Känd hundbedragare har flyttat till min kommun

Blandrastik

Trådstartare
...och öppnat hund och katt-pensionat.

Tidigare har h*n roat sig med nån sorts "seriös" blandrasavel. Innan det har h*n suttit av ett fängelsestraff för bedrägeri. Köpt och sålt hundar hejvilt, låtit tikar få paras direkt efter att valpar föds osv.

Skulle du göra något om du visste om personen, varna på något sätt? Gå ut till närliggande klubbar eller nåt sånt?
Nu är ju inte folk sämre än att de kan ändra sig, men jag är skeptisk...

Sv: Känd hundbedragare har flyttat till min kommun

JA! Jag hade varnat.
Inte på ett mobb-med-högaffel-sätt, utan mer lagt ut krokar och spridit det lite snyggt. Samt varit väldigt uppmärksam på verksamheten.

Jag hade pratat vitt och brett och högt om personens bakgrund med alla hund-/kattägare jag träffar på.

JA! Jag hade varnat.
Inte på ett mobb-med-högaffel-sätt, utan mer lagt ut krokar och spridit det lite snyggt. Samt varit väldigt uppmärksam på verksamheten.

Instämmer.

Jag hade utan tvekan varnat så mycket som möjligt och är personen känd kan man ju säga till folk att gå ut på nätet och läsa om personen om de inte tror på vad som sägs. Jag hade nog t.o.m. kontaktat polisen och berättat vad personen sysslar med nu, så att även de kan hålla ögonen öppna lite.

Lite inne på FB, jag skriver ju inget namn, eller är det att ta i?
Eller ska man som Sol nämner, tjata gärnet till allt och alla?

Facebook ger bra och snabb spridning, men tänk på att du har ingen kontroll på var det kan hamna, vilka det kan nå eller i vilka sammanhang det kan synas.

På brukshundklubbarnas sidor kan du nog skriva, i alla fall. Och andra lokala hundsidor.
Jag tror att folk kan bli väldigt tacksamma av varningen, så att de slipper få reda på saker the hard way.

Klart du ska sprida!

Mig kan du väl pm:a namnet, så kan jag med hjälpa till att sprida! (å hålla koll, låter verkligen inte kul om tidigare erfarenheter ska fortsätta...)

Vill oxå ha pm om namnet o var i landet hon finns så man är på sin vakt

...och öppnat hund och katt-pensionat.

Tidigare har h*n roat sig med nån sorts "seriös" blandrasavel. Innan det har h*n suttit av ett fängelsestraff för bedrägeri. Köpt och sålt hundar hejvilt, låtit tikar få paras direkt efter att valpar föds osv.

Skulle du göra något om du visste om personen, varna på något sätt? Gå ut till närliggande klubbar eller nåt sånt?
Nu är ju inte folk sämre än att de kan ändra sig, men jag är skeptisk...

Jag är inte så mycket för skvaller men om du VET att det är sant hade jag spridit ut det på ett snyggt sätt i sånafall..

En nära bekant var med i bedrägerisnurren när det begav sig, så att h*n suttit inne är verkligen sant. Att h*n bedriver "seriös" blandrasavel skriver h*n ju själv på sin hemsida.

Jag hade som sagt gjort det snyggt, men brukar försöka ha en naiv tro på att folk faktiskt kan lära av sina misstag och förändras (tills jag har blivit bevisad om motsatsen igen ;)).

För att ha hund/katt pensionat måste man ha ett paragraf 16 tillstånd,så du kan ju börja med att kolla upp det med länstyrelsen innan du hänger ut någon.

Jag hade som sagt gjort det snyggt, men brukar försöka ha en naiv tro på att folk faktiskt kan lära av sina misstag och förändras (tills jag har blivit bevisad om motsatsen igen ;)).

Jag vill också tro att folk vill väl! Speciellt när det handlar om djur, men jag blir lite mörkrädd när jag läser på hemsidan att alla hundar ska på nåt sätt dela hundgård. Alltså både familjens och kunders. Eftersom det bedrivits avel kan jag misstänka vad som skulle hända en fin okastrerad hane som kom dit i löptider....

Jag tycker det låter som förtal.

Varför hata de som avlar blandras? Då kan man ju lika gärna ge sig på alla som köper dessa blandraser. Vilket liv det skulle bli då för det finns minst 185 000 blandrashundar i landet.

Hon har ju suttit inne och fått sitt straff. Hur länge ska en människa straffas? Hela livet?

Det är inte förtal att berätta om en persons kriminella förflutna. Personen har suttit av sitt straff, ja men det är upp till var och en om de vill tro på förändring eller inte.

Det är inte förtal att berätta om en persons kriminella förflutna. Personen har suttit av sitt straff, ja men det är upp till var och en om de vill tro på förändring eller inte.

Precis, sen är det inte blandrasaveln i sig som var brottslig, utan att h*n parade tikarna direkt efter att de fått valpar, gång på gång för att få ut så många kullar som möjligt. H*n försökte också sälja en högdräktig tik för 25 000:- på blocket. Det är väl i och för sig mest oetiskt, den annonsen har jag själv sett.
Sen är det att h*n anser sig själv vara seriös som gör mig så skeptisk.

En nära bekant var med i bedrägerisnurren när det begav sig, så att h*n suttit inne är verkligen sant. Att h*n bedriver "seriös" blandrasavel skriver h*n ju själv på sin hemsida.

Har man suttit inne har man väl sonat sitt brott ? Och vad jag vet så är det väl inte lagligt att bedriva blandrasavel ? Olagligt är det väl att sälja valparna utan att redovisa inkomsterna i såfall.

Tänk OM människan försöker rätta till sig liv och du spolierar detta med att vara långsint?

Men jag känner ändå att jag hade velat veta, så om jag var hundaktiv i närheten av Blandrastik hade jag varit tacksam om hon berättade för mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka