F

Fjunet

Om några månader så är det tänkt att jag ska bli med kanin, så nu undrar jag vad jag behöver tänka på? Jag kan i stort sett inget om kaniner, men jag vet iallafall att pellets i mängder inte är bra ;) :D
Så vad är då det bästa fodret att ge?
Jag ska ha en fransk vädur - hur stor bur är det då lämpligt att ha?
Jag har förmodligen tillgång till balkong då - hur farligt är temperaturväxlingar? Hur får jag en "smooth" övergång till utomhusklimat, dvs hur trappar jag upp inför uteboendet när det börjar bli vår?
Vad ska det vara i botten på buren? Jag har hört att sågspån fastnar i hanarnas underliv och det dammar ju så satans mycket... Jag har träpellets till fåglarna, kan jag använda det till kaninen också?
Leker kaniner med leksaker, och isåfall; vad för några?
Två kasterade hanar - går det att ha ihop?
Hur stor bur behöver jag isåfall för två kaniner?
Var kan jag hitta stora och bra burar (Skåne, gärna affär med hemsida)?

Och detta är säkert bara början på frågorna :)

Så vad är då det bästa fodret att ge? Jag tycker pellets av något slag och en massa grönsaker.
Jag ska ha en fransk vädur - hur stor bur är det då lämpligt att ha? Skulle säga kanske 1,30 x 70 eller liknande. 50 är bra höjdmått.
Jag har förmodligen tillgång till balkong då - hur farligt är temperaturväxlingar? Stör inte speciellt mycket. Hur får jag en "smooth" övergång till utomhusklimat, dvs hur trappar jag upp inför uteboendet när det börjar bli vår? Vi sätter bara ut våra kaniner i ungefär april, beroende på väder. Om de har nånstans att kura under tak och lite halm att gosa i klarar dom det utmärkt. Aldrig varit något problem för oss i 10 intensiva kaninår.
Vad ska det vara i botten på buren? Jag har hört att sågspån fastnar i hanarnas underliv och det dammar ju så satans mycket... Jag har träpellets till fåglarna, kan jag använda det till kaninen också? Kutterspån av bra kvalitet tycker inte jag dammar? Men pellets funkar bra. Själva har vi en tidning - spån - och lite halm som dom bäddar med. :)
Leker kaniner med leksaker, och isåfall; vad för några? Mja, leksaker ... Det finns bollar som man lägger mat i som dom rullar på åså kommer det ut lite, you know, det tycker Vissa är skoj. Att hänga upp hö i en papperspåse har jag hört om, som dom får tugga sönder. Ett stort rör i tuggvänligt material tycker dom är skojigt, likaså toarullar. Annars: ett hus, främst att hoppa upp å ner på, en höhäck (eller direkt på "marken"), matskål och vattenflaska. :D
Vi har haft två okastrerade hanar, funkade utmärkt. Men alla andra vi försökt har arit arga. Jättesvårt att säga, varierar som sjutton, men kastrerad hane o hona är bäst att ha tillsammans tycker jag. Vissa säger ju att hona + hona inte går alls, men vi har och har alltid kunnat ha upp till 4 honor tillsammans. :) Så det får jag säga fungerar bra också.
Inte så mycket större. Kanske 150 x 70. Fast det är svårt det där med mått, för roligast för kaninerna är med flera ihopbyggda grejer, med gångar, ramper och små krypin.

Grönsaker; vad för några och hur ofta? Kan inte komma på någon dom inte ska ha. Favoriter är äpplen, sallad, morötter såklart, gurka. Ja det mesta. Och så mycket som möjligt ungefär. Försiktigt i början bara, annars kan dom få diarré. En annan god godis-grej som man kan göra är att plocka solrosor och torka. Dom ääääälskar det, äter upp hela. :) Just nu får våra en morot, en bit sallad, eller nåt; en stooor äppelgren varje dag med kart på; en knapp halv dl pellets var; och obegränsat med gräs och maskrosblad. Detta då till två små dvärgvädurar. Du får väl Minst dubbla det till franska. :p

Hihi, nu får jag hjälpa dig. :banana: :D

Så vad är då det bästa fodret att ge?

Hö är basfodret tillsammans med gräs och olika ätbara örter och grenar/kvistar på sommaren. Till det kan man lägga till
ungefär ½dl kaninpellets om dagen om man vill (ungar upp till ca 6 månader ngt mer eller fri tillgång beroende på hull mm) samt grönsaker... Gör inte misstaket att överutfodra med pellets!

Jag ska ha en fransk vädur - hur stor bur är det då lämpligt att ha?

För upp till 2 Franska vädurar ska burytan vara 0,9m2 samt höjden 70cm. Exelpelvis 120cm lång, 75cm bred och 70cm hög...

Jag har förmodligen tillgång till balkong då - hur farligt är temperaturväxlingar? Hur får jag en "smooth" övergång till utomhusklimat, dvs hur trappar jag upp inför uteboendet när det börjar bli vår?

Om du flyttar ut kaninerna när temperaturen stigit till över 10+grader dygnet runt är det ingen fara.

Vad ska det vara i botten på buren? Jag har hört att sågspån fastnar i hanarnas underliv och det dammar ju så satans mycket... Jag har träpellets till fåglarna, kan jag använda det till kaninen också?

Träpellets går utmärkt att använda till kaniner. Kan rekomendera att du gör kaninen/kaninerna rumsrena och har träpellets i lådan och dörrmatta/dörrmattor eller liknande på resten av burbotten. Har själv så och det är mkt effektivt och smidigt att rengöra.

Leker kaniner med leksaker, och isåfall; vad för några?

Det är olika från kanin till kanin. Endel gillar att hålla på med bollar, andra toarullar andra andra grejer och endel gillar mest att springa runt och skutta eller ligga och gosa.

Ofta brukar det funka...

Hur stor bur behöver jag isåfall för två kaniner?

Se svaret på andra frågan.

Var kan jag hitta stora och bra burar (Skåne, gärna affär med hemsida)?

Tror det bli svårt att köpa en bur till franska vädurar. De kräver så stor bur och detta finns inte på marknaden. De på marknaden är huvudsakligen gjorda för dvärgkaniner. Det är faktiskt inte så svårt att bygga en själv.

Om några månader så är det tänkt att jag ska bli med kanin, så nu undrar jag vad jag behöver tänka på? Jag kan i stort sett inget om kaniner, men jag vet iallafall att pellets i mängder inte är bra
Så vad är då det bästa fodret att ge? Blandmat, pellets och andra godbitar i maten.. Eller ren pellets men de kan hända att din kanin tröttnar på det ge inte för mkt om dagen bara. Hö så klart fri tillgång. Grönsaker är alltid bra men unvik isbergssallad!
Jag ska ha en fransk vädur - hur stor bur är det då lämpligt att ha? [bild]Så stor du kan.. Nä då. Rådfråga i affären. Annars finns de bra beskrivninga rom du ska bygga bur på nätet.[/bild]
Jag har förmodligen tillgång till balkong då - hur farligt är temperaturväxlingar? Om du ska ha kaninen ute är de viktigt att den är född och uppväxt ute. Har du så att de täcker på sidorna av balkongen så ha iaf så att kaninen kan krypa in i ett hus på vintern med lite halm i. Har du öppet runt sidorna lägg över en matta eller dylikt för att de inte ska komma in snö i buren. Hur får jag en "smooth" övergång till utomhusklimat, dvs hur trappar jag upp inför uteboendet när det börjar bli vår? En kanin kan vara ute året om. Om den är född till det. Annars bör den inte vara ute för mkt på våren/sommaren heller.
Vad ska det vara i botten på buren? Jag har hört att sågspån fastnar i hanarnas underliv och det dammar ju så satans mycket... Jag har träpellets till fåglarna, kan jag använda det till kaninen också? De tror jag absolut att du kan använda. Ha lite halm också! Alltid mysigt för kaninerna!
Leker kaniner med leksaker, och isåfall; vad för några? Vissa leker med leksaker! Du kan lägga in nån boll eller toarullen som pappret suttit på. Eller lite gångar eller så. Märker du att den inte leker ta ut sakerna ur buren igen.
Två kasterade hanar - går det att ha ihop? Om de levt ihop från start brukar de funka. Annars inte.
Hur stor bur behöver jag isåfall för två kaniner? Dubbelt så stor =)
Var kan jag hitta stora och bra burar (Skåne, gärna affär med hemsida)? Djuraffärer har bra burar!

Vill du veta mer så gå in på Svenska kaninavelsföreningars Riksförbund eller Kanin-net

Vad sägs om denna buren?
651860.jpg

Den är 140x72x48, blir det bra?

Jag borde kanske förtydliga detta med balkong: Om jag får balkong så tänkte jag ha kaninen där ute på dagtid under våren och sommaren, då i en speciell utebur. När kaninen sedan bor inne, alternativt om jag inte får en lägenhet med balkong så kommer den med största sannolikhet få ett kaninsäkert rum att vara ute i medans jag studerar/jobbar.
Funkar det?

Tycker den är alldeles för låg för en/två franskvädur. Franska vädurar har hängöron men de måste kunna lätt stå på bakbenen. Min lilla dvärgkanin på 1,2 kg är precis så att hon inte tar i taket på 50cm hög bur när hon står utsräckt på bakbenen.

Ah, då förstår jag... Jag vill helst inte bygga en eftersom jag inte kan sånt, men jag höra med killen som byggde min fågelbur om inte han kan tänka sig bygga en.

Varför inte isberssallad?
I små mängder (som man alltid ska utfodra grönsaker i) så kan man gott ge kaninen isbergssallad.

Nej. De ska inte ens ha de i små mängder. Kaniner få ont i magen av att äta isbergssallad. Det har jag iaf fått höra de 10 år jag haft min kanin å alla dessa åren min syster fött upp kaniner!

Då skulle mina kaniner dött för länge sedan :D
Mina äter vitkål oxå från 6 eckors ålder, men de vänjs vid pyttelite först o som vuxna äter de ½ blad flera ggr i veckan. Däremot inehåller inte i.sallad så mycket.

Mina kaniner har fått isbergsallad och de verkar inte få ont i magen av detta, magen är lika mjuk och fin som alltid och de är pigga och glada...

Men det finns ju mkt skrönor... Som tex att äpple fräter sönder magsäcken på kaniner, vanlig sallad ger direkt diarré, kaniner måste ha kraftfoder osv osv skulle kunna räkna upp många till...

Jag vet många som sagt så å rekomenderat att inte ge. Vissa kaniner klarar de bra medans många inte gör det. Tyvärr. Sen avgör man själv!

Liknande trådar

H
Däggdjur Har idag fått hem min 11 veckors franska vädur. En hane. Har själv byggt en jättefin bur. Nu sitter jag och läser om hur stor denna...
Svar
2
· Visningar
5 158
Senast: vego96
·
Övr. Djur Har lite funderingar på detta. Då jag måste flytta in kaninaveln i lägenheten så blir det ungefär 10 vuxna kaniner härinne. Pappa vägrar...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
20 376
Senast: linnsan
·
Däggdjur Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm.. Det bästa är att leta upp en...
Svar
4
· Visningar
2 797
Senast: Jenka
·
Däggdjur Vi ska snart flytta och jag vill gärna ha min kanin ute året runt i en kaninhage där han får skutta mer, som det är idag så känns det...
Svar
14
· Visningar
4 104
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama