Kan veterinärbes vid köp påverka försäkringsvillkor till det sämre?

Notworthit

Trådstartare
Ska veterinärbesiktiga min foderhäst innan köp.

Men hur är det om han får anmärkingar, eller om man röntgar och upptäcker avvikelser.

Kan det påverka försäkringsvillkoren eller premien?

Han blev bes ua på täby för fyra år sedan men har alltid varit lite knackig bak, upptäckte det redan när han skulle kliva ur transporten.

Låser sig liksom och han kan inte backa när det blir så. Sen när han går fram och benet lyfts upp så ploppar det till och så lyfter han benet lite högre än det första, ibland två första stegen.

Går inte att se om han har ont eller inte av det, rycker inte till eller har öronen bakåt utan han verkar oberörd ut av det.

Ska självklart prata med vet det men rent spontant vad tror ni, kan han fungera som hobbyhäst eller blir det godnatt?

Men hur är det om han får anmärkingar, eller om man röntgar och upptäcker avvikelser.

Han blev bes ua på täby för fyra år sedan men har alltid varit lite knackig bak, upptäckte det redan när han skulle kliva ur transporten.

Låser sig liksom och han kan inte backa när det blir så. Sen när han går fram och benet lyfts upp så ploppar det till och så lyfter han benet lite högre än det första, ibland två första stegen.

Går inte att se om han har ont eller inte av det, rycker inte till eller har öronen bakåt utan han verkar oberörd ut av det.

Ska självklart prata med vet det men rent spontant vad tror ni, kan han fungera som hobbyhäst eller blir det godnatt?
Vad menas med hobbyhäst? :) spontant låter det som han behöver gås igenom på klinik. Den andra frågan om en vet besiktning kan påverka försäkringen så är svaret Ja, i allra högsta grad. När du försäkrar hästen är du skyldig att skicka in besiktningsprotokollet och eventuella anmärkningar kan ge reservation, beror lite på vad det är.

Vad menas med hobbyhäst? :) spontant låter det som han behöver gås igenom på klinik. Den andra frågan om en vet besiktning kan påverka försäkringen så är svaret Ja, i allra högsta grad. När du försäkrar hästen är du skyldig att skicka in besiktningsprotokollet och eventuella anmärkningar kan ge reservation, beror lite på vad det är.

Om man tar över säljarens/ägarens försäkring så blir det ju ingen förnyelse och då behöver man väl int skicka in något protokoll. förutom om man vill höja livvärdet/veterinärvården?

Om man tar över säljarens/ägarens försäkring så blir det ju ingen förnyelse och då behöver man väl int skicka in något protokoll. förutom om man vill höja livvärdet/veterinärvården?
Om ett protokoll finns (nytt) så måste det skickas in, i alla fall i de fall jag varit i liknande situation. Vet inte om alla bolag gör lika.

sassibost: 16516971 skrev:
Vad menas med hobbyhäst? :) spontant låter det som han behöver gås igenom på klinik. Den andran om en vet besikg kan påverka försäkringen så är svaret Ja, i allra högsta grad. När du försäkrar hästen är du skyldig att skicka in besiktningsprotokollet och eventuella anmärkningar kan ge reservation, beror likanskevad det är.

Lättare tävling/träning i hoppning och dressyr, kanske lite terrängträningar. Grejen är att problemen bara bli märkbara när han vilar eller står mycket på box/i för liten hage.

Ska inte höja varken liv eller vet.

Tänkte bes honom på klinik, borde väl vara bättre än gårds eller? Fast om ett nytt protokoll lär skickas in så blir det nog att ringa veterinären som bor nästgårds iallafall..
Ägaren vill inte ha in honom på utredning så får bli jag som gör det efter bes.
Han är ju svårsåld redan som han är (hingstig då han är tagen sent, 155 cm i mankhöjd, riktig fullblodsskalle, hög ridbarhet men svår och känslig, allmänt känslig för t ex skav som han kan få på en dag om någon lämnat grimman på i hagen, leriga hagar då han haft lymnfagnit, röriga stall blir han stressad i, definitivt inget för nybörjare och så det här med bakbenen..) och om inte jag tar honom och ingen annan vill ha honom heller så kommer hon bli tvungen att ta bort honom då hon inte lägre har möjlighet att ha häst.

Tänker så att om han ändå ska tas bort så vill jag ge honom en chans först. Tycker ju om hästen!

Börja med en klinikbesiktning och anmäl redan när ni kommer vad du noterat med bakbenet. Så de har detta i åtanke vid besiktningen. Den delen är viktig.

Är det många och/eller tunga anmärkningar hade jag nog faktiskt avstått, det kan ju bli hur dyrt som helst. Om hästen har en försäkring A1 kan det vara vits att du betalar premien till ägaren, som fortsätter ha hästen försäkrad även om du har den på foder. Just för att slippa reservationer om något är fel.

Jag tycker det låter som någon form av patellaupphakning, och det är ju generellt inget man behöver vara rädd för. Men ingen här kan ju svara varken på vad det är eller hur framtidsutsikterna ser ut, det är sånt vi har veterinärer till :)

Googla på shivering. Låter som en lindrig variant. Hur är han att sko bak?
Det är alltid tryggast att ta över befintlig försäkring om hästen är försäkrade utan reservationer.

Jag tycker det låter som någon form av patellaupphakning, och det är ju generellt inget man behöver vara rädd för. Men ingen här kan ju svara varken på vad det är eller hur framtidsutsikterna ser ut, det är sånt vi har veterinärer till :)
Jag kan bara hålla med om det när man ser till den knapphändiga informationen som finns här.
Om det är det så, är det viktigt att hålla igång hästen och se till så att den musklar sig bakdelen. Men det är i vilket fall bra att få den undersökt och få det fastställt.

När man tar över en befintlig försäkring och inte gör någon förändring av den brukar det inte varken behövas intyg eller bli några nya reservationer. Men det kan ju ibland komma som en överraskning att det finns gamla reservationer som kommer på pränt i ock med ägarbytet. Det har hänt mig ett par gånger, jag har sett ägarens försäkringsbevis som varit utan och när jag fått mitt har det visat sig att hästen blivit behandlad för något och fått reservation som inte stått med.

Beror på vilket försäkringsbolag . När jag köpte min häst nu i våras så behövdes inget besiktning för att få försäkra om inte hästen skulle ha en livförsäkring på mer än 50000 kr . Jag köpte min för 30000kr . Så det är inte säkert att dom kräver ett intyg för att få försäkra . Jag tecknade en ny dessutom

Men OM man gör en besiktning (för att man själv vill vara säker på hästens skick) är man skyldig att meddela försäkringsbolaget detta med en kopia på underlaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka