Kandar-hjälp

C

Cronis

Vet inte om tråden ligger rätt... Det är ju kanske dels en ridfundering, och dels en utrustningsfundering...
Moderator får flytta den om den är olämplig här. :idea:

Jag har funderat på ett kandar till Tuben. Inte för att vi ska börja träna på passage, och piruetter, utan mest för att jag tycker att det är hemskt snyggt, samt att det kan vara trevligt att rida på det ibland. Även om man inte är bygdens nya Lussan...

Problemet är dock att hästen inte kan ha tjocka bett i munnen, (läs tjocklecken av två)
Han rids på smala, dvs bridong.
Han kan inte stänga munnen med ett vanligt tränsbett. Hur ska han kunna knipa igen munnen med två bett? Dvs kandaret.
Någon med samma problem?
Hur har ni löst det?
Finns det stänger som är smala? Har bara sett stänger i tränsbetts tjocklek.

Tips tack.

Vill dock inte höra ditten å datten om varför jag inte ska eller ska rida på kandar.
Det hör inte hit.
Vill bara ha tips med tillpassningen.

Sv: Kandar-hjälp

Danke.

Jag har ju ett jättebra bridongbett, som jag rider på i vanligafall.
Det är tredelat.
Ska jag köpa en stång, vilket jag åker på att göra då dom jag har är fel strl...
Så måste jag passa in den efter bridongen. Problemet återstår dock, att det blir för tjockt.

Har samma problem med ponnyn att vanliga bett måste bara så smala så smala.

Men jag blev jättepaff då han inte bara fick plats med hela kitet utan dessutom gillar alltihopa :)

Tycker du ska försöka med att få låna tunna bett av någon, dom behöver ju inte vara exakta i storleken utan bara för att se hur det blir och om hästen accepeterar betten.

Jag vet att Shires har rätt tunna kandarbett.

Jag har ju ett stångbett (körbett) som han funkar fint på. Det är i tjocklek som ett vanligt tränsbett.
Men har jag ett vanligt tränsbett, att rida på så kan han inte stänga munnen...
Därför får jag köpa smala, smala bett, vilket är svårt i hans storlek...

Jag ska kolla efter shires.
Har dom även mässingstänger?

Men alltså, kan du inte rida på ett stångbett som man har två tyglar till i stället? Då behöver han ju bara ha en mundel i truten och som bonus slipper du det fula extra bridongnackstycket! :idea:

Mässing heter det inte... German Silver....

Artnr: 6205 Port Mouth Weymouth set 4.5", borde nog passa då det är ca 11.5 cm

Finns även i Cupro Nickel artnr: 631 med rörliga skänklar på stången.

Och artnr: 63502 med eggbut ringar på bridongen, bägge dessa set börjar också på 4.5"

Ännu mindre är det rostfria setet artnr: 6290 finns i 3.5" och 4".

Annars kan du kolla hos www.justforponies.com
Där finns massor med små saker...

Skulle inte ett pelham kunna vara ett alternativ?:idea:

I princip samma inverkan, men bara en mundel.

Annars kanske det funkar med riktigt tunna bett, både stång och bridong, för de ligger ju inte varandra.

Globus, Källquists mfl har tunna, fina stänger med eller utan tungfrihet. Det är ju rätt vanligt idag.

Men alltså, kan du inte rida på ett stångbett som man har två tyglar till i stället? Då behöver han ju bara ha en mundel i truten och som bonus slipper du det fula extra bridongnackstycket! :idea:

Fast jag är ute efter kandaret.

Tror inte dom hade i hans storlek heller, han drar ju iaf 14.5-15.0 ;)
Så trots han är en ponny så är han rätt stor :D

Min får krupp när det blir "fullt" i munnen.
Efter lite pyssel och testande så kom vi fram till att han trivdes bäst med ett tunt tredelat bridongbett 11,5 med äggringar och en stång 12,5 som ser ut som Palles bild nr 3
4045748.jpg

Med lite anpassning så lyckas jag lägga betten "efter" varandra och tar inte så mycket plats.

En tjockare stång gick inte, och längre bridong/stång gillade han inte heller.

Mina bett till kandaret ligger liksom "ovanpå" varann och tar inte så stor plats, har också en häst som kräver smala bett.

(Jag använder en globusstång som är rak och är 12,5cm och ca 14mm bred. Tyckte den kunde verka för tjock men se bra ut i munnen. Bridongen har jag köpt på hööks då det var den smalaste bridongen jag kunde hitta, 10 mm bred och 11,5 cm lång.
Passar jättebra och att ha bridongen i den normala storlken gör ju att den KAN ligga på ett bra sätt ovanför stången.(Tycker Jag;))
Kanske förutsätter att stången inte har tungfrihet dock?

Om man lägger bridongen ovanpå stången låser betten varandra och det bett som då ligger överst blir helt utan verkan då man tar i tyglarna.

Betten ska ligga efter varandra med bridongen längst in för att man ska få den avsedda verkan.

Om man lägger bridongen ovanpå stången låser betten varandra och det bett som då ligger överst blir helt utan verkan då man tar i tyglarna.

Betten ska ligga efter varandra med bridongen längst in för att man ska få den avsedda verkan.

Det är så de ligger,efter varandra,
jag är kass på att förklara men vi menar iaf samma sak:angel:

Vill dock inte höra ditten å datten om varför jag inte ska eller ska rida på kandar.

Fast det får du i alla fall:D Det var det mest märkliga och mest oseriösa skäl till att rida på kandar som jag hört nån gång.:eek: Snyggt:eek: Trevligt:eek:

Det finns fö en tråd om bett till kandar, sök i den. Där tipsar axel om globus som smal stång.

Men åker du ändå till affären så titta efter ett snyggt och trevligt träns som inte är kandar, som du kan använda tills du verkligen får bruk av ett kandar.

Tyvärr kommer jag inte ihåg nu vart jag hittade det, men jag vet att det finns stänger som är 13mm tjocka och det är ju smalare än "vanliga" tränsbett iaf!

Jag köpte nyss en stång från Willab, som var rak och bara 11 mm tjock! Så det kanske vore något?
Jag var också tvungen att hitta en smal, min ponny har ganska liten mun. :p

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Utrustning Fick ett kandar-träns av min dressyrtränare, som vi skall prova på min häst nästa träning. Men nu blev jag fundersam (ska självklart...
Svar
7
· Visningar
1 768
Senast: fruxolisa
·
Dressyr Ska börja rida min häst lite oftare med kandar nu. Han har en rak Sprengerstång som han fått ärva, men han trivs inte riktigt med den...
Svar
3
· Visningar
1 343
Senast: feel
·
Utrustning Ja, som rubriken lyder: varför är det så många som ska variera bett ofta/ibland/alltid? :confused: Jag säger absolut inte att det är fel...
Svar
15
· Visningar
1 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka