Kan någon förklara för mig?

Bellini

Trådstartare
Jag förstår verkligen inte det här med Ca/P kvot.
Mina hästar får "rätt" kvot, har räknat på hippocampus.

Men jag förstår inte vad det är egentligen :o

Någon som kan förklara så enkelt som det går för en trögtänkt skalle? :p

Sv: Kan någon förklara för mig?

Försöker:
Varje individ behöver en viss mängd av olika mineraler. Dessa mineraler står sedan i samband med varandra och om du får för mycket av en mineral försöker "kompismineralet" kompensera. Kalcium och fosfor har förhållande till varandra som innebär att om foderstaten innehåller för mycket av något ämne behöver man ge av "kompismineralet" för att kroppen inte ska släppa i från sig av minerallagret för att få balans. Om du har överskott av fosfor t ex försöker kroppen kompensera genom att släppa i från sig kacium (kalk) och det tas då bl a från skelettet som på så sätt kan bli skörare. Kvoten visar att foderstaten har balans mellan de ämnen som du jämför (finns gränsvärden/ramar för inom vilka värden olika mineraler ska finnas) Vet inte om du blev klokare..

Nja :o;)

Kvoten mellan ca/p ska väl vara 1,4 va? Vad står de där 1,4 för? Ska man ge 14 delar Ca och en del P? Vad står det för liksom?

Kalcuim/fosfor kvoten bör ligga mellan 1.2-1.8. Man dividerar kalcium med fosfor för att se kvoten på det man ger hästen när man räknar ut foderstaten, sedan letar man lämpligt mineralfoder om man behöver komplettera.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur