Kanin biter på saker

M

Mina

Har en kanin på drygt 12 veckor som varit exemplarisk sedan vi fick henne då hon var 6. Hon har inte bitit på sladdar/väggar/lister eller någonting. Nu har vi dock skaffat en liten till (som nu är 7 veckor). Hon är en riktig filur. Tuggar på lite vad som och har gett den äldre dåliga vanor. Nu har vi en trasig hörna i köket, trasig list på 2 ställen osv. Vi har provat ett par spray som luktar - finkar för stunden men alldeles för kort tid. Vi har provat med Crib Halt (som man använder för hästar om de tuggar på saker). Det funkade bättre, men det hade inte samma avskräckande effekt på våra kaniner som på min häst...
Behöver tips!!! Någon som provat andra medel? Någon som har helt andra tips?! Allt är välkommet!!!

Sv: Kanin biter på saker

Jag fick min kanin när han var ca 4 år, så jag har inte kunnat vara på honom sen han var liten.
Däremot uppfostras han mycket som en hund :smirk: .
När han gör nåt fel, ex. biter på mattan och man hinner på honom vill säga, så tar jag ordentligt tag i nackskinnet och säger nej.
Det fungerar utmärkt på honom.
Att han biter på sladdar har jag däremot inte kunnat få honom att sluta med helt, så hemma står det saker för sladdarna (ex. brickor) i de rum där han är. Inte så snyggt, men det fungerar.

Prova med att spraya lite vatten på kaninen när hon gnager på nåt förbjudet, det brukar de tycka är otrevligt och så brukar de komma av sig för att fundera på varifrån vattnet kom.

Liknande trådar

T
Övr. Djur Jag har för ungefär fyra veckor sedan skaffat min första kanin. :D Det är en tjej på ett år som tidigre har bott i ett stall men har nu...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Tofslan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama