Kaninklurerier

vego96

Trådstartare
Hur lär man en kanin att gå i koppel egentligen? Tänkte ju ha ynglingen Dennis att hoppa lite med, men kopplet är ingen favorit. Selen går hur bra som helst, men så fort man sätter dit snöret blir han skitsur och hugger efter det. Är det bara att ignorera och fortsätta träna tills han ger med sig?

Och när är en dvärgkanin färdigväxt? Han är snart nio månader, väger 1,1 kg, är i bra hull, men känns så himla liten fortfarande. Mamman är lejonhuvad, pappan okänd.
dennis.jpg

Och vad är kraken för färg? Antar det kallas nåt flashigare än grå... :D
Tacksam för alla svar! :bow:

Sv: Kaninklurerier

Det bästa är att bara låta honom springa omkring med selen på tills han vänjer sig vid den, och sedan låta honom springa omkring med sele, och kopplet hängandes efter. När de vant sig så så kan man gå ut med dem så smått och träna dem på såna saker som att bara hålla emot i kopplet, så de vänjer sig vid att det drar. Det kan ta ett tag, men alla kaniner kan vänja sig vid det, sålänge man har tålamod ^^ Om det är så att han hugger efter det så köp en sånt där tunnt kedjakoppel(metall) som inte väger för mycket, så kan han hugga hur mycket han vill tills han märker att det inte går att bita av.

Han ser ut att vara Wienertecknad Brun Zobel and White :)

Svårt och säga när en dvärgkanin är färdigväxt, då det är väldigt olika, men om han ligger på 1,1 kg vid 9 månader så kommer han nog inte bli mer än kanske 200 g tyngre, när den sista maffigheten som brukar komma efter tonåren kommer.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig :)

Det är bara att successivt vänja dem vid motstånd, tills de accepterara att man tar i kopplet. Nu har jag haft tur med de flesta av mina, men en del blir lite panikartade när de plötsligt "sitter fast" och inte kommer någonstans. Så det är bara att ta det lugnt, gå ofta ut i koppel så att han blir van.

Tack! :bow:

Panik för att han sitter fast vet jag i och för sig inte, han skuttar inte nånstans alls utan försöker bara attackera kopplet. Sele har han haft mycket och skuttat runt med och den har inte varit några problem alls. Ska testa med släpande koppel, får väl möblera om lite här hemma så han inte trasslar in sig i nåt. :)

jag tror du behöver börja om med sel och koppel träningen eftersom han verkar förknippa den med något dåligt. sätt på kopplet när han inte märker det men om det inte fungerar så kan du prova att lägga in selen och kopplet i buren så att han kan nosa och undersöka. om han biter i selen säg till och höj rösten. om han bara nosar så beröm och ge en godsak. försök gör så att han förstår att när något kul händer så är selen och kopplet med.:p lägg selen med kopplet på ryggen och beröm...fortsätt tills han inte bryr sig. ta kopplet och sväng ruunt lite i buren och dra det fram som om du leker med en katt. han kommer antagligen bli nyfiken och undra vad det är. fortsätt så han blir helt van vid att kopplet är med. häng det över hans rygg m.m. precis som om att du gick med honom i sele fast utan sele. hoppas det går bra nu:D

Oj, här har min gamla tråd poppat upp... tja, kan ju passa på att meddela att Dennis vande sig vid kopplet när han fick skutta runt med det släpandes, och att han numera väger 1350 g. Han är fortfarande inte speciellt stor, utan just nu aningen knubbig. :D

Foto0084.jpg

Jag brukar inte gå ut och gå så mycket med mina kaniner, jag brukar låta dem rasta av sig i en stor hage. ;) Men när jag går ut med dom så har jag ett hundkoppel som kan rulla in och ut. Det är mycket bättre tycker jag eftersom det inte blir något häfftigt ryck, och så behöver man ju inte springa efter och skrämma kaninen i onödan :)

Tja, mina brukar rasta sig större delen av dygnet i hela lägenheten, så det är inte så mycket för motionens skull. :)

Har rullkoppel till den andra kaninen eftersom det är bra fart i henne, men saken med denna kanin var ju att eventuellt ha honom att hoppa med, och eftersom man inte får ha rullkoppel på kaninhoppningar ville jag inte vänja honom vid det. Annars tycker jag också att det är riktigt bra. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka