Kaninen har stora knölar under hakan, vad är det?

P

prinsus

Vår dvärgvädurskanin är två år i juli, han bor i en hästbox tillsammans med en häst på torvströbädd. Han äter i huvudsak hö men får morot att äta ibland samt lite kaninpellets ett par gånger i veckan, har sen en kort tid tillbaka även tillgång till saltsten.

Ikväll upptäckte vi två hårda knölar under hakan, den ena verkar vara förankrad i käkbenet. Knölarna är runda och stora som brysselkål ungefär. Kaninen är lika pigg som vanligt och verkar inte ha ont i knölarna. Är det någon som vet vad detta kan vara? Vi vet inte hur länge han kan ha haft knölarna för vi plockar inte upp honom och undersöker honom grundligt så ofta men det kan inte ha funnits där mer än max två månader. Svårt att säga.

Tacksam för svar!

Såg på något veterinärprogram nån gång om en kanin som fick en varböld (STOR) på underkäken orsakad av nån form av tandproblem. Ring veterinär och hör efter, de kan bedöma om ni behöver komma in och låta vet. titta på honom.

//Frida

Dom kan få en fettknöl/påse under hakan såg jag på något vet.program på TV men även en varböld pga tandproblem.
Vår kanin hade en påse under hakan men då drog vi ner på fodret lite och den är borta nu.

Men är du orolig gå det ju alltid att ringa veterinär för rådgivning.

Hoppas att det ordnar sig! :)

~Y~

Liknande trådar

Hästvård Hej! När jag promenerade hem med hästen efter gårdagens dressyrträning, gick jag och klappade och kliade på henne som jag brukar. När...
Svar
11
· Visningar
2 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka