H
Heffaklumpen
Det här är jag inte bra på, så är det någon som kan och vill hjälpa mig att räkna ut foderstater. Har fått analys på hö´t som ingår där jag hyr in mina hästar.
Har idag fått förslag på foderstater som jag tyckte var märkliga. Så jag vill ha era åsikter!
2 års hingsten tränar och fungerar jättebra och är fin i hull, nja lite mer köttbullehållet men det får de gärna vara för mig. Han tränas för att komma till start till våren. Väldigt dampig och hoppar och skuttar i hagen mest hela tiden (glad)
Och 2 års stoet är alldeles nyinköpt, har inte blivit körd på ett halvår och ska nu tränas igång. Verkar vara lite nervig.
Höanalys
torrsubstans 84%
smältbart råprotein 30 g/kg foder
Energi, foder 7.8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.1 g/kg foder
Fosfor P 1.5 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder
Råprotein 72 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein 36 g/kg Torrsubstans
Energi 9.3 MJ/kg torrsubstans
Kalcium Ca 2.5 g/kg Torrsubstans
Fosfor P 1.8 g/kg Torrsubstans
Magnesium Mg 1.0 g/kg Torrsubstans
Kalium K 13.2 g/kg Torrsubstans
Hingsten står på 2kg Krafft Sport, 4dl betfor, 1kg Salsa Hotmix (musli) 0.5 kg Groov 125.
Hö ca 8 - 10kg
Stoet står för tillfället på 1.5 kg Krafft Groov 125, 2dl betfor
Hö ca 8-10kg
Vill fortsätta med Krafft
Ge gärna förslag hur ni skulle ha gjort.
Har idag fått förslag på foderstater som jag tyckte var märkliga. Så jag vill ha era åsikter!
2 års hingsten tränar och fungerar jättebra och är fin i hull, nja lite mer köttbullehållet men det får de gärna vara för mig. Han tränas för att komma till start till våren. Väldigt dampig och hoppar och skuttar i hagen mest hela tiden (glad)
Och 2 års stoet är alldeles nyinköpt, har inte blivit körd på ett halvår och ska nu tränas igång. Verkar vara lite nervig.
Höanalys
torrsubstans 84%
smältbart råprotein 30 g/kg foder
Energi, foder 7.8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.1 g/kg foder
Fosfor P 1.5 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder
Råprotein 72 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein 36 g/kg Torrsubstans
Energi 9.3 MJ/kg torrsubstans
Kalcium Ca 2.5 g/kg Torrsubstans
Fosfor P 1.8 g/kg Torrsubstans
Magnesium Mg 1.0 g/kg Torrsubstans
Kalium K 13.2 g/kg Torrsubstans
Hingsten står på 2kg Krafft Sport, 4dl betfor, 1kg Salsa Hotmix (musli) 0.5 kg Groov 125.
Hö ca 8 - 10kg
Stoet står för tillfället på 1.5 kg Krafft Groov 125, 2dl betfor
Hö ca 8-10kg
Vill fortsätta med Krafft
Ge gärna förslag hur ni skulle ha gjort.