Kanin inomhus..?

Flipp

Trådstartare
Läste att man inte ska ha kaniner inomhus för att luften är för torr för dem. stämmer det..? funderar på att skaffa en kanin eller flera, men ska ju bo i lägenhet så tänkte ha dem inomhus isåfall. har haft kanin förut men då utomhus eftersom jag bor på landet och då fungerade det ju bättre.

när jag bodde hemma (i hus) så hade ja kaninen inne på vintern o kaninen ute på sommaren... hon tog ingen skada av att stå inne.. men om du har balkong så kan hon ju stå där på sommaren o kanske nån timme ute under dagen på vintern..
1.gif

Har en kanin som bor inomhus. Fungerar alldeles utmärkt.
Han har buren i köket, öppen när vi är hemma så han kan skutta i och ur den som han vill.
När vi är borta längre stunder och på nätterna är han instängd i den.
På somrarna får han komma ut och skutta i sele och vara i betesbur vid möjlighet (bara dagtid).

Vi har en dvärgvädur som har buren i köket. Hon har dock hela köket att hoppa runt i för vi stänger aldrig buren. Vi har 3 katthonor också som busar med henne ibland.

M.

Har en kanin. Hon bodde ute rätt länge, men sen kom det snö o då fick hon komma in. Nu får hon komma ut dagtid (om det är fint väder) snart får hon komma ut bo på ute jämt, men det mste bli varmt på nätterna först.
Jag tycker inte att det har varit något problem att ha henne inne. Hon bor i källaren o där är det en 10 + eller nåt...

jag tycker inte att man ska ha innekaniner just för att luften ÄR för torr.
dessutom så tenderar renrasiga dvärgar få problem med andningsvägarna när de vistas inomhus, till följd av deras ihoptryckta nosprofil.

en annan sak som talar mot att ha kaniner inomhus är att de får för liten rörelseyta.

Det där med rörelseytan är väl olika beroende på hur man har ordnat med kaninens utrymme. Som våran kanin har alltid hela köket att vara i och hon får vara i vardagsrummet och i hallen också när vi är där och inte har farliga sladdar och sånt framme. Hon har ju mer yta än många utekaniner som alltid sitter i en utebur.

Men luften kan jag hålla med om att det kan stämma.

M.

Måste säga emot det där med rörelseytan. Min kanin som bor inomhus har ju buren i köket. Den är öppen när vi är hemma (ibland annars också) och han har då köket, hallen och ett rum till att skutta i som han vill - vilket han också gör!

min kanin bor utomhus i en bur som är 2x2m ungefär, och så e den väl 1,6m hög, han trivs där jätte bra å är hur kelig och mysig som helst, vissa säger ju att ute kaniner inte är det men då är min ett stooort undantag i sånnafall..

En kanin mår ju allra bäst om den kan bo ute. Luften inne är nog alldeles för torr för vissa raser iallafall för vädurarna som har trånga tårkanaler p.g.a. deras huvud mår nog allra bäst av att bo ute. Men har man ingen annan möjlighet så dör ju inte kaninen av att bo inne. Men jag har märkt stora skillnader på min dvärgvädurshona. När jag fick henne var hon inne kanin, stressad och såg rent av hysterisk ut! Mest för att hon var så jäkla pigg :crazy:
Men när jag började vänja henne att bo ute blev det skillnad på henne för när jag släppte ut henne i rummet bara sprang, sprang å åter sprang hon hela tiden tills hon var dyngslut å kastade sig ner på golvet. Men hon är ju lite konstig i huvudet så det beror nog på det varför hon gjorde så :D Nu är hon ko lugn nu när hon aktiveras med hoppning! :banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 544
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 839
Senast: Scata
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur