Kängor? Vad har ni på fötterna?

bollen__

Trådstartare
Har sökt lite i forumet men de flesta trådar var ju ganska gamla.
Vad har ni på fötterna när ni tränar hund/är ute i skogen/spårar?

Jag har ett trasigt knä och vrickar lätt mina fötter=får jätteont i knät/trillar. Så jag bestämde mig för att köpa ett par kängor.
Hade spanat på nätet men åkte förbi en friluftsbutik för att prova ut storlek. Slutade med att jag blev pålurad ett par kängor jag inte riktigt kände för.
Så nu har jag ett par Meindl Dovre extreme eller vad de heter. Tyvärr fungerar de inte för mig, jag behöver hyffsat lätta skor annars får jag ont av själva skorna. Och dessa känns som klumpar på mina fötter, jag blir fruktansvärt osmidig i skogen och ja, jag tycker att de liknar pjäxor. Jag kollade upp vad de väger och de väger nästan 1 kg!!! På tok för mycket för mig.

Jag funderar på om det inte skulle passa mig bättre med ett par "medelhöga" kängor, då får jag ju stöd kring vristen, men de blir lättare. Tror inte jag behöver såna som går så högt upp som de jag har, och de flesta blir ju rätt tunga då.

Kikar nu på ett par Haglöfs Solid lite II q (om jag nu skriver rätt) är det någon som har erfarenhet av dessa? Eller tips på andra kängor i ungefär samma modell?

Sv: Kängor? Vad har ni på fötterna?

Jag tar på mig GoreTex-kängor med stöd för vristen. Läderkängor tycker jag är för tunga och sitter inte lika bra på mina fötter.

Jag har också Lundhags. Höga i skaftet för extra stöd, vrickar mej också väldigt lätt. Har aldrig kännt mej klumpig eller att de skulle va för tunga.
Kolla in deras sortiment om du får möjlighet!

Muckboots. Just nu ett par Tai med knähöga skaft. Toppenbra!

Ett alternativ är att du köper vristskydd eller tejpar vristerna och använder lättare och lägre dojjor. Plus att du går till en sjukgymnast och tränar upp styrkan i vristerna. Det senare har funkat jättebra för mig som har överrörliga fotleder, jag vrickar mig inte alls särskilt ofta längre :).

Jag har haglöfs solid lite, och är väldigt nöjd. Dom var gjorda för min fot, har inte ens behövt gå in dom, vilket är enormt för mig som slet två år med mina gamla meindl och fortfarande fick skavsår trots bra sstrumpor...

Muck-boots när det är väldigt blött ute, som nu.

Sen två par Meidlkängor, ett par lätta allround, funkar super om jag ska gå mycket i snö, gott stöd runt hela foten och vrister.
Ska jag till garanterade fryshål, ridhus hela dan eller glo på rapporttävling så har jag ett par grövre Meidlkängor, liiiite slalompjäxakänsla, vilket kan gör dem lite klumpiga att gå långt i. Men det finns inget som slår dem när det gäller värme. Jag har tillochmed lyckats gå ner mig i en vinterå utan att börja frysa om fötterna trots att de var blöta.

Jag tror inte på att man kan köpa en sorts sko/känga till allt, utan man får välja.

Ja, så sa säljaren också, att det tex. pga olika gummi i sulan gjorde "sommar"kängorna mindre bra på vintern både pga. kylan men att gummit också blev hårt så de blev hala..
Jag har bra vinterskor! Kör skoter och har då ett par icebug-kängor (sorix tror jag de heter) och dessa fungerar ju till aktiviteter med vovven också, fryser aldrig i dem. Så där känner jag ju att jag klarar mig, men de blir ju då på tok för varma när det inte är kallt.

Vet inte om jag ska satsa på ett par lägre Meindl, eller om de Haglöfs jag kikat på skulle fungera lika bra?! Haglöfs är ju typ en tusenlapp billigare..frågan är om man får så mycket mer kvalité för den där tusenlappen eller om det mest är märket..

Är Muck-bootsen smidiga? Googlade på dem häromdagen men tyckte de såg lite klumpiga ut? Men det kanske det inte är. Är de lätta?

Det finns inga stövlar som kommer i närheten av Muckboots när det gäller komfort. Krävs i princip stövelavdragare för att få av sig de med längre skaft, sitter som ett smäck. Bra sula att gå hela dagen i.
Nackdelen är att de har en kortare livstid än tex ett par Hunter eller Tretorn.

Men jag köper nya Muckisar i allla fall, skönast av alla.

Vad sägs om så kallade "bevaknings"kängor, typ 5.11 eller Eco.
Lätta, smidiga och finns i olika skafthöjder, vattentäta eller inte, mm mm..
Är själv sjukt nöjd med mina 5.11. (har dock inte hund än men är mycket med "hundfolket" på jobbet.

Jag har haglöfs solid lite q och är nöjd, sköna men såklart klumpigare än de lättviktslöparskor jag oftast bär

Jag har ett par Graningekängor när jag går med hund nu i början av jaktsäsongen. När det börjar bli riktigt kallt har jag ett par fodrade kängor av tyngre modell, minns tyvärr inte namnet på dom.

Låter intressant! Är ju ganska viktigt att de inte väger för mycket, då jag tror att det är det största problemet med de Meindl jag köpte.
Hade helst fortsatt att knata i mina goretex löparskor men jag tror att jag behöver mer stöd i skogen då jag fortfarande har ont sen spåret i lördags.
Tack för tipset!

Jag har haglöfs solid lite q och är nöjd, sköna men såklart klumpigare än de lättviktslöparskor jag oftast bär
Förstår att de är klumpigare, men de väger ändå typ hälften av Meindl kängorna jag har så de verkar som ett vettigt alternativ. Du får inte "pjäx" känsla av dem? Håller de emot vätan bra? För visst skall de vara i goretex typ?

Mina håller mot väta jätte bra. Vandrar med de i fjällen och vid vad snörar jag bara fast regnbyxorna över skoskaftet och är torrskodd på andra sidan :)
Tycker inte de är pjäxiga.

I två år praktiskt taget bodde jag i ett par Viking Juniorkängor med kardborrknäppning, som jag "ärvt" av min systerdotterson, som vuxit ur dem.

Jag fullständigt älskade de kängorna, de var bekväma, hyfsat lätta, vattentäta och superenkla att ta sig i och ur, inga skohorn eller stövelknektar behövdes. Till slut mer eller mindre ramlade de i småbitar, grabben hade ju också slitit på dem ett bra tag innan jag fick överta dem.

Sen dess har jag tittat efter något liknande, eftersom jag hatar sådana som ska snöras på och av, och i veckan hittade jag ett par på rea på Intersport - det var nån sorts jubileumserbjudande, så det var halva priset.
Lyckan är total!

Vet inte varför de kallas juniorkängor, kanske för att tonåringar är lika lata när det gäller att ta sig i och ur skodonen som jag är. Kunde lika gärna kallas pensionärskängor

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross