kan någon hjälpa mig?

S

sunshine_93

:angel: Hejhej jag e en tjej som är 14år som har en 4 årigt sto..
Hon blev sjuk för några månader sen men nu är hon frisk,
innan hon blev dålig kunde hon gå ner på tygel men det kan hon inte nu!! Jag blir galen när hon inte lyssnar(hon har blivit hård i munnen nu oxå) När hon gick ner på tygeln innan hon blev dålig longcherade jag henne också varge dag.. Kan det va så att hon inte har stärk sin nacke så mkt eller kan det va nått i munnen?

Sv: kan någon hjälpa mig?

Klart att hon kan...
Rid mjukgörande, varierande arbete som serpentiner, volter, skänkelvikning, avsaktningar och igångsättningar som ska ske direkt,mm. Hon lossar nog så småningom, ta hjälp av tränare så att arbetet blir anpassat efter hästen.

Lycka till!!

Det låter som om du behöver hjälp av ngn kunnig person i din närhet med detta....omöjligt att säga ngt eg när man inte sett hästen och dig irl.

Om hästen inte har arbetat normalt på länge pga sjukdom får man räkna med att den inte känns precis lika som innan.

Det har inte med styrkan i nacken att göra det är styrkan i rygg och bakben som hon antagligen har tappat den tid hon varit sjuk.
Beroende på vad det är för sjukdom häsetn haft, så måste du rida igång henne ganska sakta. Långa skritt turer och mycket i skog och mark så hästen får en chans att bygga upp sina muskler.

När hästen har fått lite muskler, så ta gärna hjälp av en tränare som kan visa hur du ska göra för att få hästen i form (dvs inte enbart böja på nacken).

*Ta hjälp av kunnig person/tränare - alltid är det något man gör fel när man rider (menar inte att du är dålig på något sätt, men man gör ALLTID något litet fel :))
*Rid MASSOR med mjukgörande arbete så hästen lossnar och stärker ben, rygg och alla muskler :)
*Ta det lugnt, bli INTE arg och dra, då komemr hästen bli värre i munnen, gå långsamt framåt - hästen har ju faktiskt varit ur form rätt länge!

Lycka till! :)

Hästen orkar kanske inte gå i form, då den säkert tappat massor under den tiden den varit sjuk. Så ta hjälp av en tränare, och rid massor med mjukgörande övningar hemma:)

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 721
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 684
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama