Kan vi reda ut det här med KORN?

MiniLi

Trådstartare
Det finns så många frågetecken just kring korn som jag gärna skulle få rätsida på.
Jag börjar med att rabbla upp lite frågor, sen är alla jättevälkomna att ge sin synpunkt eller att komma med ännu fler frågor.

Sen barnsben har jag fått höra att krossat korn tappar näring inom några dagar - är detta sant?

Är det någon skillnad näringsmässigt mellan att ge krossat korn eller helt korn (stöpt)?

Är det någon skillnad i hur kornet bearbetas av hästen krossat/stöpt?

Hur ska helt korn stöpas? Kokande vatten? Hur länge?

Vad finns det för fördelar med korn?

Vad finns det för nackdelar med korn?

Jag vet att korn tas upp lite här och var i olika trådar men jag tycker att det skulle vara bra med en samlad tråd där man kan ta alla frågor och synpunkter.

Sv: Kan vi reda ut det här med KORN?

Efter som jag själv undviker att använda korn lämnar jag de flesta frågorna till de som gör det istället.

Men när det gäller krossad säd oavsett om det är korn eller havre. Så är det så att det minskar hållbarhetstiden. Skalet runt kärnan är ju ett skydd och när det krossas öppnas det ju upp. På det viset minskar hållbarheten precis som när man t ex öppnar någon annan förpackning. Hur fort och hur mycket som händer hänger en hel del på hur det förvaras efter att det har krossats.

Sen barnsben har jag fått höra att krossat korn tappar näring inom några dagar - är detta sant?
NEJ

Är det någon skillnad näringsmässigt mellan att ge krossat korn eller helt korn (stöpt)?
NEJ

Är det någon skillnad i hur kornet bearbetas av hästen krossat/stöpt?Skillnad i vadå ?

Varmt/hett vatten några timmar.

Vad finns det för fördelar med korn?
Hullgivande

innehåller mycket stärkelse, överutfodring kan ge mag/tarmstörningar.

Sen barnsben har jag fått höra att krossat korn tappar näring inom några dagar - är detta sant?Har hört ca 2-3 veckor upp till 3 månader???....vid kall/torr förvaring....(1 vecka krossad havre)

Gissar att det är något lättare att ta upp som krossat.

Är det någon skillnad i hur kornet bearbetas av hästen krossat/stöpt?Hört att det ska brytas ned lättare i tarmen!!!???

???

Vad finns det för fördelar med korn?Bra med fett

Vad finns det för nackdelar med korn?Mycket stärkelse & mycket fett

Jag vet att korn tas upp lite här och var i olika trådar men jag tycker att det skulle vara bra med en samlad tråd där man kan ta alla frågor och synpunkter.

Bra initativ....då jag också undrar lite...några i vårt stall har både krossad havre & korn
alldeles för länge....

Mitt tillägg i "korndebatten" - frågan är :

Är det skadligt på något vis att ge detta gammalt/härsket ?????

Från Ninas Fodersida :
Korn är även det ett mkt använt och uppskattat fodermedel till hästar. Korn verkar hullgivande då det innehåller en hel del fett, även stärkelse. Många hästar som blir för heta av havre kan funka bra på korn.
Eftersom inte hästar kan tillgodogöra sig helt korn måste man antingen stöpa det eller krossa det innan utfodring. Kom ihåg att både krossad havre och krossat korn har en hållbarhetstid på ca 2 veckor. Fettet härsknar annars när det utsätts för luft.
Energi: 11
Protein: 90
Kalcium: 0,5
Fosfor: 3,5

Oj, det var lite olika svar, jag undrar också angående vad som är fakta om korn? Jag trodde det var bra för hullet och innehöll mera fett, men hörde nyligen att det inte skulle vara så? Nu talas det om fett här. Hur är det egentligen?

Korn förlorar INTE näring, det kan HÄRSKNA om man inte använder upp kross under rimlig tid.

Skrev ut "lite" från länken...."fler frågor blir det":crazy:.....
Även mycket om havren som jämnförelse.

Vanliga frågor och svar om olika spannmålsslag till hästar

Varför blir hästar "heta" när de får havre?
Exakt varför vet man inte, men det finns naturligtvis olika teorier. En teori kan vara att den speciella stärkelsestrukturen påverkas stor del av stärkelse av fodersmältningsenzymer och resorberas som glykos genom tunntarmsväggen. "Spillet" av stärkelse till grovtarmen blir då minimalt och utnyttjandet av stärkelsens "snabba" energivärde stort. En annan teori kan vara att den högre fetthalten i kombination med stärkelsestrukturen ger ett optimalt "snabbt" utnyttjande av havrekärnans energiinnehåll. Kanske är det innehållet av B-glukaner som påverkar, eller kanske någon speciell fettsyra. C.G Wrangel talar i sin Handbok för Hästvänner om ämnet "avenin" som gör hästarna "heta".
Ett litet konstanterande bara: Har egen erfarenhet av detta "fenomen"
...krossade då havren=lugnare häst....som då även kunde äta mer än en näve vanlig havre=ca 0,4 l /mål 2 ggr/dag + betfor utan problem....
Min gissning - det tar längre tid att äta krossad & ger då inte den effekten
....men det kanske ger ett större läckage/spill av stärkelsen då..?????
Det i sig kanske inte är bra då ?????

Blir näringsutnyttjandet bättre i den krossade havren?
Nej. Huvudsaken är att hästen kan tugga sönder havrekärnans skal och därigenom ge fodersmältningsvätskornas enzymer tillträde till det energirika innehållet innanför skalet. En häst med bra tänder, även unghästar, klarar mycket väl av att tugga sönder havre, såvida havren inte är alltför hårt nedtorkad. Under 11% ts är havren så hård att den är svår att tugga sönder.Ett billigare och bättre sätt än krossning är att "stöpa" den alltför torra havren. Lägg den i jummet vatten ett par timmar innan utfodring. Varje åtgärd som öppnar skalet och ger möjlighet för luftens mikroorganismer att komma åt det protein-och fettrika fröviteinnehållet i havrekärnan, försämrar snabbt havrens hygieniska kvalitet även om energiinnehållet inte påverkas märkbart.
Min tolkning..är att det då tas upp lättare eller lättare att tugga
som krossad / stöpt.....men kanske inte bra ändå ????

Ett tips. 1 kg havre innehåller ca 30 000 havrekärnor. Om du tycker att "all havre går ju hel genom hästen" så tag 1 kg hästgödsel( kan plockas upp med en plastpåse) slamma upp det i vatten och räkna hur många hela havrekärnor du hittar. Är det fler än 200 hela havrekärnor per kg hästgödsel kan det finnas anledning att titta över hästens tänder eller kanske stöpa havren innan den utfodras.
Någon som gjort detta ???...vad blev resultatet - Nyfiken:p
Själv ger jag inte kraftfoder förutom lite skrammel ibland...Ger lusern &
lite betfor för Vit/Min.

Är svarthavren bättre än vithavren?
Nej. Som beskrivit ovan så sitter färgen i det yttre skalskiktet. Det påverkar inte innehållet i kärnan vilken färg skalet har. Men ofta säljs svarthavren i välrensat skick, dvs, det finns inte så mänga små, tunna kärnor i ett välrensat parti. Det är väl så viktigt att välja rätt havresort av de vita sorterna och att välja att utfodra med en välrensad havre. Det betyder mer än skalfärgen. De svarthavresorter vi analyserat avviker inte på något sätt mer än de olika "vita" havresorterna gör.
Havre som Havre då....välrensat ska de vá...

Varför blir hästar feta om de får korn i stället för havre?
Det hänger ihop med frågan ovan om "heta hästar på havre". Stärkelsestrukturen hos korn med större "stärkelseaggregat" gör att all stärkelse inte hinner sönderdelas och resorberas under färden genom tunntarmen. Dessutom innehåll korn mer stärkelse än havre. Man får ett "överläckage" av stärkelse till grovtarmen. Detta ger en extra näringskälla till grovtarmsmikroberna som gör att hela foderutnyttjandet förbättras, och produktionen av "flyktiga fettsyror", som ger hull på hästarna ökas. Ökas däremot korngivan så mycket att "överläckaget" blir för stort riskerar man att mikrobflorans sammansättning ändras och hästen kan drabbas av grovtarmsstörningar.
Kan man ge hästar korn, kanske bara korn ?
Se svar på frågan ovan. Om man har en "het" häst och om denna behöver kraftfoder kan självklart havren bytas mot korn. Men man får vara uppmärksam och inte ge för stora mängder vid vart utfodringstillfälle. Till växande unghästar är ett bättre alternativ att blanda havre och korn. Havren har ett något högre innehåll av den för tillväxt viktiga aminosyran lysin.
Visste faktiskt inte att det var så känsligt....vad jag hört tidigare är mer att,
- om ej havre passar ge korn...+ att man kunde ge större mängd.....
....men det är tydligen inte alls bra!!
Känns som korn nästan kan vara värre än havre för t ex fång häst ??

Kraftfodrets roll i hästens utfodring
Ju högre krav som ställs på hästens tillväxt och prestation, ju högre krav ställs naturligtvis även på de fodermedel som ska ge hästen den näring han behöver. Ett fullgott vallfoder täcker väl den vuxna icke arbetande hästens näringsbehov och ett utomordentligt bra vallfoder täcker det dräktiga och digivande stoets behov.

Men hur ofta ger vi hästarna ett vallfoder som har så hög kvalitet ? Kraftfoder av olika slag kan behöva komplettera ett inte fullgott vallfoder och det behövs till växande och presterande hästar som ett komplement till vallfoder.

Till prestationshästen och till unghästen under första vintern behövs ofta någon form av mer koncentrerad energi än vad som finns i vallfoder.

Dräktiga och digivande ston samt unghästar behöver, om vallfodret inte är av allra högsta kvalitet, ofta ett tillskott av protein.

Energikraftfoder, de som huvudsakligen förstärker en foderstat med energi, kan delas in i tre grupper:

de som har stärkelse som huvudsakligt innehåll = spannmål
de som har socker som bas = restprodukter vid sockerframställning
fettrika kraftfoder = oljor

"Bara" lite av allt...energikraftfoder...känns vettigast !!
Och att reglera energi & fett mest med Betfor & Olja...i rimliga mängder.

Jaa....lite svar gav det...men inte om själva förvaringen
av öppnad förpackning...som Masse förklarade bra....men är det någon som vet mer exakt om hållbarheten då från öppnandet ???

Och just det där att fettet härsknar....stod det inget om...:confused:
känns som att det inte borde vara särskilt nyttigt iallafall.......?????!!!!!!!

Men det verkar vara detta som är det farliga om man råkar ut för det :

Mikrofloran på nyskördad spannmål består av mögelsvampar, jästsvampar och bakterier.

Någon som tolkar det annorlunda ??

Är det någon skillnad i hur kornet bearbetas av hästen krossat/stöpt?Skillnad i vadå ?
Är det lättare/svårare för hästen att tillgodogöra sig näringen om man jämför krossat/stöpt?

innehåller mycket stärkelse, överutfodring kan ge mag/tarmstörningar.

Vad menas i det här fallet med överutfodring? Finns det riktlinjer?

Vad är rimlig tid?
Gäller det från det att man öppnat en säck eller från det att kornet har krossats?

Det är från det att man krossat skalet och tiden kommer att beror på hur det lagas efter det. Saker som temperatur och luftfuktighet spelar.

Varmt och fuktigt så kan det gå väldigt fort svalt och torrt så tar det betydligt längre tid.

Du får gärna berätta varför du undviker korn :)

Jag kan berätta varför jag undviker korn.

Under mina år har jag haft många hästar, både egna och tillridningshästar. Tre av dessa fick problem med knölar eller gallor, dessa tre var de enda jag gav korn. Det tog olika lång tid efter jag slutat ge korn tills symptomen var borta, knölarna tog längst tid. Men skillnaden när jag började ge och när jag slutade var markant.

Det var under olika år så det var inte kornet från en skörd som var dålig heller. Färskkrossat korn gavs.

*KL*

Ger själv korn till min häst för att försöka få upp henne i hull, och har sett viss förbättring, men undrar om det skulle finnas något som hjälper bättre...
Har hört nånstans att det krävs mer energi att bryta ner kornet än vad det tillför, sen hur sant det är vet jag inte...

Från SLu som Forest_autumn länkade till.

"Varför blir hästar feta om de får korn i stället för havre?
Det hänger ihop med frågan ovan om "heta hästar på havre". Stärkelsestrukturen hos korn med större "stärkelseaggregat" gör att all stärkelse inte hinner sönderdelas och resorberas under färden genom tunntarmen. Dessutom innehåll korn mer stärkelse än havre. Man får ett "överläckage" av stärkelse till grovtarmen. Detta ger en extra näringskälla till grovtarmsmikroberna som gör att hela foderutnyttjandet förbättras, och produktionen av "flyktiga fettsyror", som ger hull på hästarna ökas. Ökas däremot korngivan så mycket att "överläckaget" blir för stort riskerar man att mikrobflorans sammansättning ändras och hästen kan drabbas av grovtarmsstörningar."

Jag har alltid fattat det som något negativt att stärkelsen kan rinna över till grovtarmen... :confused:

Jag har alltid fattat det som något negativt att stärkelsen kan rinna över till grovtarmen... :confused:

Jag håller med dig men förstår nästan texten jag länkade till som att det är bra om det blir lite överläckage som gynnar mikroberna. Varför det skulle vara bra förstår jag inte riktigt. Det är klart att det är bra om dessa mikrober mår bra och ökar i antal. Men jag har annars förstått det som att stärkelse gärna kan gynna fel sorts mikrober dvs de man inte vill ha där. Eller också så menar de bara att det blir extra mkt energi men får inte ihop resonemanget riktigt :crazy:

jag tyckeröver huvudtaget att det verkar lite riskabelt att se det som en fördel att en del landar i grovtarmen.

Ja precis, tolkar det oxå som att det är bra att det rinner över lite, har jag aldrig hört förut. Utan har ju varit att ger man för mkt stärkelse på en gång hinner inte tunntarmen bryta ner det och det rinner över till grovtarmen och orsakar störningar. Och störningar i mikroorganismerna har jag alltid förknippat, med dåliga saker som kolik, fång, utslag osv...
I såna fall ska man alltså sträva efter en störning av mikroorganismerna om man vill få upp hästen i hull ? :confused:

Känns väldigt bakvänt mot allt annat jag läst...

I såna fall ska man alltså sträva efter en störning av mikroorganismerna om man vill få upp hästen i hull ? :confused:

Känns väldigt bakvänt mot allt annat jag läst...

Jag fattade det som att det är bra med att en del av kornet rinner över för då mumsar mikroberna i sig energin i stället och då mår de bra och växer i antal. Men inte att man ska sträva efter en störning.

Men som jag skrev innan så får jag inte ihop det riktigt.
Jag förstår inte hur man kan vara säker på att detta gynnar rätt sorts mikroorganismer och sedan så undrar jag om inte säkerhetsmarginalen till en störning blir ganska liten.

eller också missuppfattade jag ngt.

Jag underviker korn för att när jag verkligen behöver kraftfoder till mina hästar brukar det vara så att de behöver väldigt mycket. Då är inte korn optimalt efter som att det kan rubba tarmfloran och störa matsmälltningen.
Sedan har jag ju ofta väldigt unga hästar och då är inte heller korn något optimalt foder efter som att de har lägre lycinhalt än t ex havre.

Jag har också lite av samma erfarenhet som Madick. Korn är det enda foder som jag fått någon biverkning av på hästarna. Jag har också haft knutor och gallor men också allmän svullnad i benen

Jag har länge undrat om detta med liten mängd. Många säger att man inte får överutfodra korn pga stärkelsen. Men är det nån som kommit fram till HUR MYCKET som är för mkt? Handlar det om ett kilo, två kilo..? Mer?

Jag har fodrat med korn både förr och nu, och nuvarande häst gick på korn förr, och jag har aldrig märkt några problem. Inga gallor eller liknande, men om något sådan skulle uppkomma är jag inte sen på att byta, om det är kornets fel. Men hästen fungerar bra på det, har gått upp i vikt och blivit mkt trevligare i kroppen sen jag började ge det.

Jag har länge undrat om detta med liten mängd. Många säger att man inte får överutfodra korn pga stärkelsen. Men är det nån som kommit fram till HUR MYCKET som är för mkt? Handlar det om ett kilo, två kilo..? Mer?

Jag har hört dessa siffror ang. stärkelserika spannmål (och även andra kraftfoder): max 0,4 kg/ 100 kg häst och utfodr.tillfälle.
Men det är säkert individuellt också.

Och jag tror det handlar mycket om hur lång tid man tar på sig att vänja in fodret. En lång invänjningstid minskar risken för tarmstörningar och reaktioner.

Liknande trådar

Z
Foder & Strö Jag HAR kollat igenom gamla trådar men inte hittat någon som svarar på min fråga. Kanske jag är blind, men ville säga det för att slippa...
Svar
13
· Visningar
1 709
Senast: ameo
·
J
Foder & Strö Min häst brukar i vanliga fall äta kornkross, men nu råkade vi köpa en säck med okrossat korn. Så min fråga är, hur stor skillnad är det...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: j3nnif3r
·
V
Foder & Strö i och med att jag bor så nära finska gränsen så tänkte jag åka över gränsen i annat syfte än rus_drycks_köp :crazy::D Nämligen köpa...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: ameo
·
Foder & Strö Kan man utfodra det UTAN ATT DET STÖPS eller kokas?? Med tanken att "det då ger ingen näring utan bara nåt att tugga på". Det gör...
Svar
7
· Visningar
1 642
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama