Kan tasslickande vara problem med magen?

TinyWiny

Trådstartare
I onsdags i förra veckan fick jag åka in med min hund till veterinären då han hade slickat sig till en inflammation i tassen. En sk. kraftig pyodemi. Han fick lugnande, antibiotikaspruta och metacamspruta och tassen rakades spritades och smörjdes in med antibiotika-kortisonsalva. Meningen var att vi hemma skulle fortsätta med metacam och antibiotika och att sprita och smörja tassen men eftersom han spydde något enormt dagen efter så ansåg veterinären att vi skulle avsluta antibiotika och metacamkuren och enbart försöka med att sprita och smörja tassen och hoppas att det läker ändå och att ge skonkost några dagar. Det har gått bra. Tassen har läkt fint utan problem men ofta när jag tar av honom den uppblåsbara kragen så är han och slickar på någon tass? Det behöver alltså inte vara den han hade problem med utan vilken som helst och då börjar jag fundera på om det kan bero på någon magkatarr eller så att han började slicka ifrån första början? Kan det bli så? Någon som har erfarenhet av det? Eller kan det bero på något annat? Han är annars pigg och glad. Rör sig nu som vanligt och verkar inte allmänpåverkad på något sätt men innan det här med tassen så har han tidvis ätit dåligt och varit lite låg ibland och det är därför jag funderar på om det kan vara något problem med magen. Han fick skonkost i 4 dagar efter spydagen och har inte spytt sedan dess. Nu äter han sitt vanliga foder Magnussons meat & bisquits och äter som vanligt dvs han äter upp sin giva varje dag och har inte hoppat över maten någon dag som han gjorde tidigare ibland.

Det kan vara svamp som finns kvar i tassen som kliar. Svårt att se det på prover ibland. Finns det i en tass finns det ofta även i dom andra.
Enklast är att ta 1/3 äppelcidervinäger och resten vatten och behandla tassarna i så fall. Då ger det sig fort. Annars har jag väl mest märkt att om man pysslar om en del på hunden så blir den fort extra uppmärksam på samma del och ägnar stor uppmärksamhet ditåt. Då kan ökad motion hjälpa till att avleda men det kan ju vara svårt kanske om han har problem med tassarna. Har aldrig kopplat att det skulle ha med magen att göra.

Monster slickar sina tassar (ofta på ovansidan då) om han har problem med magen, men hindrar man honom (vilket jag givetvis gör) så slickar han på annat. Inte bara på sig själv heller, utan även på möbler, mattor och till och med väggarna.

(I hans fall ger jag honom en pepcid och så ger det sig ett tag efter. Händer sällan numer också.)

Om din hund bara slickar på tassarna så hade jag nog funderat i första hand på om det är något med just tassarna. Såhär års är det ju gräsligt lerigt och blött (i alla fall här nere), så kanske kan det vara svamp som @EmmaW skriver. Eller, om ni har det kallare, vägsalt? Var på tassarna slickar han, är det mellan trampdynorna, mellan tårna, hela foten...?

@Monstermom han slickade mest på undersidan av tassen som blev så svårt angripen av inflammationen men nu kan han slicka på hela tassen var han kommer åt liksom.

Men nu när jag har funderat lite så, när jag tog honom som omplacering när han var sju månader så var han enormt stressad. Jag har fått bort alla dessa stressgrejer han höll på med och han verkar numera vara en mycket harmonisk hund som kan ligga på rygg och sova i köket även när vi har folk hemma något som vore fullkomligt omöjligt hans första tid här. Det enda jag inte har fått bort är att han när han har tråkigt ibland har slickat på ena frambenet så att håren där blir kortare (han är halvlånghårig) och att han stressäter när någon kommer som han tycker mycket om vilket gjorde att han ibland satte i halsen. Stressätandet löste jag med en sådan skål med en massa kringelikrokar som man ger till hundar som kastar i sig maten. En sådan här: http://www.petster.eu/se/grp/kontroll-hundskalar-forhindrar-hetsatning.php Då får han iallafall inte i sig så många kulor på en gång att han riskerar att sätta i halsen utan kanske får i sig några stycken och sedan har han lugnat ner sig eftersom han måste jobba för att få fram maten och kan möta gästen lugnt istället.

Jag har varit väldigt mycket sjukare i en av de sjukdomar jag dras med i sommar och höst och är fortfarande. När då min sambo ligger ute och jobbar så tycker han att det är väldigt jobbigt. Jag orkar verkligen inte leka eller greja det där lilla extra som jag brukar när husse ligger ute för att han inte ska sakna honom så mycket. Visst får han fick följa med ut i stallet vilket han älskar och att han får vara ute och göra sina behov som vanligt men jag orkar helt enkelt inte leka eller sysselsätta honom lite extra som jag brukar när husse jobbar borta utan vi har fått ta det lugnare över lag så kanske var/är han lite deppig och blir stressad därför och att det har satt sig som magkatarr precis som det kan göra på människor? Jag har ju märkt på honom att sedan jag blev sjuk i ytterligare en sjukdom som har tagit väldigt hårt på mig (jag kan spy upp till 40 gånger om dagen, har ont i magen jämt i varierande grad och har fått åka ambulans flera gånger då jag har varit så dålig att jag bara har skrikit rakt ut av smärtan och sedan legat inne några dagar, jag tappade 12 kg på 8 veckor i somras. Jag har gastropares.) så har han inte varit sig själv. Jag märker på honom att han är orolig och inte mår bra men tyvärr kan jag inte bara bli frisk hur mycket jag än önskar det.
Jag och han är jämt tillsammans vanligtvis. Vi gör allt ihop och normalt sett är jag bara ifrån honom ca 2 timmar i veckan när jag är och handlar annars är det jag och han. Självklart har allt detta varit jättejobbigt för honom så kanske är det både stress, magproblem (att han inte äter som han ska alltid) och att han är uttråkad för att jag inte orkar aktivera honom på samma nivå som tidigare. Han är absolut ingen svår hund numera och trivs väldigt bra med att mysa i sängen med mig och får han bara följa med ut i stallet så är det en bra dag enligt honom men lite mer aktivering än så brukar han ju få men som sagt, jag orkar helt enkelt inte just nu :( Jag är fullkomligt slut av förklarliga skäl. Min sambo kan visserligen busa lite med honom ibland när han är hemma och min hund älskar honom men att lägga ett sök eller så gör han inte. Det är min hund och min sambo älskar visserligen hunden men han kan inget om hundar och är inte intresserad av att lära sig heller.

Jag vet liksom inte om jag ska kontakta veterinären igen och prova någon magmedicin eller hur jag ska göra? Det känns ju fel att inte göra något åt orsaken men på samma gång så kan jag ju inte det. Du skrev att du ger din hund pepcid, i vilken dos? Min hund väger bara 16 kg så som dos till vuxen kan man väl knappast ge? Annars har jag gaviscontabletter hemma men de ska ju tuggas så det kanske är svårt att ge?

Vi har haft det ganska torrt och fruset ett tag och leran kom tillbaka häromdagen efter att han blev dålig så nu har han skor på sig när han är med i stallet och i övrigt där det är lerigt enligt ordination ifrån veterinären. Är han i sin inhägnade trädgård där det bara är gräs och stenbelagt är han utan. Vi har tack och lov inget vägsalt på våran väg nu för den saltas bara några få gånger på sommaren så det kommer han inte i kontakt med för vi rör oss aldrig på de stora vägarna som saltas. (Vi bor långt ut på landet vid en grusväg.)

Det kan vara svamp som finns kvar i tassen som kliar. Svårt att se det på prover ibland. Finns det i en tass finns det ofta även i dom andra.
Enklast är att ta 1/3 äppelcidervinäger och resten vatten och behandla tassarna i så fall. Då ger det sig fort. Annars har jag väl mest märkt att om man pysslar om en del på hunden så blir den fort extra uppmärksam på samma del och ägnar stor uppmärksamhet ditåt. Då kan ökad motion hjälpa till att avleda men det kan ju vara svårt kanske om han har problem med tassarna. Har aldrig kopplat att det skulle ha med magen att göra.

Då ska jag prova det. Är det bara att badda på eller hur gör man? Ska jag göra det även på den tassen som han hade inflammation i?

Ökad motion får han inte nu för han haltar något med skor på vilket han måste ha nu i geggan enligt veterinären så jag vill inte fresta på utan det får räcka med att han är med och springer lös i och runt stallet för då känner han själv vad han klarar.

Jo självklart måste han ju kolla vad det är man pysslar med. Det har du helt rätt i att han blir mer intresserad då.

@Monstermom han slickade mest på undersidan av tassen som blev så svårt angripen av inflammationen men nu kan han slicka på hela tassen var han kommer åt liksom.

Men nu när jag har funderat lite så, när jag tog honom som omplacering när han var sju månader så var han enormt stressad. Jag har fått bort alla dessa stressgrejer han höll på med och han verkar numera vara en mycket harmonisk hund som kan ligga på rygg och sova i köket även när vi har folk hemma något som vore fullkomligt omöjligt hans första tid här. Det enda jag inte har fått bort är att han när han har tråkigt ibland har slickat på ena frambenet så att håren där blir kortare (han är halvlånghårig) och att han stressäter när någon kommer som han tycker mycket om vilket gjorde att han ibland satte i halsen. Stressätandet löste jag med en sådan skål med en massa kringelikrokar som man ger till hundar som kastar i sig maten. En sådan här: http://www.petster.eu/se/grp/kontroll-hundskalar-forhindrar-hetsatning.php Då får han iallafall inte i sig så många kulor på en gång att han riskerar att sätta i halsen utan kanske får i sig några stycken och sedan har han lugnat ner sig eftersom han måste jobba för att få fram maten och kan möta gästen lugnt istället.

Jag har varit väldigt mycket sjukare i en av de sjukdomar jag dras med i sommar och höst och är fortfarande. När då min sambo ligger ute och jobbar så tycker han att det är väldigt jobbigt. Jag orkar verkligen inte leka eller greja det där lilla extra som jag brukar när husse ligger ute för att han inte ska sakna honom så mycket. Visst får han fick följa med ut i stallet vilket han älskar och att han får vara ute och göra sina behov som vanligt men jag orkar helt enkelt inte leka eller sysselsätta honom lite extra som jag brukar när husse jobbar borta utan vi har fått ta det lugnare över lag så kanske var/är han lite deppig och blir stressad därför och att det har satt sig som magkatarr precis som det kan göra på människor? Jag har ju märkt på honom att sedan jag blev sjuk i ytterligare en sjukdom som har tagit väldigt hårt på mig (jag kan spy upp till 40 gånger om dagen, har ont i magen jämt i varierande grad och har fått åka ambulans flera gånger då jag har varit så dålig att jag bara har skrikit rakt ut av smärtan och sedan legat inne några dagar, jag tappade 12 kg på 8 veckor i somras. Jag har gastropares.) så har han inte varit sig själv. Jag märker på honom att han är orolig och inte mår bra men tyvärr kan jag inte bara bli frisk hur mycket jag än önskar det.
Jag och han är jämt tillsammans vanligtvis. Vi gör allt ihop och normalt sett är jag bara ifrån honom ca 2 timmar i veckan när jag är och handlar annars är det jag och han. Självklart har allt detta varit jättejobbigt för honom så kanske är det både stress, magproblem (att han inte äter som han ska alltid) och att han är uttråkad för att jag inte orkar aktivera honom på samma nivå som tidigare. Han är absolut ingen svår hund numera och trivs väldigt bra med att mysa i sängen med mig och får han bara följa med ut i stallet så är det en bra dag enligt honom men lite mer aktivering än så brukar han ju få men som sagt, jag orkar helt enkelt inte just nu :( Jag är fullkomligt slut av förklarliga skäl. Min sambo kan visserligen busa lite med honom ibland när han är hemma och min hund älskar honom men att lägga ett sök eller så gör han inte. Det är min hund och min sambo älskar visserligen hunden men han kan inget om hundar och är inte intresserad av att lära sig heller.

Jag vet liksom inte om jag ska kontakta veterinären igen och prova någon magmedicin eller hur jag ska göra? Det känns ju fel att inte göra något åt orsaken men på samma gång så kan jag ju inte det. Du skrev att du ger din hund pepcid, i vilken dos? Min hund väger bara 16 kg så som dos till vuxen kan man väl knappast ge? Annars har jag gaviscontabletter hemma men de ska ju tuggas så det kanske är svårt att ge?

Vi har haft det ganska torrt och fruset ett tag och leran kom tillbaka häromdagen efter att han blev dålig så nu har han skor på sig när han är med i stallet och i övrigt där det är lerigt enligt ordination ifrån veterinären. Är han i sin inhägnade trädgård där det bara är gräs och stenbelagt är han utan. Vi har tack och lov inget vägsalt på våran väg nu för den saltas bara några få gånger på sommaren så det kommer han inte i kontakt med för vi rör oss aldrig på de stora vägarna som saltas. (Vi bor långt ut på landet vid en grusväg.)

Hm, jobbigt läge...

Först, pepciden: Monster får 1 10mg tablett, jag tror att han "egentligen" ska ha två (minns inte riktigt, var ett bra tag sedan jag började med dem) men eftersom det räckt med en ger jag inte mer. Det ska dock vara just pepcid, inte pepcid duo (vet inte varför). Du kan kanske prova att bara ringa och prata med veterinären, det gjorde jag (eftersom min hund har hanteringsproblem ville jag hellre prova hemma än åka till vetten).

Sen stressen: Ja, det kan absolut vara stress som ger sådana problem. Monster börjar med vad jag kallar självskadebeteende om han får det för svårt i livet, han slickar upp sår på sig själv närmast maniskt. Det har inte hänt på länge nu (eftersom jag lärt mig förstå honom bättre och ser när något nytt skickar honom åt fel håll - han är ju svår, så det händer att jag provar nya infall i träning och vardagsliv och det är inte alltid det är rätt väg att gå för honom), men då blev det ungefär som det du skriver om. Även han har slickat frambenen på det viset. Om det "bara" är för att lugna sressen eller om stressen ställt till det för magen vet jag dock inte.

Din situation: skitjobbigt! Hur bor ni, har ni grannar eller nära till busshållplats eller så? Kanske kan du hitta någon tonåring i närheten som väldigt gärna skulle vilja ha en hund men inte får skaffa för sina föräldrar, som kan vilja komma och promenera/aktivera/träna din hund nån timme då och då? Du rår ju inte för att du är sjuk och hunden rår ju inte för att han mår dåligt av det, men kanske kan ni ta er runt det hela med hjälp av någon som själv får ut något av det också? :)

Ja jag ska ringa och höra vad veterinären säger.

Nej vilket som ger vilket är ju svårt att säga men får jag bara slippa åka in fler gånger så kanske hans stress lugnar sig också. Nu ska min sambo inte jobba ute på iallafall någon månad eller så och det underlättar självklart också att han är hemma.

Ja det är verkligen skit :( Vi bor långt ut på landet utan bussförbindelser och har tyvärr inga grannar med tonåringar heller. Vi har knappt grannar :p Jag hoppas att läkaren har glada nyheter idag när han ringer för det här är ohållbart...

Min gammeltant slickade sig jättemycket om tassarna och det visade sig bero på magkatarr. Hon äter numera omeprazol 20 mg morgon och kväll och slickandet har upphört.

Vår förra hund ägnade sig åt maniskt tasslickande och fick valsa runt bland flertalet veterinärer innan orsaken upptäcktes. På honom visade det sig vara problem med analsäckarna som besvärade. Vet även en annan hund som slickat upp sår på frambenet vid analsäcksproblem.

Analsäckarna tror jag inte att det är @Ullmerkott för han har aldrig varit dålig i magen så eller kan det komma ändå? Han har aldrig visat sig irriterad i rumpan heller vilket min gammelman var när han hade problem med analsäckarna men jag ska ha det i åtanke.

Analsäckarna tror jag inte att det är @Ullmerkott för han har aldrig varit dålig i magen så eller kan det komma ändå? Han har aldrig visat sig irriterad i rumpan heller vilket min gammelman var när han hade problem med analsäckarna men jag ska ha det i åtanke.

På våran märktes det bara genom tasslickandet har jag för mig (det är 10 år sedan så jag minns inte riktigt detaljerna). Kan som sagt vara värt att ha i bakhuvudet i alla fall :)

På våran märktes det bara genom tasslickandet har jag för mig (det är 10 år sedan så jag minns inte riktigt detaljerna). Kan som sagt vara värt att ha i bakhuvudet i alla fall :)

Ja absolut! Det ska jag ha. Tack för att du svarade för det hade jag aldrig haft en tanke på annars.

Flera veterinärer hade inte heller en tanke på det, jag har för mig att han till och med opererades i tassen innan den egentliga orsaken hittades.

Hej! Min började slicka sig på tassarna och då var det analsäckarna som var sprängfyllda. Han åkte på rumpan och slickade sig någon enstaka gång bara, inte ovanligt enligt min vet.
Min tidigare hund som jag hade slickade sig när han hade ont i halsen och tog lång tid innan jag själv kopplade ihop detta och han fick då behandlas för halsen flera gånger men det växte bort.
Det är inte ovanligt att dom slickar biter sig på tassarna fast det är något helt annat som gör ont eller irriterar.

Tack @Zoya för att du delar med dig av din erfarenhet. Det blir veterinären nästa!

Du kan ju prova att egenbehandla med omeprazol på eget bevåg Det är receptfritt och relativt ofarligt. Du kan ge en kapsel om dagen (10 mg om liten hund och 20 mg om stor hund). Du märker ganska snart om det beror på magen. Tror effekten borde kicka in inom ett par dagar max.

Att min får dubbel dos beror på att hon också äter Norocarp som är smärtstillande och extra taskigt mot magen s a s. Hon kan fortfarande få "anfall" med illamående, slickande osv men då trycker jag i henne Andapsin som är för akut magkatarr.

Du kan ju prova att egenbehandla med omeprazol på eget bevåg Det är receptfritt och relativt ofarligt. Du kan ge en kapsel om dagen (10 mg om liten hund och 20 mg om stor hund). Du märker ganska snart om det beror på magen. Tror effekten borde kicka in inom ett par dagar max.

Att min får dubbel dos beror på att hon också äter Norocarp som är smärtstillande och extra taskigt mot magen s a s. Hon kan fortfarande få "anfall" med illamående, slickande osv men då trycker jag i henne Andapsin som är för akut magkatarr.

Jag trodde omeprazol hade risker för leverbelastning?

Tack för informationen @Zoya Jag har inte fått tag på veterinären idag så jag gör ett nytt försök i morgon för jag vill ändå prata med henne innan jag sätter in något känner jag.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 517
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 646
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 495
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI