Kandarhjälp!

Cashmir

Trådstartare
Eftersom jag inte har någon större koll på detta område då jag precis gått upp från ponny behöver jag lite klok hjälp:D

Jag fick hjälp med tillpassningen av betten, så den biten är klar. Red även med kandaret på och hästen var supernöjd! Nu till den biten som är oklar.

När allting sitter på och man har spänt kindkedjan, dvs hängt upp den på sin "krok" hänger det ner en bit kedja som blir över. Hängde upp extrabiten på kroken men det blev ju inte särskilt snyggt och jag antar att det inte är så man ska göra!

Så, var ska man göra av den biten kedja som hänger ner? Knipsa av med tång?

Sv: Kandarhjälp!

Hejsan!
Jag har alltid antingen låtit biten som blir över bara hänga, men antar att det inte ska vara några som helst problem att
knipsa av den överblivna biten.
Enda problemet som kan uppstå är om hästen får skav av kedjan och man behöver sätta på en kindkedjetunnel, antar
att den riskerar att bli för kort då.
Gyllene medelväg: lämna 3 länkar extra kvar när du kapar? Om du nu kan leva med att de också hänger på kroken! :P

Kul att pållen var nöjd iallafall! :)

Blir det så mycket över på båda sidorna?

Jag fick ganska mycket över på min förra häst, där hängde alla enkla länkar löst på båda sidorna, sas, men på en lite större häst brukar det ju inte bli så mycket över i vanliga fall. :D

Men blir det mycket över så går det väl utmärkt att knipsa av de länkar som inte behövs. Skulle du någon gång behöva en längre kedja igen så kostar de ju inte så himla mycket.

du kan klippa av dom med tång, om du är stark och har en rejäl avbitartång. jag provade med en verktång och den gjorde knapt ett märke i kedjan. :p

pinky: Det hänger bara ner på ena sidan och tillräkligt mycket för att det inte ska se snyggt ut:D

Övriga: Tack för hjälpen! Ska knipsa bort några länkar.

Men flytta den lite åt andra hållet då, så får du lite häng på båda sidorna istället för mycket häng på en sida.

jo då.. bara att bända ut den kroken lite så går det fint tt fästa på båda sidorna.
Jag vet dock inte vad som är bäst att använda för att bända ut för det gjorde någon annan på min stång och snodde kedjan.. men blev ju bättre för mig sen att fästa den.. :D

Men nu blir jag fundersam!

Brukar verkligen kinnkedjan sitta fastnypt på ena sidan när man köper bettet? Det verkar ju ganska tokigt eftersom man kanske vill justera den i sidled efter olika hästar, men ändå ha den bredaste dele mitt under hakan. Ringen för skumremmen hamnar ju också snett om kedjan inte justeras från båda håll?

Jag köpte ett begagnat stångbett en gång, och på det var kinnkedjan fastnypt i yttersta länken på högra sidan. På den lilla, lilla hästen jag nämnde ovan så kunde jag nästan kroka på mittringen på de vänstra sidan... Det hade ju blivit jättetokigt ju! :o

Jag antog då att det var något som förra ägare till bettet gjort på egen hand, utan att tänka sig för, men det kanske var så från början?

På mitt är det precis som sweep säger, den sitter fast i en krok som är sluten på andra sidan, går säkert att bända ut med våld men pappa knipsade av min kedja så nu är det perfekt;)

Hm, så drygt! ;)

Den enda stång jag köpt NY köpte jag på Hööks, och den kedjan var tack och lov lös. Tyvärr var stången inget vidare i övrigt...

Jag har köpt ett antal olika stänger, pelham osv och jag tror att kedjan har suttit fast på allihopa.

Jag använde en hovtång (tog det som fanns tillhands) och bände upp kroken. Ibland är ju även krokarna felvända, och då har jag bänt upp dem också :D

*kl*
Jag som är gniden undrar vad ni gör om ni vill använda stången till en häst modell bredkäftad? Köper ny?

japp dom brukar sitta fast på höger sida. jag bänder upp den, vill ibland byta till en läderkedja också så då måste den gå att ta av.

Jag bänder alltid ut den övre delen av själva stången, den man sätter sidostycket i. då jag vill ha så litet bett som möjligt, men att det inte skaver mot mungipan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka