Kandar vs vanligt bett.

Faust_86

Trådstartare
HAr säkert funnits tusen trådar om detta. men... :angel:

Vad har ni upplevt för fördelar/nackdelar när ni har bytt till kandar från tränsbett??

min lille polle vill gärna bli lång och låg och har svårt att flytta vikten bakåt.
Visst är det bra att han blir lång och låg men jag måste ju få upp formen liiite ibland.
Funderar då att ibland rida på kandar och därav frågan.

Tacksam för svar

L

Sv: Kandar vs vanligt bett.

I början kunde hon kännas som att hon ville bli lite lång/låg men det berodde nog främst på mig som vart lite "feg" när man red på kandaret första tiden. När hon nu är van att gå på det, så har jag märker inte någon skillnad på min häst.

Min häst trivs mkt bättre på kandar än på vanligt bett, hon gick som en dröm på det från första början.
Annars kan hon vara lite "tjaffsig i munnen" dvs tycker det är lite obekvämt.

Min häst går betydligt bättre på kandar nu än på träns. Hon är mer avslappnad, mjuk och sammarbetsvillig. Med tränset blir hon gärna mer motsträvig och hittar fler sätt att komma undan jobb.
Dock var hon hemsk på kandaret ibörjan, bättre på träns, men efter ändringar lite här o där + lite andra grejer runt omkring så har hon blivit så himla trevlig att rida på kandar!
Dock har jag raka motsatta problemet mot dig ;) , hon blir för hög i form.

HAr säkert funnits tusen trådar om detta. men... :angel:

Vad har ni upplevt för fördelar/nackdelar när ni har bytt till kandar från tränsbett??

min lille polle vill gärna bli lång och låg och har svårt att flytta vikten bakåt.
Visst är det bra att han blir lång och låg men jag måste ju få upp formen liiite ibland.
Funderar då att ibland rida på kandar och därav frågan.

Tacksam för svar

L

Jag är helt inlärt att hästen först ska kunna göra sakerna du ska göra på kandar på träns innan, så därför skulle jag inet rekomendera att du tar på ett kandar då kandaret ska användas till att förfina hjälperna ännu mer.. inte bära upp hästen..

När min häst kunde Msv rörelserna tig jag på kandaret och det var bara rida, hon älskar sitt kandar.. Men när vi tränar nya saker så är det tränset som är på. Kandar endast på tävling och nån gång då och då på träning..

Är lite inne på din linja där, tror det är lätt att man tar till kandaret som en hjälptygel annars.

En följdfråga: första gång hästen har på sig kandar - hur mkt håller ni i stången då? är det okej att låta den hänga så hästen får vänja sig? eller rider ni som på en kandar-van häst?

Inlärd på samma sätt som Lancet.

Centaur: Jag fick rådet att hålla något i stången när jag skulle vänja henne - för att den ligger bäst i munnen med lite vinkling enligt personen, dock brukar jag jag för det mesta rida med stångtygeln med endast svag kontakt så tygeln inte ska glappa en massa, klatcha henne i huvudet eller störa.

Senast ändrad:

Är lite inne på din linja där, tror det är lätt att man tar till kandaret som en hjälptygel annars.

En följdfråga: första gång hästen har på sig kandar - hur mkt håller ni i stången då? är det okej att låta den hänga så hästen får vänja sig? eller rider ni som på en kandar-van häst?

Jag tog den ganska snabbt, precis som Victovie säger så ska den ju inte klatsha eller så, men lite lösare än vanligt höll jag den.,

På min förra tog vi det mycket försiktigt med stångtygeln i början, lät den hänga osv. Han gillade inte riktigt mängden bett och ville krulla ihop sej lite. Så även nästa häst jag provade på som redan i sig själv gick med antingen hög nacke (hingst som ville ha koll:cool: ) eller med indragen nos. Han drog in nosen ännu lättare.

Därför hade jag tänkt ta det mycket sakta nu också, men hästen blev väldigt irriterad när jag INTE tog i stångtygeln alls, däremot gick hon väldigt bra när jag tog i den lite mer också, och gick som om hon aldrig gjort annat. Jag red för tränaren då och hon tyckte jag skulle ta båda eftersom hästen visade tydligt att hon föredrog det.

Jag varvar och rider inte ofta på kandaret, i början kanske 2-3 ggr/vecka, men nu kanske 1 gång /v som på träning, bara.

Hon verkar gilla det bra, faktiskt på sätt och vis bättre än enbart tränsbett.

Jag höll näst intill ingenting i stången först, utan hon fick bara gå runt och vänja sig med att ha allt skrot i munnen. :p
Red med väldigt lös tygel.

Tack allihopa! Fast jag är nog inte mycket klokare... :o

Jo, jag håller med om att alla rörelser ska sitta med vanligt bett först. Men det är som att han behöver mera stöd.

Men jag vet inte. Vi har just fått hem dressyrsadeln och börjat rida lite smått i den. Det är som att han inte har lärt sig att känna min sits i den och därför blir lite tung då jag rider mycket(nästan helt) med säte ....
Fast det var bättre idag..

Nja, jag tänkte mera att det skulle vara kul att prova med kandar då han är ganska mycket att "hålla i hop" *men jag får väl träna mera ;) :D * Tänkte att han/jag kanske skulle få lättare med k...

L *lite förvirrad hoppas ni ursäktar*:D

Första gångerna har jag skrittat i skogen med kandaret. Provat att starta, stoppa och svänga, inte mer. Stångtygeln hängandes i stoer sett hela tiden, bara tagit kontakt lite försiktigt ett par steg för att se reaktionen. Sedan har jag börjat korta pass på kandaret och gjort enkla grejjer för att det inte ska bli för mycket.

Resultatet: min häst trivs bättre på kandar än något annat, men jag har knappt kontakt på stångtygeln, den bara är där.

Tror att man ska akta sig för att lösa problem, få upp/ihop formen och liknande på kandar. Det är lätt att man fuskar och kandaret blir en "hjälptygel" (som redan nämnts i tråden). Rider man korrekt så kommer formen upp ihop med styrkan. På min räcker det att lägga till mer energi i steget för att han ska lätta upp mer fram och sätta mer bak.

Min blir som en helt annan häst när han får kandaret på sej. Han går bra nästan alltid(;))även på träns, men han är alltid klockren med kandaret.
Varför, frågar jag mej varje gång eftersom han 'inte tillåter' en ta i stången.., rider alltid med hängande stångtygel, men går som en klocka- det gör han ändå.
Han gillar inte alls det skarpa och säger till direkt om man sitter och tjuvhåller lite i stången, som det kan bli när man kortar upp den när den blir för lång. Mej gör det ju inget, han går ju bra ändå liksom, SÅ mycket gratis trodde jag inte va möjligt att få av bara ett kandar istf träns..
Han får en mycket bättre rundare form, blir bärigare och mer alert. JAG blir stadig av att rida med två tyglar och det gör att hästen också blir mer stadig.
Dock rider jag sällan på kandaret om jag inte tränar. Men när jag tränar har jag alltid kandaret på.

Liknande trådar

Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 175
Senast: Asko
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 866
Senast: Balahé
·
Utrustning Har ett hlbsto som inte är överförtjust i bett. Hon går bra på hackamore men jag vill tävla henne i dressyr o inte betsla henne för...
Svar
3
· Visningar
958
Senast: MinKloetta
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 682
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka