Kaninproblem! *hjälp*

S

Sonita

Jag har en kasterad hankanin som är egen uppfödning, i år fyller han 9 så han börjar bli lite till åren.
Han har alltid, ända sen har var en liten kaninbebis, varit rund. När han kasterades vart han ännu lite rundare :angel: Det blev dock bättre med åren.
Han levde ihop med sin mamma, tills hon dog för 3 år sedan. Vi köte en kompis, en hon kanin. De trivs verkligen jättebra ihop.
Vad jag lagt märke till senaste månaden är att han börjar bli mer och mer smal, man kan känna ryggraden och skulderbladen ganska bra nu. Också så när jag idag skulle putta lite på honom för att han skulle flytta på sig, inte alls hårt, så bara trillar han omkull. Jag prövade igen och samma sak hände. Men inte på andra sidan. Han kan röra på sig och så, men verkar väldigt svag i ena bakbenet.
La sedan märke till att han tvättat sig jättekonstigt på framsidan av bakbenen. Det ser ut som dreadlocks ungefär. Pälsen har klumpat ihop sig liksom. fast i olika små lockar.
hur kan man hjälpa honom att få upp hullet? Han har inga problem med tänderna, de är kollade. Kan det vara mask? De har fri tillgång till hö och pellets. På kvällen får de morotsringar. Ska jag ge honom något annat? Förut gav jag dem morötter, men den han blir dålig i magen av det.
Tacksam för svar!
(obs! utekaniner)

Sv: Kaninproblem! *hjälp*

Kanske är det åldern som börjar ta vid. När de inte tvättar sig ordentligt kan man nästan utgå från att nåt är fel. Du säger att han magrar av, när blev han avmaskad senast? Blev han avmaskad nyligen tror jag dessvärre att det är åldern som börjar visa sig...

Jag har aldrig avmaskat någon av alla de kaniner jag haft, men man kanske borde pröva.

paradiset: nej, inte vad jag vet. men ska kolla det.

har oxå haft en kanin som vart gammal i vissa perioder när det var lite kallare och efter att vi tränad så kunde han bli lite stel så ibland på kvällarna tog jag en fuktig ljummen handuk och gnuga han med inte så han blev blöt det tyckte han var jätte skönt. Har inte avmaskat nån av mina kaniner ja heller men prova. Är det en ute kanin eller ine kanin? Om det är en utekanin kanske du inte ska hjälpa till och göra rren den då kan kan frysa.

det verkar som att detta är ett ganska vanligt ålderstecken, jag har haft både kanin och marsvin som reagerat så. Marsvinet lever än och mår bra medans kaninen antagligen fick hjärntumör och dog väldigt plågsamt när han var åtta år. Veterinärerna ville inte göra ngt för att "han kunde bli frisk". jaja, iaf tror jag att det är ganska naturligt att de tappar hull på översidan, gamla tanter och gubbar blir ju också "kantigare" när de blir äldre. Om han redan har fri tillgång på hö och pellets kan du ju försöka lägga till fettrikt foder som nötter och frön, kanske ev blanda lite olja av ngt slag i pelletsen. Svårt iof. eftersom de har så lätt att bli lösa i magen, spec när de är äldre.

jag har en gammelman, fransk vädur, som fyller 8 år till sommaren.
han är också lite sådär svag. Puttar man han så tappar han lätt balansen. Han har problem med det ena och det andra... har magrat av men är påväg tillbaka.
men han är pigg som sjutton! :eek: nästan overkligt och han äter som 3 kaniner tillsammans!

nånting jag ska testa på honom är Fårpellets. Vet några som ger sina kaniner det och det ska visst vara bra för kaniner som har problem att hålla vikten.

så jag skulle föreslå att testa fårpellets

hm, fårpellets ska jag pröva med. risken är ju bara att den andra kaninen växer ännu mera :eek: ;)

Har du möjlighet kanske det kan vara en ide att flytta honom inomhus så att han inte måste använda energi till att hålla värmen. Ge han lite havre som energitillskott, 1 msk skalade solrosfrön är också bra eller solrosolja. Viktigt är att höet är av bra kvalité. Att odla upp lite grönt gräs innomhus (vet inte hur kallt det är hos er) eller knipsa grenar och stoppa i vatten så att det kommer knoppar och löv kan vara en ideé

Massera bakbensmusklerna försiktigt och rör lederna för att mjuka upp dem.

inomhus hade nog varit bra men inte innan vinterpälsen äör av va? *värmeslagsvarning* vet ett par kaniner som dött av detta...

Det går bra att ta in utekaniner så länge man gör det till en långsammare process. Man kan såklart inte ta in en utekanin mitt i vintern då det är -10 grader in dit det är +20 grader. Men om man gör det i steg funkar det bra. Först så får kaninen bo nån stans där det är runt 0 grader i 1v, sedan runt 5 grader 1v, sen 10 grader 1v och sedan rumstemperatur.

Har tyvärr inte möjlighet att ta inom pga. allergi hos övriga familjemedlemar.
tack för alla tips, det vart mycket att pröva, jag antecknar för fullt :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 331
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark