Lena
Trådstartare
Har de senaste 10åren ständigt haft minst 1 kanin i min ägo men sen förrförra veckan så är det stilla då jag fick ta farväl av min senaste dvärgvädur som tyvärr lämnade jordelivet. Kaninerna har vintertid bott i stallet och sommartid i utebur på tomten och nu är det oerhört tyst och tomt i stallet utan en liten gnagare som hälsar en välkommen. Planen är att inom kort låta en ny liten gnagare flytta hem men frågan är då om jag ska finna mig en ny kanin eller om jag kan ha marsvin då jag länge varit fascinerad av de små djuren.
Fungerar marsvin att hålla som kaniner, förutom då att de ska leva tillsammans med minst 1 artfrände, och ha de boende ute i stallet? eller är de mer beroende av den sociala delen som blir av att bo inne i ett hus. Hur klarar de låga temperaturer? Jag brukar hålla ca5plusgrader i stallet under vintern.
Kom gärna med era synpunkter om ni anser att kanin eller marsvin vore mest lämpligt.
Fungerar marsvin att hålla som kaniner, förutom då att de ska leva tillsammans med minst 1 artfrände, och ha de boende ute i stallet? eller är de mer beroende av den sociala delen som blir av att bo inne i ett hus. Hur klarar de låga temperaturer? Jag brukar hålla ca5plusgrader i stallet under vintern.
Kom gärna med era synpunkter om ni anser att kanin eller marsvin vore mest lämpligt.