Kan min idé vara något?

J

janta

Jag har sen en lång tid tillbaka funderat på att starta upp någon variant av turism körning. Ungefär som tur ridning m ledare fast med häst och vagn istället. Jag bor på en bondgård med vacker natur runt omkring. Det finns också en massa historia kring byarna i närheten, fornminnes platser osv. Det finns bra körvägar och nästan ingen trafik alls. I närheten finns en större stugby med mycket sommargäster. Vi har själva två stugor som vi hyr ut.
Tanken var att använda shetlandsponnyer till detta. Jag har fyra som går och dräller där hemma, varav en jag tävlar i brukskörning med. Min sambo stöder mig till 100 % men är inte själv intresserad. Problemet är att jag är helt ensam om idén och vet inte om jag vågar/orkar ensam. Det skulle inte bli några ekonomiska utgifter i de här skedet eftersom jag har all utrustning + hästar. Bara tid och energi. Tror ni det kan vara något? "Tigger om peppning"
Vet någon om det finns något liknande ställe dit man kan höra av sig och åka och kolla?

Sv: Kan min idé vara något?

Det låter jättekul tycker jag. Se det som ett extraknäck och se hur det går. Är det mycket barn i stugbyn på sommaren tycker dom säkert det är kul. Finns det något hotell eller liknande i närheten kan du be att få lägga reklamlappar (som du gör själv på datorn) hos dom osv. Andra kanske uppskattar att få aktiviteter till sina gäster.

har liknande ideer :rofl: bor också på landet med bra ridvägar.ingen trafik,men jag funderar även att starta ridskola.du kan sätta upp lappar att du finns.du kan ju även köra slädturer på vintern kanske.väldigt uppskattat. :p

Mina grannar (ett äldre par) hade sådan verksamhet till dom sålde gården och gick helt i pension. Det var inget dom kunde livnära sig på, men det blev lite extra då och då. Dom hade även möjlighet till mat och hade en handikapanpassad vagn. Men om jag minns rätt så var det bröllopskörningar som gav mest inkomst. Men det kräver ju lite mer som finvagn och selar, kanske transport för både vagn och hästar om kyrkan är en bit bort.

Vi har en filur här,lite av ett orginal, som kör massor med bröllop osv.
Onekligen ser det maffigare ut med två kallblod i par som han har än mina små pluttar, speciellt till bröllop.
Jag har funderingar kring att sälja fårkött i alla dess former från gården, kanske skinn och tovade saker, ha någon form av bondsafari för små barn, och även använda shettisarna till de allra minsta som är häst tokiga, då ridskolorna här tar emot barn förrän de fyllt 7 år.

Har du kommit igång med dina planer? Hur har du tänkt dig din verksamhet?

jag tycker åxå att det borde vara lockande. Säkert går det inte att försörja sig på det men en extra slant eftersom de annars bara går här och glor (hästarna alltså :D ) Kanske boka in dagar när man är ledig från ordinarie jobbet. Det skulle vara så roligt att få använda sitt intresse till något. Har flera gånger haft dagis hit och åkt häst och vagn, det har varit väldigt uppskattat.

Jag har själv får och har upptäckt att det är en väldigt konstig marknad för fårprodukter i Sverige. Det är nästan inga infödda svenskar som vill ha fårkött. En stek till påsk eller några lammkottletter och en rökt fårfiol till jul är vad en svensk möjligtvis vill ha. Det behöver inte vara några exotiska invandrare för att vilja ha fårkött, jag har islänningar och engelsmän som köper. Men det kräver ju en del investeringar för att få sälja livsmedel från gården. Vi har ganska hårda regler för att bli godkänd för livsmedelshantering i det här landet.
På vissa ställen i landet är det lätt att sälja ull, på andra är det svårare. Sedan beror det en hel del på vad för sorts får och åldren på dem.
Fårskinn är alltid populärt, men vad jag har upptäckt så vill folk ha så kallade "guldskinn" (dom som är tvättbara) men bara betala för vanliga skinn. Sedan gör sådan företag som IKEA inte det lättare att sälja skinn, när dom importerar billiga utländskaskinn som säljs för mindre än vad garvingskostnaden är för svenska skinn.

Men bor du på rätt ställe, har rätt lokaler redan innan för att lätt få godkännande för livsmedel eller gott om pengar. Så varför inte prova. Det kan ju bli jättebra. Här i denna delen av landet där jag bor finns två lyckade exempel. Ett med grisar, där man åker långt för att köpa fläskkött från grisar med icke fabriksartad uppfödning och ett ställe mitt ute i glesbyggden som har kalkoner och gör allt i matväg av kalkonkött.

Jag bor på åland och vad jag har förstått är efterfrågan på lammkött högre än vad som slaktas. Vet ännu inte vilka regler som gäller för slakten hemma på gården. Överlag är ålanningar ett folk som vill ha inhemska produkter och vad kunde vara bättre än att jag har en inhemsk ras åxå :)
Ullen lönar sig inte här, den skänks till estland eller bränns. Tråkigt men sant. jag vet att fåravelsföreningen har haft kontakt med något ställe i sverige som köper ull, men jag vet inte hur det har gått.
Mina ideér är väldigt småskaliga och främsta målet är att kunna förena nöje med nytta.
I somras var jag på ponnyridning med två av shettisarna och då var det jätte många som frågade om jag inte hade ridskoleverksamhet med små hästar till små barn.
Många bäckar små...synd att inte tiden finns bara :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka