Kaninfrågor

Thrill

Trådstartare
Undrar om någon har någon erfarenhet av att lära kaniner att komma på "kommando" . Hur gjorde ni?

Undrar också lite vad som kan göra kaninen apatisk, "deppig"! Har två kaniner, den ena är jättepigg och glad. Den andra är lite apatisk. Verkar inte tycka något är kul. Erfarenhet av detta? Råd?

:bow:

Sv: Kaninfrågor

jag har några som kommer när man ropar på dom :D men, jag vet inte riktigt hur det gick till :p sa deras namn till dom ofta typ, och sen så ja.. blev det så bara :p ^^

den andra kaninen verkar inte må dåligt eller så? alltså, typ diaree eller något?
jag tänkte om det kunde vara något med magen eller så, för jag har en kanin som har väldigt lätt att få förstoppning.. haha. och han blir lite depp ibland, och då vet man nästan att förstoppningen är på gång :p

Okej ^^, Nej, men har börjat lite med ena kaninen och har en godis i handen. Hon kommer till mig och så får hon godisen.

Jag vet inte, har inte märkt det iaf. Hon är lite tjock också. :angel: Eller väldigt tjock. Så svårt att banta henne på vintern. :crazy:

Jag gör "smackande" ljud när jag ropar på min kanin:)
Väldigt tam är han också! Jag har honom alltid lös när jag är ute och han håller sig i området så att han ser mig:D
Följer efter mig när jag går gör han också:D

glömde :D

en kanin går jämt efter mig om han är lös..
och jag har provat att ha honom lös och sen att jag springer och hoppar över ett hinder.. och det funkar :D haha :love: han är så söt.

haha ja det var riktigt sött.. jag trodde inte att det skulle gå faktiskt ^^
men provade några gånger och jovisst, han fortsätter t o m..
min lilla skrutt :love: :D

Han var ganska tam när jag fick honom:)

(Eller snarare tog över honom, det var ett par som 'lämnade honom' i stallet.)

Mina kaniner går lösa hemma i trädgården, en och en turas de om förstås annars skulle jag bli kaninmiljonär på nolltid:angel:
De kommer när jag kallar på dem vid namn, med mig brukar jag ha en godbit och det lärde de sig snabbt.
Hannen älskar att följa med när jag går omkring i trädgården och grejar, honan håller mest till i skogskanten.
Även om buren alltid står öppen till den som är lös så sitter den kaninen ofta där inne och myser.
Det fungerar för mig att ha dem lösa eftersom jag inte har några grannar.
Hoppe
Trulsan
Sotis

gud vad härligt att kunna ha dom lösa bara sådär :)
jag har fyra katter som inte är pålitliga för fem öre :(

Jagar dina katter kaninerna? Mina katter kan göra utfall, men de har lärt sig den hårda vägen att man inte rör kaniner. Vassa kaninklor och vassa kanintänder är inte att leka med. När jag har haft riktigt små kaninungar har jag dock skyddat dem från katterna.

Hm. Att lära kaniner komma när man ropar är inte så svårt. Börja med att varje gång du kommer till buren tar du med något gott och ger kaninen samtidigt som du säger dess namn. Du kan även göra så i rasthagen. Dem brukar faktiskt lära sig av sig själva ;P
Deppiga kaniner kan vara knepiga. Om du vet någon som kan "prata" med kaniner kan du prova det. Annars.. Kanske leka lite mer med kaninen, testa kaninhoppning eller något annat nytt? :) Eller kanske bara gosa och gå långa promenader med kaninen?

Ska prova!

Angående "deppigheten" så vet jag inte riktigt.. Vi har provat hoppning, kelat i massor, osv. Hon var med på ett kaninläger för något år sedan, och jag undrar om något hände där. Innan det var hon helt underbar, kom när man ropade, hoppade allt och var social och glad. :(

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar