Kan värdet på foalchecken ändra sig till sämre?

quirre

Trådstartare
Hej

Mitt föl har nu fått två omgångar av plasma, det första foalchecket visade typ ingenting, man såg inte ens en antydan till en turkos cirkel, det var när han var ca 15-16 timmar gammal. Andra foalchecket är jag inte med, och det var inte samma vet, men enligt andra vet var det dåligt, men enligt dem där fölis står som såg första foalcheck så var det iaf något bättre än det första.

Det har nu tagits ett tredje foalcheck ca 4 timmar (tror jag) efter det fölis fick plasma för andra gången och den hade visat ok. Pricken var inte så mörk som pricken till höger men något mörkare än den till vänster. Är han ikapp nu? Eller kan han visa en sämre foalcheck imorgon? Tänkte mer på att den är gjord rätt nära inpå han fick plasman? Eller det kanske inte har någon betydelse?

Mitt första föl så klart man har många frågor. Känns skönt att ha han där det finns lång erfarenhet och övervakning för han var även stor så så de fick hjälpa till vid förlossningen en del. Men man är ju klart alltid lite orolig ändå :nailbiting:

Det är stots första föl, kan jag vänta mig att det kan bli samma sak nästa fölis? Hon låg på fair när man kollade mjölken då fölis kom så det var ju dåligt redan där. Hon har inte läckt, fick ren mjölk ca 1 dygn innan fölis. Gick 15 dagar över tiden.

Fölis är förövrigt pigg å nu tar han sig upp själv, sedan igårkväll. (då 1 dygn gammal) Låånga ben med då han redan när han kom ut var stor :p
 
Man brukar ta ny foalcheck dagen efter man tankat plasma. Då kan man även se om dom nya antikropparna bränns ut av något. T.ex. gryende infektion.
Dom två övre prickarna är: Till vänster under 400 igG. Till höger blir då över 800 igG.
Pricken i mitten är vad fölungen har.
Som det ser ut nu så ligger han mellan 400 och 800 och är inte godkänd.

Det betyder att faran inte är över. Ny kontroll måste göras.
Att mamma har låg antikroppshalt detta år måste inte betyda att det blir så i framtiden. Men hon bör mätas vid efterkommande fölningar. Annars är risken stor att hon kommer att förlora sitt föl.

Lycka till!!

AM
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 709
Senast: Jamtland
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp