Kaninens utebur

M

mimmi_t

Dà min kanin inte trivs inomhus hadde jag tänkt att hon ska fà flytta ut. Dock behöver jag lite ràd om buren.

Jag har en mycket fin utebur, en sommarbur som stàr i direkt kontakt med gräset. Den är i metall, och i ena sidan är det en stor del under tak och tvà väggar sà det är bàde vind och vattenskyddat.
Jag hadde tänkt att inreda den delen med "cementplatta", ca 4cm tjock samt ställa in ett sànt här hus :
http://i7.ebayimg.com/04/i/000/93/a0/91a3_2.JPG

I beskrivningen stàr det att det är vatten-vind tätt samt "passar bra till vinter", den är dock inte isolerad.
Men tanke pà de smà benen, räcker cementplattan + denna med tanke pà att den stàr redan under tak?
Bör jag isolera huset eller räcker mycket halm mm ?

Hur ser ni pà att en kanin kan gà ute i öppna delen, dvs i snö och riskera att bli blöta pà vintern? Klarar dem av det sà länge dom har en del av buren som är "varm" ?

Tacksam för svar

Sv: Kaninens utebur

På vintern måste du ha buren så högt upp att kaninen inte fryser, jag hade min i bekväm arbetsställning, benen var ca 120 cm höga.

Det räcker inte med den buren du har nu utan du får bygga en ny.

Både bo delen och den öppna delen ska vara under tak och det ska bara vara galler i burdörren och en heldörr/vägg till bo delen, sen gör du ett hål i väggen mellan den öppna delen och bo delen som bara är så pass stor att kaninen kan gå in och ut.

Typ så här fast på högre ben http://www.freewebs.com/dyrene-mine/utekaninbur.jpg

Åh, var har du hittat det huset!
Behöver nämligen ett hus till min ena ute bur då jag inte har något!

Åh, var har du hittat det huset!
Behöver nämligen ett hus till min ena ute bur då jag inte har något!

I tyskland tyvär .. Flyttar upp fràn frankrike nu om tvà veckor :)
Kolla pà Ebay tyskland pà Kleintierhaus.

På vintern måste du ha buren så högt upp att kaninen inte fryser, jag hade min i bekväm arbetsställning, benen var ca 120 cm höga.

Det räcker inte med den buren du har nu utan du får bygga en ny.

Både bo delen och den öppna delen ska vara under tak och det ska bara vara galler i burdörren och en heldörr/vägg till bo delen, sen gör du ett hål i väggen mellan den öppna delen och bo delen som bara är så pass stor att kaninen kan gå in och ut.

Typ så här fast på högre ben http://www.freewebs.com/dyrene-mine/utekaninbur.jpg

Hmm .. Okej.. Sà i princip behöver hon en lite mindre bur pà ben till vintern. Hur länge tror du att hon kan bo i sommarburen med isolerat hus ? ( till hur mànga grader?)
Annat alternativ är att jag ställer in henne i stallet. Räcker dà hennes sommarbur?
Grejen är att jag vill att hon ska kunna gräva, och ha mycket plats o springa, dà hon verkligen är full av energi.

Mvh
Mimmi

Jag har en kanin som är 9 år gammal. När jag fick han så trivdes han inte heller i buren inne, då var han liten. När han blev större hade vi en stor hundgård som inte användes. Dit ut fick han flytta. Det finns ett hundhus med värme i men han ville inte vara i den. Funderade på hur vi skulle göra då! Men P som han kallas :P grävde hål under bron som som hundhuset står på. Där har han grävt flera gångar långt ner i jorden. Varje år när han löser päls så tar han sin fällda päls ner i ''underjorden'' och packar ett bo :) Marken fryser inte heller där under så det är nog ganska skönt för en kanin! Men iaf så TRIVS han jättebra! P vill hels inte gå ut från hundgården han känner sig väldigt trygg där! Tycker att det blir ett naturligt liv för en kanin:)

Jag har mina kaniner i stallet på vintern!
Dem har varsin bur i storlek 2,5 x 1 meter. Har stall i en gammal ladugård, så där korna hade sin ät plats har jag gjort två burar! Så där har dem bra med plats att röra sig på, sen kan jag släppa dem fritt i stallet oxå! :)

Det står inte specifikt just gräs. ;)
Står att man enbart får ha nät i botten om buren står i direkt kontakt till marken.
Mark kan vara jord, gräs, trä, asfalt m.m. :)

"7 § Kaniner och gnagare får inte hållas på nätgolv. Detta gäller dock inte då
djuren hålls i betesburar eller andra utrymmen med direkt kontakt med marken."

Vet jag att det står, men att ha en gallerbursbotten mot trä/annat hårt så kan dom ju fastna med tassarna rätt lätt :p.

Jag tycker din idé verkar bra. När jag använde sommarburen som vinterbur så fyllde jag den med sand så jag slapp nätet. Nu pratar vi typ 2,5x2 och 1½m hög. Till denna kopplades en bolåda, en gammal skänk ung 2m lång. I denna var det inrett med matrum och bolåda och toalett (min kan nämligen inte skita utomhus).
I år har hon dock fått hönsgården för sig själv, och den är mkt större, i den står en variant av den lådan du länkat till, hemmagjord.

Så jag tycker det går alldeles utmärkt med att ha kaninen på backen, bara man ser till att de har en isolerad bolåda där kylan inte kan gå upp underifrån. Sedan vad lagen säger får andra peka ut för mig.

Och helt OT. Jag håller på med en ny betesbur till tjejen. En tvåvåningsbostad, varant av den som finns i vissa butiker. Bilder kommer upp, om intresse finns, när bygget är färdigt. Då jag har kanin, modell stor, så är buren modell stor. Men vad snygg den blir, om jag får säga det själv. :)

Jag tycker din idé verkar bra. När jag använde sommarburen som vinterbur så fyllde jag den med sand så jag slapp nätet. Nu pratar vi typ 2,5x2 och 1½m hög. Till denna kopplades en bolåda, en gammal skänk ung 2m lång. I denna var det inrett med matrum och bolåda och toalett (min kan nämligen inte skita utomhus).
I år har hon dock fått hönsgården för sig själv, och den är mkt större, i den står en variant av den lådan du länkat till, hemmagjord.

Så jag tycker det går alldeles utmärkt med att ha kaninen på backen, bara man ser till att de har en isolerad bolåda där kylan inte kan gå upp underifrån. Sedan vad lagen säger får andra peka ut för mig.

Och helt OT. Jag håller på med en ny betesbur till tjejen. En tvåvåningsbostad, varant av den som finns i vissa butiker. Bilder kommer upp, om intresse finns, när bygget är färdigt. Då jag har kanin, modell stor, så är buren modell stor. Men vad snygg den blir, om jag får säga det själv. :)

Tack! Jag har beställt huset sà fàr vi se hur det gàr!

Det står inte specifikt just gräs. ;)
Står att man enbart får ha nät i botten om buren står i direkt kontakt till marken.
Mark kan vara jord, gräs, trä, asfalt m.m. :)

Hej,
Sorry, det var jag som uttryckte mig dàligt.
Men som sagt sà ska buren stà pà gräs!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka