Kaniner i boxar

NagelacksBeroende

Trådstartare
Ni som har kaniner (eller marsvin kanske) i hästboxar eller liknande (alltså inte burar, inget galler på sidorna), hur gör ni med vattenflaskorna? Eller använder ni skålar? :)

Just nu står det lite still i huvudet. Jag har alltid haft mina kaniner i burar, så har inte tänkt på det förut. Och skålar skulle jag helst vilja undvika då jag tycker att det lätt blir smutsigt eller att det kanske välts ut och liknande.

Jag tänkte om man kanske sätter upp ett lågt galler på insidan av dörren så kan man hänga upp flaskorna där. Då kan dom ju inte heller hoppa ut direkt när man öppnar dörren, om dom nu skulle få för sig att vilja det :D.

Men det kanske finns andra smarta lösningar, så in med dom :)
Gärna bilder på hur ni har era kaniner med, som bor i boxar eller liknande (bara inte burar :) ).

Senast ändrad:
Sv: Kaniner i boxar

Den här lösningen har jag sett i golvburar till marsvin.

Bild från ifokus

Men sedan finns/fanns det en marsvinsuppfödare som tillverkade en metallhållare som fästes i hörnet på garderobslådor som verkade smarta. Minns inte vem det var bara.

I skolan (som hade både kaniner och marsvin i boxar) har jag för mig att de fixade någon metallhållare och satte fast på väggen.

Sätt fast ett kompostgaller och häng skålarna på gallret, jag har tagit en ståltråd över skålarna så dom inte ska kunna haka av dom.

Jag använder aldrig vattenflaskor till mina kaniner, dom är svåra att rengöra, fryser snabbare i pipen än en öppen skål och mina kaniner dricker mycket hellre i öppen skål. Samt har jag fått för mig att som med hästar, som dricker mer i öppen hink än i vattenkopp så tror jag också att även kaniner dricker bättre i öppen skål. Jag tycker det känns väldigt jobbigt och onaturligt för dom att slicka på den där pipen.

Jag har helt enkelt satt fast ståltråden som följer med vattenflaskan i boxväggen med två märlor. Spänner man den lagom hårt (kanske aningen hårdare än vad man gör i ett galler) så sitter flaskan fast ändå fast den inte har något stöd under pipen. Förstår du hur jag menar? Flaskan sitter alltså mot väggen med pipen framåt och ståltråden precis som den sitter i ett galler fast från andra hållet... Har inget foto just nu.
En vanlig tung keramikskål, modell lite större (hundskål) funkar lika bra.

Tack för alla tips! :)
Kan försöka att komma ihåg att sätta in bilder när mina två boxar är klara med. :)
I en box ska en gotlandskanin (Tiger) bo. Och i en annan box ska 3 blandrastjejer och en kastrerad hane (Piff, Alice, Cola, Håkan) gå. :)

Sätt gärna in bilder på era boxar. :)

Jag är inte överdrivet förtjust i flaskor till kaniner, inget naturligt sätt att dricka på och jag litar inte på dem, mina kaniner gillade dock att välta sina vattenskålar men jag köpte en vattnautomat liknande denna http://www.zoosajten.se/vattenautomat-p-1347.aspx

Kanon!, Alltid vatten , de välter den inte och enkel att rengöra och fylla på.

jag har vattenskålen uppe på huset, då håller det sig rent och fräscht, inget spån eller skit skvätter ner i vattnet!

Jag gillar inte heller vattenflaska, fryser på en gång i pipen, även om det bara är en minusgrad. Plus att det knappt kommer ut något, dom får ju slicka hur länge som helst innan dom har fått i sig nåt!

Har tyvärr inte min kanin i en box, men det är ju bara att göra 2 små hål i väggen till metallhållaren, och spika fast en liten trä grej i väggen som vattenflaskan kan stödja på?

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 563
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 025
Senast: NOC14
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 758
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25