Kanin som vägrar bli rumsren!

E

elina89

Nu är jag trött på detta, har försökt lära min kanin i många år att hon inte ska bajsa på golvet, men inget har fungerat, någon som har några tips? Har försökt "straffa" henne hela tiden nu det senaste med att fösa in henne i buren direkt när jag ser att hon bajsar, men det verkar inte hjälpa...

Sv: Kanin som vägrar bli rumsren!

straffa den inte.. Enda tipset jag har fått (och som har hjälpt på vissa kaniner) är helt enkelt att inte städa buren lika mycket. Så att kaninen får hålla lite ordning själv, och tvingas hålla rent själv där den sover. Fungerar det inte måste man SJÄLVKLART städa buren, dom ska aldrig sitta i skit..
Lycka till :)

Fast i buren brukar det se rätt bra ut, hon bajsar endast på ena sidan av busen och kissar oftast på samma ställe. Fast sedan får hon lite ryck då och då när hon gräver runt i hela tiden :S Det jobbiga är ju att hon är så ruskigt trög också :D haha. Även om man belönar när hon inte bajsar så hjälper det ju inget heller, åh, vet inte vad jag ska göra :p

Om du inte har en bajslåda, prova med det. De rumsrena kaniner jag känner har alltid bajlådan ute på golvet när dem är ute och springer. Har helt rent i buren förutom i lådan när du lär kaninen att bara bajsa/kissa där.

Har inte tyckt att det behövts innan eftersom hon hoppar ut och in till buren själv, men det kanske är en lösning då? Fast hon bajsar ju heller inte på samma ställen utan det är överallt bara. Men iaf, vart kan man köpa sånna? :p

Vad duktig jag är på att stava :p

Finns att köpa på den flesta djuraffärer, hörn-varianten tycker jag är smartast - den kan man sätta fast i gallret lite beroende på vilken typ av bur man har.

Okej, tack så mycket! ska kika efter en sån nästa gång jag är i en djuraffär :)

Fast i buren brukar det se rätt bra ut, hon bajsar endast på ena sidan av busen och kissar oftast på samma ställe. Fast sedan får hon lite ryck då och då när hon gräver runt i hela tiden :S Det jobbiga är ju att hon är så ruskigt trög också :D haha. Även om man belönar när hon inte bajsar så hjälper det ju inget heller, åh, vet inte vad jag ska göra :p

haha, jaså, då missförstod jag dig! Trög är den säkert inte, det är bara en kanin som vill gräva som alla andra kaniner, eller är lite uttråkad. Se till att den gör ifrån sig i buren innan du släpper ut den på golvet? och ha den bara på golvet korta stunder åt gången? :idea:

Haha, kan ju inte påstå att hon är smart iaf :D Fast det är rätt svårt att se om hon precis har gjort det i buren innan man släpper ut henne, om man inte har en nystädad bur då hehe. Jag kör redan med korta stunder och försöker belöna lite när hon inte har bajsat ute, men tror inte det hjälper direkt men... Men tack ändå :)

jag kan ju berätta hur jag gjorde för att min kille skulle bli rumsren.
så fort som han kissade/bajsade på golvet när jag såg det så lyfte jag honom till toalådan. Det är jätteviktigt att du lyfter när du ser att kaninen "håller på" eller precis har gjort det. Om du lyfter en stund efter att kaninen gjort något så förstår den inte varför så då kan du lika gärna låta bli, så gör det bara de gånger du verkligen ser när kaninen gör det.

Ofta kissar/bajsar de på samma ställe, fast det verkar ju inte din kanin göra, ett tips är då att ställa toalådan där. Och har kaninen kissat på golvet är det jättebra att spraya en blandning av vatten och ättika, det får bort lukten och gör att kaninen inte lika gärna dras dit igen (de kissar och bajsar ju där de känner att de gjort det förut).

Så egentligen är det bara att vara envis och tålmodig och flytta kaninen till toalådan så fort den gör något. Det kan ta några månader ibland.

Sedan så är väl det viktigaste at tde inte kissar på golvet, att det kommer en massa "pluttar" lite här oc där är ju egentligen inget större problem. En enstaka plutt här och där blir det ju oftast även om de är rumsrena, fast det ska ju inte vara fullt över hela golvet.

Sedan finns det även kaniner som faktiskt inte går att få rumsrena. Men prova med min metod och se om det blir någon förbättring, händer det inget på typ ett halvår så är det väl däremot bara att ge upp tyvärr.

Lycka till!

Tack för tipset! Nu ska jag allt fixa en bajslåda till henne! ;)

Haha! gjorde en egen liten låda till henne. Hon håll sig ganska länge, nosade lite och så, sen la hon en klick typ 3 cm ifrån lådan :rofl:

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 567
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar