ska klara sig ett tag till...

Förstår det....har en kaninkille på 7 år. Fortfarande pigg och glad och äter som han ska (*peppar peppar). Hoppas det löser sig!

Jag skulle tippa på åldern. Ger du mineraler? Om inte kan du alltid prova med det. Kolla kaninens tänder, har den dåliga tänder kan den ha svårt att äta. Leta reda på något foder med mycket fett. Havre?

avmaska kaninerna innan du börjar mixtra med foderstaten. en kanin magrar inte av utan anledning.
handlar det inte om en rubbning av ämnesomsättning eller inälvsparasiter föreligger troligtvis proteinbrist - kaniner göder man under INGA omständigheter med fett utan protein.
de har inga effektiva fettreserver eftersom de inte går i ide och kompenserar energiförlusten av kylan genom tjock vinterpäls.

Tänderna vet jag att det inte är, och inte någon tumör eller liknande heller. Avmaskning får jag ta och pröva.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: Miamamman
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 097
Senast: Korven
·
Däggdjur Har börjat misstänka att något inte riktigt står helt rätt till hos min kaninhona. Blev i sensommar/höstas lite rund (på ett lite spänt...
Svar
9
· Visningar
4 329
Senast: Modig_Korn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar