Kanin som biter

Folshult

Trådstartare
Vi har efter moget övervägande inköpt två hermelintjejer. Men tyvärr har den ena börjat bitas. Första gångerna tog hon bara tag med tänderna men i förrgår bet hon så det blödde två gånger. Min dotter är redan livrädd för henne men jag hanterar henne istället. Den andra tjejen bits inte. Hon är försiktigare och mindre sprallig.

Varför gör hon detta? Och vad gör jag för att hon ska sluta?

Hur ser jag om tänderna behöver åtgärdas?

Med vad klipper jag deras klor med? Kattkloklipparen?

Sv: Kanin som biter

Hur ser situationerna ut när hon bits?
Är det när ni ta upp kaninen och gosa? Sitter den i en bur och plockar ni upp den éller kommer den fram själv? Vid utfodring? Etc..
Förklara så gott det går allt runtomkring. :)

Ok, here goes:

Vi tar upp henne dels för att gosa men också för att ta på sele för promenad. De gillar inte selen så värst men de älskar att gå i sele. Kaninen som biter heter Stampa och hon biter även i selen när jag sätter på den. Selen är en sele för kattungar men är väl inställd för att sitta lagom hårt. (Med långt koppel.) Jag kan få in några fingar emellan. De hoppar gladeligen runt och när det var varmt grävde de lite och sen lade de sig platt för att svalka sig. Och så äter de av gräset. Om jag har fattat kaninernas kroppsspråk så verkar de trivas som fisken i vattnet!

Det är bara jag som hanterar Stampa nu. Min dotter har blivit biten några gånger men inte hårt och när detta har hänt har min dotter (8 år) satt ner henne lugnt för att sen gråta. Vi är vana vid katter så vi håller väl i dem och är lugna vid all hantering. De har aldrig "tappats" utan när vi sätter ner dem håller vi kvar dem om de sprattlar och släpper försiktigt när de är lugna. Fel?

Jag försöker ta dem försiktigt när de kommer fram för att mumsa pellets men lyckas oftast inte då de hoppar iväg. Det brukar sluta med att jag tar de när de är i ett hörn. Men Stampa är mycket lättare att ta än den andra. Katara är räddare och hoppar iväg så snart något ororar henne. Stampa är mer lugn och stannar och kollar lite först. Fast hon sprattlar fasligt i famnen ibland. Vad gör man då? Jag håller bara kvar henne. Fel?

Vi brukar flytta de rätt ofta från ute till "inne-i-stallet-buren". Uteburen är med natthus så de kan vara där dygnet runt men den är svår att öppna och man kan inte kliva in till dem därför vill vi gärna ha dem i "stallet-buren" i vilken man kan kliva in och sita på en pall inne hos dem. I denna buren har de dels pallen att "bo" under och dels en papplåda att ha som hus.

De är väldigt nyfikna och när de är i sin bur kommer de fram direkt när de ser oss. De får oftast lite pellets när vi ändå är där. Är det fel? De står på bakbenen och kollar när vi kommer. Jag tolkar det som att de är nyfikna och positiva. Fel? De kan äta pellets ur min hand men jag är inte för att mata med händerna (varken kaniner eller hästar) så jag lägger pelletsen i skålen men håller kvar handen. Då äter de båda.

Kan nån rekommendera en bra "kanin-beteendebok"? Jag hittar bara fakta om "vad de äter" och "raser" typ, på vårt lilla bibliotek. Jag måste lära mig mer... :confused:

Hur gillar kaniner att kelas med? Var kliar man dem? Är öronkel ett no-no?

Jag försöker ta dem försiktigt när de kommer fram för att mumsa pellets men lyckas oftast inte då de hoppar iväg. Det brukar sluta med att jag tar de när de är i ett hörn. Men Stampa är mycket lättare att ta än den andra. Katara är räddare och hoppar iväg så snart något ororar henne. Stampa är mer lugn och stannar och kollar lite först. Fast hon sprattlar fasligt i famnen ibland. Vad gör man då? Jag håller bara kvar henne. Fel?

Hur gör du när du ska fånga kaninerna och de hoppar iväg? "Jagar" du/går efter tills de stannar upp? Hur gamla är kaninerna och hur länge har ni haft dom? Om de inte är så vana vid människor ännu så kan det kanske vara därför den ena kaninen bits, men oavsett så tipsar jag om att ta det lugnt och ta god tid på dig att fånga kaninerna. Sitt inne hos dom så ofta du kan och låt dom vänja sig vid dig. Enligt min erfarenhet så gör det kaninerna lugnare och tryggare, och därmed lättare att fånga.

Jag tycker det är bra av dig att hålla kvar kaninen när den börjar sprattla i famnen. Släpp ner den när den har stillnat och lugnat ner sig.

I övrigt så känns det väldigt individuellt var kaniner vill bli klappade och kelade. Vissa vill bli strukna över hela kroppen, medan andra föredrar att bli kliade på ett specifikt ställe. Testa att klia runt huvudet, på pannan, kinderna eller öronen och se vad reaktionen blir. Ni verkar ju redan ha kliat vid öronen, så hur reagerar kaninen?

Förresten, hur ofta bits kaninen? Jag tyckte inte att det framgick riktigt av din text. Den bits när ni tar på selen och när selen är på, men mer? Bits den när ni utfodrar kaninerna (jag ser absolut inget fel att ni ger pellets när ni hälsar på dom)? Bits den när den blir klappad? När ni flyttar på dom från stallet och nattburen osv?

Senast ändrad:

Hur gör du när du ska fånga kaninerna och de hoppar iväg? "Jagar" du/går efter tills de stannar upp? Hur gamla är kaninerna och hur länge har ni haft dom? .

Ni verkar ju redan ha kliat vid öronen, så hur reagerar kaninen?

Förresten, hur ofta bits kaninen? Jag tyckte inte att det framgick riktigt av din text. Den bits när ni tar på selen och när selen är på, men mer? Bits den när ni utfodrar kaninerna (jag ser absolut inget fel att ni ger pellets när ni hälsar på dom)? Bits den när den blir klappad? När ni flyttar på dom från stallet och nattburen osv?

När jag ska fånga dem så går jag lugnt efter tills de är stilla i en hörna. Dock har jag vid några tillfällen tagit dem när de varit på väg. (Inte bra - det fattar jag men jag har inte alltid obegränsat med tid.)

Vi har haft de i ca två månader. De var ca två eller tre månader när vi köpte dem, minns inte riktigt. Då var de inte mycket hanterade men de var kollade i munnen och klorna var klippta. De är födda hos en större uppfödare så jag utgår ifrån att de inte är kelade med men hon visade hur vi kollar tänder och klipper klor. Då höll hon dem stadigt upp och ner och de var helstilla.

Stampa bits när jag håller i henne. Både stilla för kel och när jag ska ta på selen och bära till någon av burarna. Hon biter i fingrarna och i selen när jag sätter på den. Inte när hon hoppar omkring. Hon verkar irriterad eller otålig kanske. Aldrig när jag matar henne. Hon har inte alltid bitits utan det började efter ett tag. Och ju längre hon hållit på ju hårdare biter hon. Jag gör inget när hon biter fast det gör rätt ont... Ska jag tillrättavisa henne? Hur gör jag det på en kanin? Min katter säger jag "scht" med en hård ton och de fattar med en gång.

Jag provar med att hålla kvar handen när de fått pellets, stilla och sedan smyger jag fram handen och försöker klappa lite på sidan. Då hoppar de iväg. Jag håller kvar handen och då kommer de tillbaka men äter från en annan sida av skålen och så smyger jag igen. Så håller jag på...

Är det bättre att de dem en större yta att hoppa omkring på?

Jag tar liksom i hela kaninen när jag lyfter och jag håller den tätt intill mig när jag bär den. Gärna uppe vid halsen. Fast när jag tänker efter håller jag Stampa länge ner för jag vill inte bli biten i halsen...

Jag vet inte huruvida bra det är att gå efter en kanin heller, långsamt är ju klart bättre än om man springer efter dom. Bäst hade nog varit att få de riktigt tama och trygga dock så du slipper "jaga efter" dom när de ska fångas. Hur mycket tid det kan ta vet jag dock inte, det har tagit lång tid för de kaniner jag testat på, men de har också varit förvildade. Sätt dig ner hos dom så ofta du kan, och ha inget krav på dom utan ta med en bok eller något annat att syssla med. Nyfikna som de är kommer de att hoppa fram till dig, nosa och tillslut vänja sig.

Varför kaninen börjat bitas plötsligt, och hur man får bort beteendet - har jag ingen aning om. Rent spontant verkar den vara otillfredsställd med något.

Jag tycker dock du kan tillrättavisa henne, hon lär sig med säkerhet vad hon får och inte får göra. Till min kanin brukade jag säga "Nej!" och det förstod hon.

En mindre boyta tror jag snarare är mer lämpligt, då de kommer ännu närmre dig och inte kan undslippa kontakt. Givetvis måste de ha en chans att komma undan - men med alltför stora utrymmen kanske kaninerna inte blir mer tama alls.

Huruvida du håller henne, vid halsen eller längre ner, tror jag kvittar ;)

Hur länge har hon hållit på att bita? Vet du vad som utlöste första bettet, något du eller ditt barn gjorde?

kl
Jag tycker det mest låter som att hon är otålig och därför bits. Säga åt henne försiktigt kan vara en bra idé. Sätt inte ner henne direkt när hon bits, då får hon som hon vill sas.

Ha på er lite kraftigare kläder, handskar om hon bits i händer när ni hanterar kaninen som bits så slipper ni vara rädda/oroliga för att det ska hända. Sånt brukar kaninerna känna av och då blir det i regel bara värre.

Jag tycker dock det låter på din text som att det är "tjuvnyp" pga otålighet och inte agressivitet eller rädsla.

Hur gillar kaniner att kelas med? Var kliar man dem? Är öronkel ett no-no?

Kaniner kelar med varandra genom att slicka varandra på huvudet runt ögonen och även på öronen. Rumpan kan vara ett big no no så där hade jag inte klappat om hon blir arg. Prova att klappa kaninen över nosrygg och panna, gillar hon det kan du kankse senare klia lite framför, lite nedanför ögat (om hon tillåter det vill säga, är ju ganska nära munnen!) det har alla mina 11 kaniner tokälskat iallafall. :)

Jag har börjat om från början helt enkelt.

Jag har de i buren man kan gå in i och så sitter jag hos dem. Jag har lagt mat på mina fötter så de har nosat upp det och mumsat i sig det. Jag håller handen vid matskålen och den ena sitter kvar när jag nuddar henne på sidan. Den som bits, Stampa, hoppar dock undan ännu. Nästa steg jag tänker är att sitta på golvet och se vad de gör. Jag tänkte lägga mat i knäet och de om de hoppar upp självmant.

(Lite taskigt bara att de inte får vara i uteburen och beta... Men de får gräs jag repat. Och fruktgrenar som de älskar!)

Jag provade och ta upp Stampa en liten stund i går och klappade henne på huvudet och hon bet mig inte den stunden i allafall. Klar förbättring!

De är ju så gulliga att man bara måste kunna gosa med dem! :love:

Hej! Ursäkta om jag kanske lånar din tråd lite, men känns onödigt att starta en ny. ;) Jag har 4 kaniner och dom är ganska snälla. Visst dom bits ibland men det är av rent ohyfs. Men något som jag har märkt hos alla är att dom försöker gnaga av kopplet från selet. De älskar att vara i sele allihopa. Men om man kollar bort nån sekund så känner man att det drar lite i kopplet. Då sitter dom och försöker gnaga sej fria. Inte på ett stressat vis. Ser ut som om dom tänker; "Haha nu ska jag gnaga mej fri! :devil:" Om man försöker dra bort kopplet från munnen så slutar dom. Dom har gjort fönder nästan alla mina koppel. Vågar inte använda några av dom eftersom dom bara hänger i trådar. Kan man kanske typ smörja in kopplet i något som dom tycker smakar riktigt illa? Tacksam för svar :bow:

Vi har efter moget övervägande inköpt två hermelintjejer. Men tyvärr har den ena börjat bitas. Första gångerna tog hon bara tag med tänderna men i förrgår bet hon så det blödde två gånger. Min dotter är redan livrädd för henne men jag hanterar henne istället. Den andra tjejen bits inte. Hon är försiktigare och mindre sprallig.

Hur ser jag om tänderna behöver åtgärdas?

Med vad klipper jag deras klor med? Kattkloklipparen?

Jag har hört att hermeliner inte är så sociala och kan vara rätt griniga. Våra vädurer har aldrig nånsin bitit någon. Är de dessutom två så får de "backup" av varandra och den som bits kanske anser sig vara ledaren.

Uppfostran. Man får hålla koll helt enkelt. Är det nylonkoppel går de att löda ihop igen mha en tändare eller så.

Såhär blev det.

På grund av en jakthundsincident har vi nu bara Stampa kvar. Hon som bet oss. Hon har dock slutat med det men min dotter håller henne alltid med hanskar.

Stampa är en stallkanin, och tycks inte sakna sin syster särskilt. Hon är lös när jag eller min man är i stallet eller när hästarna är ute. Då går hon fritt i stallet. Dock är alla ytterdörrar stängda för hennes säkerhet när vi inte är där.

Hon är nyfiken och följer gärna efter en när man jobbar i stallet. Dock går hon inte så långt i lagråden nu när kossorna är inne. (Ej mjölkkor så de är bara inne på vintern.)

Hon gillar verkligen halmboxen, där all hackad halm åker ner. Det är oftast massor där och hon gillar att hoppa upp på högarna eller krypa bakom. Men hon har inte vågat gå så långt nu sen kossorna kom in, boxen ligger nämligen i lagården, kossornas alltså.

När man vill ha tillbaka henne i sin box (bor i egen hästbox med nätdörrar) går man bara lite frammåtböjd och säjer chop chop så fattar hon och hoppar in i sin box.

Till sommaren tänkte vi göra en gång från hennes box till en uteinhägnad så hon kan hoppa/krypa ut när hon känner för det. Men vad vill de ha ute? Mer än gräs då?

Gräs, gärna någon möjlighet att gräva men inte så att hon kan gräva sig ut. Någonstans att söka skydd, något att hoppa upp på, en del som är skyddad från regn och blåst (där har man förslagsvis även fodret), lite grenar och gott om plats att skutta runt på och kanske stundtals sätta in lite andra saker för aktivering.
Då har du nog den perfekta kanininhägnaden =)

Tillägg: Såg att hon skulle kunna gå ut från nuvarande boxen. Då behövs ju inte ytterligare skydd.

Tack för tipsen! :bow:

Då vet jag hur vi ska göra. Men: svårt med att hindra henne från att gräva. Men om vi gör inhägnaden tillräckligt stor så kanske hon inte försöker gräva sig ut. Hon är ju inte rymmningsbenägen när vi har stalldörrarna öppna. Verkar inte ha behov av jätteyta. Bara lite nyfiken sen går hon in igen.

Tror du vi ska köpa kompis till henne?

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 602
Övr. Djur Hej! I julklapp fick min tioåriga dotter två degus. Vi har ingen erfarenhet av degus sen tidigare men jag har läst att det ska vara...
Svar
9
· Visningar
1 807
Senast: Halcyon
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka