Kanin som har MJÄLL?

D

Dahlgren

Hej alla kunniga kaninägare!
I någon vecka nu har min kanin Simba fått mjäll, vet inte om kaniner kan få det. Det är svårt att förklara, men jag hoppas att nån kanske varit med om samma sak? Det verkar inte klia på honom...:confused:

Sv: Kanin som har MJÄLL?

Hej alla kunniga kaninägare!
I någon vecka nu har min kanin Simba fått mjäll, vet inte om kaniner kan få det. Det är svårt att förklara, men jag hoppas att nån kanske varit med om samma sak? Det verkar inte klia på honom...:confused:

Du får kolla på hans lilla knapp som sitter längt upp till höger på huvudsidan :rofl::rofl::rofl:

/KT

USCH VAD JOBBIGT! Jag tror att han kan ha svamp eller nåt kvalster, läste ifrån en veterinärs hemsida. :( Jag orkar inte med dessa eviga veterinärsbesök!

Det låter som kaninskabb, det visar sig ju först som ökad mjäll, främst på ryggen, men det finns ju andra typer av hudproblem också.

Tycker att du ska åka till veterinär.

Det låter som kaninskabb, det visar sig ju först som ökad mjäll, främst på ryggen, men det finns ju andra typer av hudproblem också.

Tycker att du ska åka till veterinär.

Tror du att det är bråttom? Vi ska åka till Sälen imorgon och
vara där i en vecka... Hur kunde han få det ? Är det dödligt?

Jahapp, nu har det försvunnit litet grann, nu är det bara lite längst in vid 'hårrötterna'. :) Hoppas att det inte kliar eller något.

behöver inte vara farligt, hade en kanin på foder som hade lite mjäll mellan öronen. Han var vit så han fick kissfläckar och annat så jag badade honom ibland (inte så ofta dock) jag använde ett milt mjällschampoo och det försvann på en gång:idea:

Jo, en av mina förra, en hane med en massa sjukdomsproblem fick mjäll och även håravfall och det berodde på vitaminbrist. Han käkade tillskott resten av sitt liv för att han inte kunde ta tillvara på maten ordentligt.

Tack för ett bra svar! :bow:

Okej, vart köpte du det schampot? Eller är det vanligt mjällschampo som människor har?

som jag skrev BEHÖVER inte vara farligt men det e ju också bra om man kollar upp det, i mitt fall räckte lite mjällshampoo :grin:

det var ganska länge sen så jag kommer inte ihåg var och vilket jag köpte men det var ett vanligt milt mjällshampoo för människor ;)

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 567
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve