kaniner o kyla

Shenzi

Trådstartare
jag går och är orolig för mina kaniner som bor i en box i stallet, om dem verkligen tål kylan i stallet. idag var det is på vattenhinkarna och jag känner mig elak som låter dem bo i stallet. är jag elak? ska jag bygga en mindre isolerad bur nu under den kalla perioden? dem har spån och halm att gömma sig i, också en gammal byrå och ett par lektunnlar för barn. stallet är rätt kallt på vintern, det är 170 kvadratmeter stort och i stallet finns de 3 hästar. så det blir ju inte speciellt varmt på dagarna då hästarna är ute. så, kan jag ha dem i stallet? ska jag bygga en mindre isolerad bur? hur mycket kyla tål egentligen en liten kanin?

MVH
/sandra

Sv: kaniner o kyla

Jag tror inte att det är någon fara!
Är dom vana "utekaniner" så tål dom kyla bra, om dom har fri tillgång till hö och halm att bygga bon och värma sig i.

Jag har min kanin i en utebod vintertid, där fryser vattnet när det är kallt, hon klarar sig bra, men jag ser till att hon alltid har mycket halm i sitt lilla hus!

Jag har en fransk vädur, så hon är ju ganska stor och har jättemycket päls. Vet inte hur det är med mindre kaninraser, dom kanske tål kyla sämre?

Jag hade mina kaniner ute året runt i en stor bur (9 m2). Buren var snarare som en stor sandlåda. Skillnaden var att den var fylld med jord i stället för sand så att kaninerna kunde gräva gångar. I den stora buren (eller hagen är kanske bättre ord) så hade jag en mindre bur som var isolerad och som hade golvvärme (så att vattnet inte skulle frysa). Varje gång jag kom så satt alltid kaninerna ute hur kallt det än var. Möjligtvis så kröp de upp från en av sina gångar som de hade grävt.

Så vad du kan göra för att kunna sova med gott samvete är att bygga en liten isolerad bur som du proppar full med halm/hö som du ställler i den andra buren så kan de själva välja var de vill vara någonstans. Eller så kan man isolera en liten del av den andra buren. Resultatet borde dock vara det samma: att kaninen själv får välja.

Mvh

Tora

I byhålan är kaniner väldigt pop och nästan alla familjer har några ute på gården. Här bor alla kaniner ute året om. Hos mig bor de i varsin rävbur och har ett bo byggt av bräder och fyllt med hö. Hö både i boet och ute i buren måste de ha, och så är det ju vattnet som man måste lösa på nåt sätt.
Endel "vattnar" kaninerna. Endel har två vattenskålar och lägger ut en på morgonen och en på kvällen, så får den som har frusit tina upp under dagen/natten. Eftersom mina bor i rävburar, har de vattenskålar som hör till buren (hänger på väggen genom gallret). Jag har dragit ut trädgårdsslangen och tinat skålarna med hett vatten och sedan fyllt dem med lagom tempererat vatten morgon och kväll när det är kallt.
Jag har mina burar bredvid en ladvägg, där det är tak över burarna. Har skottat en snöhög på ena sidan och täckt andra sidan, så det är eg bara framsidan som är oskyddad (och därifrån blåser det sällan).
Jag ser också till att kaninerna får havre och solrosfrön, samt någon grönsak varje dag.
Dethär är nog rätt normal praxis här uppe hos oss (i höjd med Umeå, ungefär). Så länge de har mat och vatten, och ett skyddat bo med mycket hö, klarar de sig bra. Men minst två gånger per dag bör du nog kolla vattnet. Om de inte har vatten äter de inte tillräckligt, och då fryser de!

tack för svaren! =)

jag ett gammalt skåp jag tagit bort glaset på och fyllt med halm, sen har dem en hörna med halm/hö att gräva ner sig i.

det är mkt mer hö i nu än vad det är på bilden:
http://www.pixbox.se/pic_show_id4785053.html

jag har en vattenskål där vattnet inte kan frysa, pga formen..

kan jag sova gott om nätterna? jag är lite fjantig med mina små :D

Nej, Jag tror de klarar sig! De har ju vinter päls! Ha mycket hö och kanske låt dem stå på halm under de kalla perigodera! Jag tror inte det är någon fara!

Mina bor också i stallet...dom har 12 kvm box med massor med halm och hö sen har dom 3 hur varav ett är isolerat med frigolit och alla har massa halm runt..............dom klarar sig utan problem...ulliga och runda och goa är dom..:)

Liknande trådar

S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 875
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar