Kanin - tips sökes!

R

Rapid

Hej!

För några veckor sedan hittade jag en liten vädur liggandes på en hårt trafikerad väg i Stockholm som jag plockade upp.

Nu är han hemma hos mig och verkar vara en trevlig prick. Han går i en låda och gnager inte på sladdar och kan därför hoppa omkring lös.

Nu undrar jag om det är något särskilt en kanin måste ha i matväg? Kommer ihåg från marsvinstiden att man skulle tillföra c-vitamin (?) för att de inte producerade detta själva.

Den här kaninen äter hö, kaninpellets, frukt och gräs för närvarande. FÄr ganska kräsen tycker jag. Vad gillar kaninen och vad är inte bra för dem??

Så, vad ska jag göra för att hålla honom frisk och vid liv ? :D

Sv: Kanin - tips sökes!

Rapid skrev:
Hej!

För några veckor sedan hittade jag en liten vädur liggandes på en hårt trafikerad väg i Stockholm som jag plockade upp.

Nu är han hemma hos mig och verkar vara en trevlig prick. Han går i en låda och gnager inte på sladdar och kan därför hoppa omkring lös.

Nu undrar jag om det är något särskilt en kanin måste ha i matväg? Kommer ihåg från marsvinstiden att man skulle tillföra c-vitamin (?) för att de inte producerade detta själva.

Den här kaninen äter hö, kaninpellets, frukt och gräs för närvarande. FÄr ganska kräsen tycker jag. Vad gillar kaninen och vad är inte bra för dem??

Så, vad ska jag göra för att hålla honom frisk och vid liv ? :D

Jag ger mina kaniner (har två) pellets, en halv skål om dagen ca, Hö (fri tillgång), massa grönt som maskrosblad, grenar med löv osv. Jag ger inte mina frukt, dom blir dåliga i magen av det, så om jag var du skulle jag inte ge alltför mycket frukt. Jag tror att det är bättre med grönsaker, men inte salladsblad. ¨
Morötter kan du nog inte ge för mycket av, och inte heller gurka..
Kaniner är känsliga så släng inte in nått helt nytt och främmande, dom måste typ "vänjas" vid maten först. lite i taget alltså.

Men i princip tror jag att tål dom det mesta som vi människor tål, så länge man är försiktig.

F'låt, jag tolkade fel. :o

Förresten, stor eloge :bow: för att du tog hand om kaninen! Varför låg den på gatan, alltså jag menar - den verkar ju inte varit skadad?

Sallad är ok men inte kål, sallads kål och dyl. Isbergs sallad går kanon :D

Men varför inte kål (eller sallat för den delen)? Jag vet att man alltid säger att kaniner inte ska ha kål av något slag, men VARFÖR? Jag måste erkänna att jag har fuskat med mina kaniner genom åren men aldrig märkt något särskilt (t ex diarée, förstoppning etc) när de fått vitkål, blomkålsblast eller broccoli. :o

Kaniner tål faktiskt kål, men inte obegränsat som marsvin och det får inte bli liggandes, men om man vänjer dem vid en bit stor som en halv 20-lapp och sedan ökar upp till max ½ stort blad /kanin och dag så går det fint, men vissa kaniner har problemmage där får man inte ge såklart. Kål är bra mycket nyttigare än isbergssallad, men det är med huvudsallad som med kål, försiktigt, plocksallad däremot kan man ge mycket av! Du kan ge detta: apelsin och clementin (lite och de äter inte mycket av det) jordgubbar + blad, grön paprika, squash, rädisa, mangold/spenat (lite pga nitrat), palsternacka (gillar inte mina), äpple, päron, banan (lite för det innehåller socker som i längden och i stora mängder ger övervikt), morot + blast, persilja = mums! Broccoli, ( bra men inte mer än typ 3 buketter och inte varje dag pga mycket kalcium i) alfaalfa och andra groddar = mumsmums :banana:
Ge gärna 3-5 olika sorter varje dag, men ge inte mer än 1-2 dl /kanin och ger du så mycket kan det räcka med 2-3 msk pellets + fritt med hö. Ge gärna grenar från äpple eller päronträd, lönn, rönn, ek (mot magont och gaser) björk (endast på sommaren ,giftig på vintern), sälg eller hallonblad. De kan äta mycket av maskroser och groblad och vitklöver, groblad är super mot diarée och rödklöver får man bara ge lite av. Ge långt gräs inte kort. Kirskål är oxå mums.
Man kan ge ljung oxå. Allt detta är ju gratis=)

OCH ge INTE knäckebröd, det är nyttigt för människor men fett för kaniner.

Glöm inte lilla saltstenen. Ta in grenar nu på sommaren och lägg dom någonstans om du har utrymme och torka dom till vintern den gillar dom.

Jag undrar också hur den hamnat där.

Det här var (precis som tråden ovanför handlar om) på vägen vid kaninkullen vid Klarastrandsleden. Känns omöjligt att han hoppat dit själv. Och det är ju ingen vildkanin som de andra, utan en tam vädur.

Det verkade iaf som han försökte hoppa IFRÅN kullen, hoppade ut i vägen, fick panik och bara låg och tryckte där. Helt oskadd och när jag väl lyckats parkera bilen några 100 meter bort kunde jag bara plocka upp honom. Han var helt paralyserad.

Hade inte tänkt skaffa kanin, men kunde ju inte lämna honom där heller. :cry:

Synd att jag bor så långt bort - har en tom kaninbur på gården... Men jag tror han kommer att få det bra hos dig! :banana:

Fri tillgång till hö (och vatten såklart).
Pellets: upp till 8 månader = fri tillång (det klarar de flesta eftersom de växer så mkt)
1 - 2,5 kg = 1/8 dl per dag
2,5 - 3,5 kg = 1/4 dl per dag
3,5 - 5 kg = 1/2 dl per dag
5 kg & uppåt = 3/4 dl per dag.
Detta gäller ENBART pellets (inte "gnagarblandningar", det räknas som godis).
Förutom pellets är det jättebra för kaninen att få grönsaker/växter.
Morötter (+ blast), Maskrosblad/maskrosblommor, gräs, klöver, persilja, dill, broccoli (inte för mycket), spenatblad (inte för mycket), grön paprika, basilika, hallonblad och rädisor t.ex är bra mat.
Att kaniner inte tål någon sorts kål alls stämmer inte. De kan äta t.ex. salladskål, brysselkål & blomkål sålänge det inte ges dagligen i stor mängd, men lite då & då går alldeles utmärkt.
Däremot är sallad (isbergssallad) inte nyttigt för dem som någon här skrev, så undvik det helt och hållet.
Kaniner ska inte heller äta potatis, nötter, sötsaker (som kakor & choklad) eller salta saker.

Jorgubbar, papaya, melon, hallon, knäckebröd, äpple, ananas, persika, päron, torrt fullkornsbröd, banan och torkad frukt KAN man ge kaninen men bara som godis i liten mängd (ca 1 msk per 2,5 kg kanin).
Saltsten är inte ett måste men är bra för kaniner som bor utomhus samt dräktiga kaniner. Mineralsten är inte heller nödvändigt och kan t.om. vara livsfarligt för vissa kaniner eftersom de kan få urinsten av det.

Hoppas det var information nog angående maten ;) bara att fråga om du undrar något annat!

min kanin älskar denna blandning som gör gör själv och inte köper i djuraffärer.
det är pellets,havre och solrosfrön:rofl:

Jag ger min franska vädur på två år (väger 6.7 kg):
2 dl pellets
Liite solrosfrön(mager, behöver gå upp i vikt)
Fri tillgång till hö och vatten
Saltsten finns alltid där, men han slickar nästan alldrig på den
Han får även gräs, eller grönsaker varje dag, 2 ggr per dag.

Om kaninen blir uttråkad så kan du göra den här lilla leksaken som jag kom på i går:

Ta en tom toalettrulle(har du en hushållsrulle så får du skära den så att den blir kort) i den så stoppar du en massa gräs eller grönsaker av något slag. Detta gör så att kaninen måste tänka för att få ut innehållet. Min kanin hade stora problem med att få ut gräset som låg i den.

Sen finns det ett till smart sätt, gå ut och plocka lite brännässlor(handskar och sax behövs). Lägg det på ett ställe där brännässlorna kan torka så att dem inte sticks längre, gör gärna detta till vontern, då bränneslehö är mycket nyttigt på vintern för kaninen..

Om du inte kan ha kvar kaninen tar jag den gärna :D Har "bara" två och en halv timmes åkväg.. :P

Min kanin äter choklad :angel: Fast inte i så stora mängder då :p Annars köpper jag kaninmat i affären, ibland har jag bara pellets.. Sen får han gå ute i våran trädgård fri (eftersom han inte lämmnar trädgården) då äter han massor av gräs... Tyvärr har han gett sig på mammas plantor nu så hon är inte så glad :smirk:

jag ger min kanin pelletsblanding med havre/kross, ungefär 1 dl.

Vi har alltid gett kaninerna, gurka,sallad,kål,morätter,baban,rå potatis, kokt potatis osv.
Ingen som blivit dålig i magen, men man måste ju vänja dom sakta.

TS: bra att du plocka upp kanin stackarn, han va säkert livrädd. kan du inte slänga in ett kort på honom? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka